Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurf eller Kitesurf?

  • Vindsurf eller Kitesurf?

    Publicerad av kramer på 15 juni, 2009 vid 17:08

    Jag har blivit sugen på att lära mig antingen vindsurf eller kitesurf… Ni som har koll, vad föredrar ni och isåfall varför? Fördelar och ev nackdelar?

    Personligen, utan någon erfarenhet alls, är jag mest sugen på kitesurf… det verkar på nåt sätt friare, lite smidigare med utrustning och sånt och helt enkelt roligare.

    Men jag vet ju som sagt inte så mycket om något av det… så jag vore väldigt tacksam för lite tips 🙂

    danny_boy svarade 14 år, 10 månader sedan 18 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • Knatte

    Gäst
    15 juni, 2009 vid 17:17
    Kramer;553411 wrote:
    Jag har blivit sugen på att lära mig antingen vindsurf eller kitesurf… Ni som har koll, vad föredrar ni och isåfall varför? Fördelar och ev nackdelar?

    Personligen, utan någon erfarenhet alls, är jag mest sugen på kitesurf… det verkar på nåt sätt friare, lite smidigare med utrustning och sånt och helt enkelt roligare.

    Men jag vet ju som sagt inte så mycket om något av det… så jag vore väldigt tacksam för lite tips 🙂

    Jag har aldrig testat kitesurf, men Kite är säkert lättare att lära sig och mindre utrustning att rigga/frakta runt mm.

    Men Kite verkar ju vara farligare (mer knasiga olyckor när vinden tar tag i grejerna..) Du har massa jävla linor som du skrämmer livet ur de vanliga vindsurfarna, om du inte har koll..
    Du skall väl helst vara två stycken för att launcha kiten. Sedan ser det jävligt löjligt ut med shorts utanpå våtdräkten:laugh:

    Men det är säkert jättekul också..

    Vindsurf tar längre att lära sig, men är jäkligt kul att utöva när du har passerat en gräns. Klart beroendeframkallande och du är inte lika beroende av optimala förhållanden för att kunna surfa som Kite.
    Vinklat ur min synvinkel och du får säkert att annat svar av en kitare:smirk:

  • calle_b

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 18:36

    Jag håller med Mr Knatte i allt. Jag har testat kite ett par ggr, och det är enkelt, kul och ger dig många dagar på vattnet. Sedan kommer diskussionen om kite-mode, “hur kul det är att dingla i ett par linor”, vad som är coolast, bäst etc. Lite skidåkare vs snowboard-stuket. Skit i det och ge dig på det du vill.

    Tar du vindsurfingen på rätt sätt, med grym envishet och med rätt nybörjarprylar, lär du lära dig grunderna och få “belöningen” snabbt.
    Go for it:)

  • haze

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 21:31
    Knatte;553418 wrote:
    Jag har aldrig testat kitesurf, men Kite är säkert lättare att lära sig och mindre utrustning att rigga/frakta runt mm.
    Du har massa jävla linor som du skrämmer livet ur de vanliga vindsurfarna, om du inte har koll..

    Japp vi gillar att skrämma er med linorna då ni är såååååååå lättskrämda 😉

    Du skall väl helst vara två stycken för att launcha kiten.

    Inga problem att starta och landa själv…

    Klart beroendeframkallande och du är inte lika beroende av optimala förhållanden för att kunna surfa som Kite.

    Det var den största lögnen av de alla. Jag kitar och hoppar och har skoj från 4 m/s till 22 m/s, Vad menar du med att vi behöver “optimala” förhållanden? Har mer dagar på vattnet nu än jag någonsin hade när jag vindsurfade!!!!

    Vinklat ur min synvinkel och du får säkert att annat svar av en kitare:smirk:

    Sett ur mina ögon!

  • booman

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 21:40

    En episod från sommaren -07…

    Ett par killar skulle launcha en kite vid vårt surfspot, blåste ganska bra, snett in mot land och klockan var ca 11.00. Såg rätt spännande ut!
    Problemet var bara att kitelinorna drog in i en björk högt upp längs stranden och när den fick tag där vek sig kiten/linorna 90 grader, fortsatte över en teleledning där den virade runt sig ett antal varv…:shocked::grin:

    Vid 19-tiden hade de fått loss den och skulle göra ett nytt försök men då dog vinden…

    Jag blev inte så där väldigt imponerad:wink: så jag “aktar” mig för kite…

    Var ute i em och “cruisade” med freeride’n i 14-16 knop (enligt GPS:en)och bara myste.
    Grymt nöjd med dagen…

    Du kanske redan gissat vad jag rekommenderar…?!

