Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

  • swe-496

    Medlem
    8 september, 2007 vid 18:13

    Nej det kanske det inte är. Vid vissa vindriktningar kan det dock vara det. Alla är ju inte lika duktiga som dig du anonyme;)
    Kan vara lite svårare att undvika att komma nära de dykbojar som vid vissa tillfällen ligger ute som ett pärlband där man som vindsurfare kan komma i lättast;) Det vet väl du med som gör båda sakerna där ute……

  • swe-496

    Medlem
    8 september, 2007 vid 18:14

    @simpa89 412741 wrote:

    Dykförbud på denna sida också pga mycket vindsurfare (ironi..).

    Hahahaha

  • doc

    Medlem
    8 september, 2007 vid 23:00

    @Oregistrerad 412518 wrote:

    I en sund värld finns ett tredje alternativ! Att ställa in seglingen om den inte kan utföras utan risk medmänniskors liv o hälsa.

    Eller ställa in dykningen. Som instruktör har du dessutom ansvar för dina elever.

    I linje med vad många andra sagt – släpp tangenterna, flagga noggrant, måla en stor skylt och tala med varandra på stranden så löser sig det här.

  • blabussen

    Medlem
    9 september, 2007 vid 07:07

    den var en väldigt lång tråd det här.. 🙂 Om jag ser en dykflagga så ska jag tänka på att inte gippa runt den utan ta det lite lugnare och köra så långt bort som möjligt. Fy fan och sätta fenan i huvudet på någon, det vill man ju inte göra.

    Det kan inte vara lätt att se windsurfarna underifrån när man dyker upp, lär ju vara lite lotto känsla över det hela.

  • jps

    Medlem
    9 september, 2007 vid 07:44

    Bra inlägg!

    Jag har också följt denna tråd med visst intresse. Oavsett vem som har rätt och fel borde ju slutsatsen vara att ingen vill bli påkörd. Ingen vill köra på någon heller. Alla vill ha roligt på och under vattnet.

    Dvs dykarna får bli lite tydligare med vad de håller på med och se till att nå ytan så nära flaggan ( eller dunken 😉 ) som möjligt. Surfarna får sakta in och hålla undan så bra det går. Om det vore en sten eller ett grund istf. en flagga visst tusan skulle ni väl kunna sakta in då?

    Mer kommunikation och mindre irritation.

  • rooster

    Medlem
    9 september, 2007 vid 08:03

    @JPS 412882 wrote:

    Bra inlägg!

    Dvs dykarna får bli lite tydligare med vad de håller på med och se till att nå ytan så nära flaggan ( eller dunken 😉 ) som möjligt. Surfarna får sakta in och hålla undan så bra det går. Om det vore en sten eller ett grund istf. en flagga visst tusan skulle ni väl kunna sakta in då?

    Mer kommunikation och mindre irritation.

    Lägg en dykbåt där vettja med en stooor dykflagga på och gå upp och ner längs ankarlinan, jag lovar att vindsurfarna kommer att hålla sig på avstånd…

    Borde finnas budget till det då dykningen sker kommersiellt.

  • feg

    Medlem
    9 september, 2007 vid 13:39

    Nu tänkte jag hälla mer bensin på elden.

    Jag gjorde en liten skiss (nedan) som visar alla (och Pure som frågade efter det) som inte vet hur det ser ut i björkvik vad det är vi alla tjafsar om egentligen.

    Det finns alltså en udde som dykarna har som bas för sina simturer. Utanför den ligger en, ibland flera, bojar runt vilka det kommer upp bubblor och gummiklädda skallar med plastbrillor på.
    Tyvärr ligger det rakt i linje med den kurs som en vindsurfingbräda behöver hålla för att komma ut på djupare och säkrare vatten. Mindre brädor och segel kan tom ha svårt att klara sig förbi udden i de förhärskande vindriktningarna, S och SV.

    Själv brukar jag vada ut utanför den sydligare av berghällarna nedanför stranden för att få en bra vinkel ut. Trotts detta är jag rädd för uppstigande dykare eftersom dom dyker upp lite här och där, vilket även en av dykarna här i tråden vittnat om.

