Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa över atlanten

  • Vindsurfa över atlanten

    Publicerad av spray på 25 april, 2007 vid 08:25

    Finns det någon som har vindsurfat över Atlanten?

    Jag seglade över Atlanten i vintras och satt ofta och funderade på att förhållanderna nästan aldrig var omöjliga för tex. en liten centerbordsjolle bara man är skicklig nog. Vindsurfa borde inte heller vara något problem, bara man har tillräckligt stor bräda att sova på, alternativt följebåt.

    Med båten snittade vi 8knop, ca 20dygn över. Passadvinden var ofta ganska jämn, ett vanligt scenario var 10-12m/s med byar upp emot 15m/s. Borde väl inte var något problem för en brädseglare som kanske snittar 20knop och därmed mer än halverar tiden, säg 9dagar över!

    Iofs var jag ganska lycklig att jag inte satt i någon mindre båt när det kom djur man aldrig sett förut som var en sisådär 7-8m långa och simmade precis under båten..:grin:

    Vågorna är ganska höga men det märks inte så mycket eftersom det är relativ lång våglängd.

    spray svarade 17 år sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • ola_p

    Medlem
    25 april, 2007 vid 08:30

    Kördes för et par år sedan med en fet följebåt. Tror dom körde i lag så de byttes av…

  • Knatte

    Gäst
    25 april, 2007 vid 10:31

    Ett antal fransmän/fransyskor har ju windsurfat helt solo över atlanten i lite större windsurfingfarkoster. Ihåliga brädor, som du kan sova i:tongue:

  • alexanderlindelof

    Medlem
    25 april, 2007 vid 13:28

    Oj. Vet du vad det var för djur?

  • skywalker

    Medlem
    25 april, 2007 vid 14:52

    @Spray 379029 wrote:

    Iofs var jag ganska lycklig att jag inte satt i någon mindre båt när det kom djur man aldrig sett förut som var en sisådär 7-8m långa och simmade precis under båten..

    Undrar också lite över djuren….:)

  • Oregistrerade

    Gäst
    25 april, 2007 vid 16:27

    Gick ett race för några år sen över Atlanten, som följebåt hade dom en rysk isbrytare….s-24 var ju bland annat med

  • pelle_o

    Medlem
    25 april, 2007 vid 16:40

    Anders Bringdal var också med i ett lag.

  • andersbq

    Medlem
    25 april, 2007 vid 16:58

    Trans Atlantic Windsurf Race (TAWR), med bl a Niklas Olausson från Höno och Anders Bringdahl i det vinnade laget.
    Har körts 1998 och 2000.
    http://www.americanwindsurfer.com/MAG/back/7.3.4/tawr.html
    http://www.americanwindsurfer.com/mag/back/Issue9.5/fellowship3.html

  • alexxx

    Medlem
    25 april, 2007 vid 17:11

    Funderar själv på att surfa till Danmark från habo i sommar, tror inte sovplats blir något problem på den resan!
    Någon som e sugen?

  • nlc

    Medlem
    25 april, 2007 vid 17:48

    @Alexxx 379180 wrote:

    Funderar själv på att surfa till Danmark från habo i sommar, tror inte sovplats blir något problem på den resan!
    Någon som e sugen?

    Javisst, varför inte ? Men det får bli storbrädan då så att man får med sig en ölback hem…

  • spray

    Medlem
    25 april, 2007 vid 20:37

    @AlexanderLindelof 379128 wrote:

    Oj. Vet du vad det var för djur?

    Lite offtopic men;
    Har faktiskt inte forskat något i vad det var för djur, men har tydligt signalement på dom: Såg ut som en jättestor delfin, med en horisontell valstjärt, brun/svart med helvit undersida, stora bröstfenor och en väldigt liten ryggfena. Båten vi seglade är ca 12m lång och firren var bra mycket längre än halva båten. Det var ganska lätt att studera djuret eftersom det lekte runt båten under ca 45min. Rollade, gjorde “attacker” mot båten, simade på rygg under båten, simmade brevid båten och studerade oss =)

    Vi satt och spelade yatzy i sittbrunnen när vi plötsligt hörde ett typ “psshyyyyy”, första gången den tog luft alltså. Snacka om överraskning =D

    Kanske någon som är duktig på valar här?

  • alexanderlindelof

    Medlem
    25 april, 2007 vid 21:00

    Hmmm….. Är absolut ingen expert, men jag skulle gissa på en späckhuggare, men de har väl ganska stora ryggfenor? Annars tycker jag beskrivningen av utseendet och beteendet stämmer väl överens.

    De är inte lika snälla som delfiner om man säger så…

  • kris

    Medlem
    25 april, 2007 vid 21:04

    Om det var antydan till vita prickar på ovansidan så skulle jag gissa på en valhaj.

  • spray

    Medlem
    25 april, 2007 vid 21:12

    Nej det var ingen valhaj och ingen späckhuggare. Vi trodde det var en späckhuggare först, men den hade alldeles för liten ryggfena, vi snackar kanske 3-4dm hög ryggfena på en 7meters fisk. Vetifanken vad det var för djur. Ska googla lite!

  • rasmus_w

    Medlem
    25 april, 2007 vid 23:37

    @AlexanderLindelof 379274 wrote:

    De är inte lika snälla som delfiner om man säger så…

    Nåja. Deras elakhet är betydligt överdriven. Som jag har förstått saken så är de ungefär lika snälla mot människor som delfiner är, och man har fått späckhuggarna att göra ungefär samma typ av konster som delfiner gör.

    Däremot är delfiner mat för späckhuggare och deras jaktmetoder går ibland ut på att överlista delfinerna. Skulle man råka ut för en hajattack så kan det vara väldigt bra att ha en i närheten eftersom vithaj och andra hajar också är mat för späckhuggare.

  • spray

    Medlem
    26 april, 2007 vid 08:29

    Rasmus, jag har aldrig hört talas om killer whales som käkar vithaj, var har du hört det någonstans?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfa över atlanten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.