Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

  • Vindsurfare o dykare

    Publicerad av Oregistrerad på 5 september, 2007 vid 16:39

    Kan någon vettig människa här berätta för mig varför vissa av vindsurfarna vid
    Björkviksbrygga på Ingarö bara MÅSTE segla i 20 knops fart mindre än 2 meter från dykarnas boj (försedd med dykflagga)???

    Dykarna håller till max 20 meter från klippan, ni har ytterligare ett par hundra
    meter att nyttja på väg in o ut från er vik.

    Likväl så Måste dem bara utsätta dykarna för livsfara. Ok om ni tog det lugnt förbi där men över 20 knop och precis vid flaggan!!! Sjötrafikreglerna gäller även vindsurfare och det är ett lagbrott att inte respektera dykflaggan.

    Många av dem som var där i söndags visade respekt och seglade väldigt långsamt och höll bra avstånd till dykflaggan, men sen verkar det finnas rötägg i eran branch likväl som våran(dykarnas) som förstör för alla andra.

    En dykare som hoppas på samförstånd o sammarbete oss emellan, det finns plats för oss alla i Nämndö fjärden… .))

    Oregistrerad svarade 16 år, 8 månader sedan 32 Medlemmar · 105 Svar
  • 105 Svar
  • rillestark

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:07

    Det finns nog många som inte vet vad en dykflagga är. Så här ser den ut!

    Frid.

    /Richard

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2007 vid 17:38

    @Miracle 411943 wrote:

    Det finns nog många som inte vet vad en dykflagga är. Så här ser den ut!

    Frid.

    /Richard

    TACKAR SÅ MYCKET!

    Dykar´n

  • lars_k

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:44

    Jag tror en boj med en tydlig skylt där det stod “DYKARE” hade varit ett bra komplement till flaggan som knappt någon vet vad den innebär…

  • feg

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:51

    Nu vet jag inte hur det var i Björkvik i söndags, eftersom jag inte varit där sen 2003-09-14 men vill ändå säga några ord.

    När jag har varit där har ofta dykarna lagt sin boj så att seglingsvinklarna mot given vind gjort det nödtvunget för oss vindsurfare att passera nära, på vägen ut från stranden. Detta försvarar inte att blåsa förbi i 20 knop men tyvärr så behöver en vindsurfingbräda lite fart för att kunna ta nödvändig höjd mot vinden.
    Att det ibland varit två bojar och en gång till och med tre bojar med flera dykare simmandes mellan dem, “i ytläge”, underlättar ju inte direkt för vindsurfarna att ta sig in och ut till stranden.
    Dessutom verkar inte alla dykare heller veta vad en dykflagga är. Dom dyker ju upp lite här och var, ofta långt ifrån sin boj.

    Självklart tycker jag att vi ska kunna använda Björkvik, både vindsurfare och dykare, men att skjuta över hela “skulden” på vindsurfarna och sedan gömma sig bakom lagparagrafer tycker jag är lite lamt. Det som morsor med barnvagn i stan som går rakt ut i vägen, med barnvagnen först, utan att se sig för eftersom att dom “har företräde” vid övergångsställen enligt lagboken.
    Lite självbevarelsedrivt kanske kan minska risken för kollisioner, så för er egen säkerhets skull tycker jag att ni borde vara mycket noga med att bara komma upp från djupare vatten vid bojen.
    Alla nybörjardykare som brukar vara i Björkvik ställer ju än högre krav på arrangörer/lärare att förklara för samtliga berörda att det finns fler som tar del av vattnet där, inte bara dykare.

    Kanske kan det vara läge att prata lite på stranden istället för att bara kasta skit på ett forum?

    /Jocke

  • oaxen

    Medlem
    5 september, 2007 vid 17:53

    Nog vet jag att den betyder dykare. MEN, vad gäller rent praktiskt? Ingen “trafik” inom hundra meters radie…? Upplys oss gärna.

    PS Har bara sett den på bild och aldrig i verkligheten… : )

  • xhib

    Medlem
    5 september, 2007 vid 18:24

    Inte för att jag försvarar att man surfar med 20 knop vid dykare men det här är väl ytterligare ett exempel på när olika sporters intressen krockar, typ kite vs. Windsurf.

    Det jag alltid har undrat över när jag har varit i Björkvik är varför dykarna alltid är väster om udden. Varför går det inte att dyka rakt söderut. Då hade det inte varit några problem.

    Vid sydvästlig vind, som det var i söndags, finns det definitivt inga hundratals meter att surfa på, snarare 10-15 meter. Och just där behagar dykarna att uppehålla sig. Klart att det blir konfrontation.

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2007 vid 18:50

    @xhib 411974 wrote:

    Inte för att jag försvarar att man surfar med 20 knop vid dykare men det här är väl ytterligare ett exempel på när olika sporters intressen krockar, typ kite vs. Windsurf.

    Det jag alltid har undrat över när jag har varit i Björkvik är varför dykarna alltid är väster om udden. Varför går det inte att dyka rakt söderut. Då hade det inte varit några problem.