    Mvh

    //BooMan

  • superextrem

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 05:18

    “Vid 19-tiden hade de fått loss den och skulle göra ett nytt försök men då dog vinden…”

    Jag backade över brorsans vindsurfbräda innan surfet en bra dag med optimala vindsurfingförhållande (ytterst sällsynta), så var den dagen körd!!!

    /X

  • dr-masse

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 07:28

    Ja, vad skall man säga? Den sporten som känns klart nyast och mest spännande är ju såklart kite. Utvecklingen sker, fortfarande, i en helt annan takt där.

    Jag brukar säga att hade jag varit 16 och börjat idag så hade det lätt blivit kite. Mycket lättare att lära sig, funkar i mindre vind, enormt mycket smidigare att ta med sig (jämför en kite och två drakare med en bräda och tre riggar…).

    Nackdelar, då? Ja, det krävs ju lite yta att starta och landa en kite, och det gör ju inget om det finns lite extra plats på vattnet oxå eftersom en kite + linor helt enkelt tar mer plats på vattnet. Och är man ovarsam och det går fel så kan det gå rejält fel. Har sett kitar i träd, båtmaster och elledningar (höjdaren i höstas – killen med kiten uppe fast i tågledningarna i Apelviken… skulle nog inte hända med vindsurfing). I mer vind tror jag nog, fortfarande, att vindsurfing är roligare, men kite äter upp detta avstånd mer och mer. Sedan ser det ju ut att kunna vara rättså trassligt med linorna, både på land och i vattnet, lite då och då. Att tappa kite-brädan i vågorna och sedan dragga efter den bra länge ser inte heller så helfestligt ut. Då föredrar jag att simma efter vindsurfprylarna, ah!

    Så – varför vindsurfar jag då? Kanske mest för att jag, efter över 20 år i sporten, fortfarande tycker att jag utvecklas och lär mig massor. Både på plattvatten och, framförallt, i vågorna. Tröskeln till vindsurfing är avgjort högre, men kanske är belöningen rentav ännu större?

    Själv skulle jag, om jag hade tid, dolares och talang…, så skulle jag lätt kita och vindsurfa. Och vågsurfa. Och SUPa lite. Och helt enkelt välja efter förhållanden och humör. Just i lite lättare vindar – 6-7-8-9 sekundmeter, så ser kite väldigt najs ut och mer utmanande än vindsurf. Men i lite mer vind så känns vindsurf helt rätt, och vindsurfing i vågor är så galet kul att jag nästan ser det som “upplevelsesporternas stora hemlighet”.

    Samtidigt var en av årets största åskådarupplevelser i år att se den lokala lillkillen på Kap Verde som med en lagom sunkig och sliten kite körde strapless på en snudd på vanlig vågbräda och vågred som en gud. Det var imponerande och inspirerande!

  • petter_f

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 07:37
    Kramer;553411 wrote:
    Fördelar och ev nackdelar?
    … det verkar på nåt sätt friare, lite smidigare med utrustning och sånt och helt enkelt roligare.

    Kitat i 2 år men är tillbaks med vindsurfingen sen min fru började vindsurfa.

    To get past that stage of being a struggling beginner, when nothing goes right, to up and planing/cruising goes much faster with kiting. If you are lucky/talented you might be up and going after only a few weekends/sessions of kiting. At the risk of putting a time-frame on it, windsurfing can take a whole season to get to the same stage of kiting. Some people can be turned off by this.

    But when you’re up and planing both sports are just as exhilarating, leaving a smile and your heart pumping for hours.

    Tangled lines can happen but you get over that with good routine (my wife hated kiting because of this), as with self launching/landing. There is still a moment with self landing/launching when you don’t want anything unexpected to happen so I would say that it’s not always 100% secure, but with a buddy, no worries. That’s just the nature of the sport with it taking up so much space on land.

    Depending on where you live one might work better than the other. If you have nice open grassed or beach area then either kiting or windsurfing works. If you have trees coming down to the waters edge then kiting is more restrictive. (we are spoiled here in Skåne)

    With kiting you have less gear to lug around but both are set up just as quickly as each other. You could argue that kiting has more of a hip-factor if that does it for you. I didn’t become ‘really good’ at kiting so I can’t answer which one is more fun… if I had to, I would say both. 😉

    In areas of light wind you’ll get more time-on-water with a kite, and when it’s blowing stink probably more windsurfers (except for the experienced kiters) – if I was to generalise of course.

    My 2 cents worth.

    (PS oh, and when I’m rich and famous I am still considering to get a big kite for the non-windsurfing days.)

  • calle_b

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 14:33

    Samma här, jag skulle lätt, vid eventuell rikedom(prioriteringar?), köpa mig en drake, modell större och bräda för de sämre vindsurfing-dagarna.
    Jag tänkte även som Masse om jag varit 16 och börjat idag, vilken sport det skulle blivit, men jag tror ändå att vindsurfingen med dagens nybörjarprylar skulle locka mig hårt. Just för att det tar tid, som fan faktiskt här i sverige, att bli “bra”. Det är för MIG lockande.

