Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare i Jönköping?

  • Vindsurfare i Jönköping?

    Publicerad av lottis på 16 juli, 2010 vid 09:05

    Hej!

    Vet inte i vilken av alla trådar jag skall ställa frågan som jag har, men skall flytta till Jönköping och har försökt att googla på vindsurfing och Jönköping och får inprincip inga träffar… :frown:
    Betyder det att det inte finns någon aktivitet där?

    Har själv precis börjat i Västerås, där det är så smidigt att det finns en klubb som har täningsdagar, så man kan låna utrustning och bli hämtad om man skulle förvinna för långt bort i vattnet, o få tips… Vilket är guld värt för en newibe som mäj… 😀

    Har ju blivit lätt hookad på aktiviteten, så är det någon som har tips om det finns något utbud/träffar/klubbar/andra intresserade i Jönköpingstrakten, eller om det är så sorgligt att man får skaffa sig egna grejjer, en bil och surfa ensam in i solnedgången? Sjön brevid ser ju onekligen tillräckligt stor ut att surfa på! :tongue:

    Mvh
    /Lottis

    lottis svarade 13 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • joschen

    Medlem
    19 juli, 2010 vid 11:29

    Uppväxt i Jönnet och började surfa där.
    Tyvärr bjuder inte Vättern i Jönköping på någon kanonsegling förutom när det blåser nordligt dvs inpå hösten ibland, då kan det erbjudas en del vågor med.

    På västlig vind blir det byigt och ganska så kass eftersom vättern ligger i en “grop” i jönköping. Många surfar uppe vid Kaxholmen på en sjö jag inte minns vad den heter nu. Även Västersjön var en poppis liten! sjö. Den ligger uppe vid flygplatsen.

    Men några vindsurfare borde väl finnas kvar i Jönköping?

  • lottis

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 08:21

    oh, tack för tipsen! Tråkigt att verkar lite sådär med möjligheterna…

    Men någon borde det väl finnas som surfar och bor i Jönköping? Fast det klart, skulle ju inte outat mig som nybörjare… klart att ingen vill ha en sån i hasorna… hehe… fast å andra sidan så finns ju oanade möjligheter att någon kan få känna sig som en vindsurfing-guru! 😀

  • eastenhill

    Medlem
    2 augusti, 2010 vid 08:38

    Lol, synd/tur att man inte bor där då 🙂 Lycka till

  • chrille4t

    Medlem
    8 augusti, 2010 vid 17:02

    Hej Lottis!
    -Jag bor inte heller kvar i Jönköping ,men jag vet att dom har en legend? som nog vet det mesta och har firma för windsurfing bla. Hör med honom finns på http://www.ragges.se
    Lycka till!
    /Chrille

  • canoya

    Medlem
    11 augusti, 2010 vid 09:12

    Hej och välkommen till Jönköping!

    Det finns en del vindsurfare i Jönköping även om det verkar klent med responsen på din fråga.

    För det mesta seglar man i Landsjön strax norr om Kaxholmen och Ragge hygglig nog att låta oss använda hans tomt som parkering och riggplats. Bäst funkar det på sydliga till västliga vindar. Åker du hit när det blåser 6-7 m/s eller mer så brukar det alltid vara några ute.

    Några andra alternativ:

    Västersjön vid Jönköpings flygplats är mycket mindre och med ojämnare vind, men om man vill ha nära till land så kan man segla där (samma vindriktningar som Landsjön).

    Rocksjön vid A6 är ett annat alternativ i stan. Det finns dock kanotbanor utlagda och jag vet inte hur bra det är att segla in bland dem.

    Vätterstranden precis väster om Rosenlundsbankarna funkar på nordliga vindar (från rak väst till nordost ungefär) och blåser det bra blir det lite vågor.

    Oset i Vättersnäs är bra på nordväst till nord (kanske nordost).

    Munksjön mitt i centrum kan ju verka bra men har bara ett ställe där man kan komma i vattnet (vad jag vet) och det är vid roddklubben.

    Tyvärr finns det ingen klubb med lånebrädor eller uthyrning, utan du får skaffa egen utrustning.

    /Håkan

  • lottis

    Medlem
    16 augusti, 2010 vid 11:45

    Oh! Tack för svar och alla tips! Och vad glad jag blir över att få höra att det bor vindsurfare som är aktiva i Jönkan! 🙂

    Tråkigt dock att man får kirra sina egna saker, men motivationen att göra det ökar ju markant nu när jag vet att det faktiskt går att surfa där, även 2010! 😀

    Hehe, finns risk att jag kommer o ställer dumma frågor om jag springer på någon där ute med ett segel, nu när jag vet att ni finns – kan ni inte gömma er, mouhahaha… 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare i Jönköping?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.