Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfa i Grekland?

  • Vindsurfa i Grekland?

    Publicerad av johan_b på 16 juni, 2003 vid 12:59

    Mors!

    Jag å flickvännen tänkte ta en sistaminuten i slutet av Juli, antagligen till Grekland. Undrar om någon kan tipsa om några bra ställen att vindsurfa på (hyra utrustning), men som samtidigt har mysfaktor…

    Johan B

    johan_b svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • feg

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 17:26

    Det låter kul. Jag var på Rhodos sommaren 2002, vilket jag rekomenderar.
    Ska du dit bör du dock boka prylar i förväg… de “tar slut”.

    Vi hyrde prylar på Jürgen Niens Pro Center i Trianda (i närheten av Ialyssos).

    Seglen på centret är Arrows och NP.
    Brädorna är F2 eller JP.
    (NP och JP kostar extra, vilket jag tycker de borde vara värda. Jag gillade bara några av Arrowsseglen och F2-brädorna)

    OBS! Glöm inte att ta med hängselelinor! Då får du köpa eftersom de inte håller med linor.

    Rhodos erbjöd segling 13 av de 14 dagar vi var där, vi seglade dock ”bara” 12 av 14 möjliga dagar eftersom vi vilade två dagar.
    Vindarna varierande mellan 4 och 7 beufort vilket för oss tydligen innebär mellan 7.6 freerace och 5.2 freestyle segel. Orsaken till de varierande vindarna berodde nog i huvudsakligen på att vi seglade vid olika tidpunkter.
    Vi lärde oss efterhand att det började blåsa runt 11.30 – 12.00 för 7.6 segel för att sedan eskalera under dagen till att från ca 15.00 – 19.00 blåsa 6.2 segel och neråt till 5.2 segel för oss (vi vägde båda över 90kg, många körde ner mot 4,7).

    Rhodos är extremt vindsäkert i juli och augusti!
    Ständig sideshore på både vind och vågor gav väldigt lika förhållanden dag för dag. Det varierade lite beroende på att den ständiga riktningen på vinden varierade någon grad till eller från. Det var ganska platt vissa dagar och stora vågor/dyningar under andra. (Observera att jag seglar i Stockholm när ni bedömer min uppskattning av vågorna, dvs inte ”masthögt” vad fan det nu innebär, 5 medterssvall eller?)

    (Att värmen, solen och saltet i vattnet var mördande men det kan jag förlåta grekerna eftersom jag fick låna deras vind.)

    Utöver Niens-centret finns det ett Mistralcenter i Trianda och ett Surfers Paradise i Ixia. Det senare ligger “längre in i bukten” och har nog sämre vind. Båda dessa är mindre och vad vi såg sämre utrustade.

    Observera dock att det råder allvarlig tyskvarning i Niens-centrets närhet. Det ligger inklämt mellan två riktigt fina, stora lyxhotell med enorma pool och solanläggningar ner mot stranden där det bor tyskar… Både kvinnor och män är extremt feta och fula och saknar all form av självkritik. Männen har tajta 70-tals badbrallor som “hänger på kroken” i fram och visar “myntinkastet” i bak. Kvinnorna har neonrosa eller neongröna stringbikinis vilka man aldrig ser en skymt av eftersom de är inklämda mellan valkarna.

    Utöver vindsurfingen finns mycket att göra på Rhodos. Vi hyrde “moppar” och drog till andra sidan av Rhodos, till ett badpalats och staden Faliraki. Om det inte var för att det är klen offshorevind i Faliraki så skulle det vara ett bättre ställe än Ixia/Ialyssos/Tirianda eftersom stränderna är av sand, det är långrunt och hotellen befolkas av mestadels tjejjer och killar från GB.
    Brorsan och hans tjej idkade även lite kulturturism vilket det finns gott om.

    /feg

    OBS: Om du ska åka dit och hyra pryla bör du boka omgående.

  • zehlertz

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 20:56

    med risk för att låta tjatig men mistral har ju ett center i grekland, som kör med north segel…

    http://www.club-mistral.com

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 21:38

    Tja Johan, jag skulle rekomendera ön Lefkas som ligger på Greklands östkust, där finns en liten by, Vassiliki, som erbjuder mycket bra surf, det finns ca 5-6 windsurfcenter på stranden, som ligger i en bukt med höga berg på höger sida som skapar kontinuerliga vindar som kommer in vid lunch tid och som varar fram till 5-6 på dan. Jag var nere förra sommaren i 4 månader å jobbade för det största centret clubvass. Gå in på deras hemsida så finner du mer information (http://www.clubvass.com).

    Annars så är det en lite fiske by med en hamn där det ligger ett 10-tal restaurangen som de flesta drivs av locals. Vill du koppla av å mysa med flickvännen passar det utmärkt, bestämmer ni er för att gå ut nån dag skulle jag rekomendera The Zeus bar, som vid högsäsong är smockat med folk och instruktörer.

    Hoppas du hittar nåt som passar!

  • peter_g

    Medlem
    16 juni, 2003 vid 21:41

    Glömde att logga in när jag skrev till dig, maila mig om du vill ha mer info/peter

  • fnassel

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 11:29

    Johan,
    Jag vill bara instämma med en tidigare skribent!
    Rhodos är kanon!
    Den bästa surfingen med uthyrning ligger längs västkusten eftersom de har en konstant side onshore här i princip varje dag om sommaren. Jag har totalt 12 veckor här och det är inte många dagar jag har varit utan vind (ca 8-12m/s)
    Jag rekomenderar dock att ta med egen bräda! Bästa surfen hittar du nämligen på Prassonissi! motsatta sidan mot staden Rhodos. Här fanns det när jag var nere sist, för några år sedan, ingen uthyrning, ej heller några hotell. Men här blåser det alltid för 1/2-1 m2 mindre segel och vågorna är ca 2 m! perfekt för en standard Svensk surfare, men det allra bästa är att stället är ett litet näs så man kan bara gå över sanden till andra sidan och segla plattvatten i lika stark och stabil frånlandsvind och öva transittions!
    Mycket nöje!
    Hälsningar Mattias Franzén

  • johan_b

    Medlem
    24 juni, 2003 vid 06:38

    Tjenare!

    Tack för tipsen! Blev dock ej Rhodos, vi hittade en liten fiskeby på ön Samos som heter Kokkari och som tydligen ska vara bra för vindsurfing, ligger på nordsidan ön och enligt researrangörer och andra lösa källor ska det blåsa rätt bra där samtidigt som det går en del sjö. Ska bli intressant att upptäcka! Någon som besökt detta ställe kanske???
    Skulle kosta runt 200 spänn för en timmes hyra av utrusting, dyrt-billigt? har aldrig hyrt utrustning i Europa så vad kan jag förvänta mig tror ni?

    Ha en go sommar! cool.gif

    Johan B

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfa i Grekland?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.