    Att börja väga fördelar och nackdelar hitochdit blir ju tvärsnurrigt direkt, speciellt med generella tolkningar. Brukar allt som oftast resultera i tredje världskriget här på konfen… 🙂

    Nä, ta en funderare, snoka in på Kulinvarning och spana lite svensk surf, och gör det samma med kite-sajterna som ligger ute med bilder o filmer. Bilda dig en uppfattning om vad det är du vill hålla på med. Oavsett det du väljer, om du kanske tom har möjlighet att välja bägge, kommer du vara “stuck for life”. Det är sjukt roligt.

    Fridens

  • roding

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 14:43

    Jag håller med Calle.. kika igenom och se vad du känner för mest. Onekligen det som du skall välja! Själv så valde jag Vindsurfingen förra året efter lite velande men det har jag inte ångrat en sekund.
    När man planat för först gången då är man fast! 😀 Måste låtit och sett konstigt ut första gången jag planade lite och bara började gapa mitt på vattnet och hade världens största flin!

  • carrera

    Medlem
    17 juni, 2009 vid 08:51

    Klart du ska vindsurfa… Kitesurf är bara en “NY fluga” precis som internet o massa andra lösa ungdoms nöjen 😉 …..

    (ironi)

  • steffo

    Medlem
    17 juni, 2009 vid 13:52

    Väg även in vilka spot du har i närheten. Kite kräver lite större ytor vind launch och att det långgrunt är en fördel när du ska lära dig mer än vad det är med vindsurfing.
    Du blir mer “låst” vid vissa spot med kite men å andra sidan fler surfbara dagar.

  • jakobb

    Medlem
    17 juni, 2009 vid 15:14
    Steffo;553814 wrote:
    …att det långgrunt är en fördel när du ska lära dig kita mer än vad det är med vindsurfing.

    Kanske inte så smart att käfta med Steffo, men jag tyckte att det var precis tvärtom faktiskt hehe 😛 Tog mycket längre tid för mig att lära mig vattenstarta än att bodydragga och hämta brädan, men det kanske bara är jag.

    Om jag ska bidra med någonting till tråden, vill jag bara säga att du skulle inte ställt den här frågan från första början. Den kommer inte hjälpa dig att välja, snarare tvärtom hehe 😉

  • steffo

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 06:53
    jakobb;553831 wrote:
    Kanske inte så smart att käfta med Steffo, men jag tyckte att det var precis tvärtom faktiskt hehe 😛 Tog mycket längre tid för mig att lära mig vattenstarta än att bodydragga och hämta brädan, men det kanske bara är jag.

    Jag har kanske glömt bort hur lång tid det tar att lära sig..

  • drx

    Medlem
    18 juni, 2009 vid 07:23
    jakobb;553831 wrote:
    Om jag ska bidra med någonting till tråden, vill jag bara säga att du skulle inte ställt den här frågan från första början. Den kommer inte hjälpa dig att välja, snarare tvärtom hehe 😉

    Hehe grymt sant, detta stämmer även för i princip alla frågor. Prova läs en tråd om brädtips, alla säger att just deras egen bräda är bäst oavsett märke, storlek. Vad man än frågar om kan man vara säker på att valet man skulle göra blivit oändligt mycket svårare efteråt när man fått 100 olika opinioner framförda 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    22 juni, 2009 vid 16:53

    Jag vet faktiskt inte vad som verkligen planar tidigast, en formula går ju igång i rejält svag vind. Å andra sidan är den rätt tung och klumpig och troligen (jag har inte provat men jag är rätt säker ändå) inte lika kul som att segla en liten bräda i mycket vind. Det finns något som heter positivt tänkande och då kan “tung och klumpig” tolkas som “fan vad stark jag kommer bli om jag seglar mycket med de här prylarna”.

    Däremot, om vinden faktiskt lägger av nästan helt så är det inte så kul med en kite. Vindsurfingbrädor flyter för det mesta så man kan guppa hem så sakteliga, kiten trillar ner och sen gissar jag att det är hämtning med båt som gäller även om det säkert går att släppa ut luften ur kiten och simma iland.

    Sen… En av de saker jag gillar allra mest med vindsurf är de sköna skärande gipparna. Jag har sett kitare göra likadana gippar men de flesta vänder bara kiten och startar åt andra hållet och det tycker jag ser så tråkigt ut, de går ju liksom miste om russinet i kakan.

    Jag har hört att kitare loopar men jag misstänker att det är något som är ännu mindre likt en riktig looping än de flesta vindsurfingloopar utom bakåtloopen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurf eller Kitesurf?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.