    Vid sydvästlig vind, som det var i söndags, finns det definitivt inga hundratals meter att surfa på, snarare 10-15 meter. Och just där behagar dykarna att uppehålla sig. Klart att det blir konfrontation.

    Av den enkla anledningen att det är dykförbud rakt söderut, som framgår av en 2×3 meter stor skylt på plats! 🙂

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2007 vid 18:57

    @feg 411962 wrote:

    Nu vet jag inte hur det var i Björkvik i söndags, eftersom jag inte varit där sen 2003-09-14 men vill ändå säga några ord.

    När jag har varit där har ofta dykarna lagt sin boj så att seglingsvinklarna mot given vind gjort det nödtvunget för oss vindsurfare att passera nära, på vägen ut från stranden. Detta försvarar inte att blåsa förbi i 20 knop men tyvärr så behöver en vindsurfingbräda lite fart för att kunna ta nödvändig höjd mot vinden.
    Att det ibland varit två bojar och en gång till och med tre bojar med flera dykare simmandes mellan dem, “i ytläge”, underlättar ju inte direkt för vindsurfarna att ta sig in och ut till stranden.
    Dessutom verkar inte alla dykare heller veta vad en dykflagga är. Dom dyker ju upp lite här och var, ofta långt ifrån sin boj.

    Självklart tycker jag att vi ska kunna använda Björkvik, både vindsurfare och dykare, men att skjuta över hela “skulden” på vindsurfarna och sedan gömma sig bakom lagparagrafer tycker jag är lite lamt. Det som morsor med barnvagn i stan som går rakt ut i vägen, med barnvagnen först, utan att se sig för eftersom att dom “har företräde” vid övergångsställen enligt lagboken.
    Lite självbevarelsedrivt kanske kan minska risken för kollisioner, så för er egen säkerhets skull tycker jag att ni borde vara mycket noga med att bara komma upp från djupare vatten vid bojen.
    Alla nybörjardykare som brukar vara i Björkvik ställer ju än högre krav på arrangörer/lärare att förklara för samtliga berörda att det finns fler som tar del av vattnet där, inte bara dykare.

    Kanske kan det vara läge att prata lite på stranden istället för att bara kasta skit på ett forum?

    Som sagt var, det finns rötägg bland oss och det var ju modig av dig att kliva fram som er kandidat! Jag tänker inte ens bemöta detta inlägg utan hälsar alla sunda surfare välkomna till Björkvik istället….

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2007 vid 19:03

    @Oåxen 411963 wrote:

    Nog vet jag att den betyder dykare. MEN, vad gäller rent praktiskt? Ingen “trafik” inom hundra meters radie…? Upplys oss gärna.

    PS Har bara sett den på bild och aldrig i verkligheten… : )

    LAGEN SÄGER: “Jag har dykare nere –håll väl undan och gå med sakta fart”.

  • pure

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:09

    Bara som kuriosa. hur litet är det där stället egentligen? kan inte nån rita en bild så att vi som är utifrån får lite insikt i denna intressanta diskussion 😉

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2007 vid 19:36

    @Lars_K 411957 wrote:

    Jag tror en boj med en tydlig skylt där det stod “DYKARE” hade varit ett bra komplement till flaggan som knappt någon vet vad den innebär…

    Är inte det likställt med att idiotförklara alla vindsurfare? Det finns en flagga
    för ändamålet men vi ska dra ut en plastdunk som det står DYKARE på så alla
    vindsurfare förstår!!!

    Lite kunskap sjötrafik regler o sjövett skadar inte.

  • jonteasu

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:41

    @pure 411983 wrote:

    Bara som kuriosa. hur litet är det där stället egentligen? kan inte nån rita en bild så att vi som är utifrån får lite insikt i denna intressanta diskussion 😉

    Haha, instämmer. Den är diskussionen är intressant. Olika åsikter, heta känslor och en anonym dykare. Väldigt intressant.

  • bill

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:41
    Oregistrerad;411938 wrote:
    En dykare som hoppas på samförstånd o sammarbete oss emellan, det finns plats för oss alla i Nämndö fjärden… .))
    Oregistrerad;411981 wrote:
    Som sagt var, det finns rötägg bland oss och det var ju modig av dig att kliva fram som er kandidat!

    Smidigt sätt att hitta en lösning på…

  • lars_k

    Medlem
    5 september, 2007 vid 19:44

    @Oregistrerad 411996 wrote:

    Är inte det likställt med att idiotförklara alla vindsurfare?

    Nej inte alls. Ditt inlägg idiotförklarar dej däremot.

  • Oregistrerad

    Gäst
    5 september, 2007 vid 19:58

    @Lars_K 412002 wrote:

    Nej inte alls. Ditt inlägg idiotförklarar dej däremot.

    Ok, vi sätter ut en bom vid varje STOP-tecken i trafiken oxå… 🙂

Sida 1 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.