    Att gå i vid andra stranden (västerut), på andra sidan udden eller låta bli att vindsurfa vid Björkviksbrygga är lika uteslutet som att Dykarna skulle sluta dyka där. Till andra stranden är det lång promenad med grejerna och vinden kommer sällan in bra där. Att gå i på andra sidan udden är svårare eftersom berget är brant och halt samt att det blir mer kryssande för att komma ut på vattnet. Att sluta vindsurfa på björkvik besvarar jag inte ens.

    I inläggen i denna debatt uppvisar vissa dykare en tydligt “huvudet i sanden mentalitet”. Bara för att lag och dykflagga är på er sida behöver ni väl inte kasta självbevarelsedriften över bord och utsätta er för onödiga risker. Att surfare är skylldiga att känna till regelverk osv gör väl inte att alla automatiskt gör det. Men ni förutsätter det ändå trotts att det är era skallar som riskerar att klyvas av en passerande fena. Någon jämförde tidigare med att surfa framför skärgårdfärjorna vilket vore lika korkat trotts att de är skyldiga att väja.

    Jag skulle förvissa mig om att jag inte stoppar huvudet upp i motsvarigheten till en köttkvarn, vilket en fena i 20 knop utgör, samt att den som framför detta mordredskap är på det klara att jag simmar under honom.

    Ni dykare är väl ändå vara ensamma vid nio av tio tillfällen därute eftersom vi sällan har seglingsbara vindar? Är det då så jobbigt att skylta/informera/snacka de få gånger det kommer en surfare? Är det så jobbigt/dyrt att ni hellre utsätter er för risken att någon ovetande kör på er?

    Vad jag framförallt inte fattar är att de som bedriver kommersiell verksamhet som dykkurser är berädda att ta på sig ansvaret för sina elevers hälsa genom att släppa ut dem i vattnet utan att ens försöka göra nåt åt riskerna.
    Personligen tycker jag inte att ni når fram nåt vidare med budskapet via ett internetforum iallfall, ni borde ju redan ha förstått att vindsurfare läser bokstäver lika dåligt som dykflaggor.

    /Jocke

  • jonasp

    Medlem
    9 september, 2007 vid 15:15

    I en sund värld finns ett tredje alternativ! Att ställa in dykningen om den inte kan utföras utan risk medmänniskors liv o hälsa…

  • swe-496

    Medlem
    9 september, 2007 vid 15:52

    @feg 412989 wrote:

    Någon jämförde tidigare med att surfa framför skärgårdfärjorna vilket vore lika korkat trotts att de är skyldiga att väja.
    /Jocke

    Nja nu måste jag ju tyvärr klanka ner på en broder…:(
    Yrkestrafik har inte den skyldigheten tyvärr…. Varfö vet jag inte ska jag vara ärlig att säga, men det kan ha med deras storlek att göra…

    Skulle vilja se en finlandsfärja väja för en segel båt eller vindsurfare inne i skärgården..De skulle definitivt gå på grund;)

  • swe-496

    Medlem
    9 september, 2007 vid 15:54

    En fråga till er som håller dykkurserna ute i Bjökvik.
    Betalar inte ni när ni har dyktider i simhallar och dylikt?
    Vad är det som stoppar er från att betala tomträttsföeningen ute i Björkvik för er verksamhet???

  • anilson

    Medlem
    9 september, 2007 vid 16:36

    Det som stoppar är:
    “Ett avgörande i Högsta Domstolen 1996 ger vägledning om hur allemansrätten ska tolkas vid kommersiell användning av annans mark för turism. Domen visar att allemansrätten kan användas kommersiellt och av många personer samtidigt. Om ett sådant användande ger skador på naturen eller andra besvär för markägaren får allemansrätten inte längre användas på det viset.”

    Eftersom då erkänner man att det är ett problem och då ryker rätten att hävda att allemansrätten gäller…..

  • swe-496

    Medlem
    9 september, 2007 vid 17:08

    Ok..det klargör det hela lite, men skulle gärna få en kommentar om det hela från Dykskolorna..

  • svenne

    Medlem
    9 september, 2007 vid 18:50
    SWE 496;413027 wrote:
    Nja nu måste jag ju tyvärr klanka ner på en broder…:(
    Yrkestrafik har inte den skyldigheten tyvärr…. Varfö vet jag inte ska jag vara ärlig att säga, men det kan ha med deras storlek att göra…

    Skulle vilja se en finlandsfärja väja för en segel båt eller vindsurfare inne i skärgården..De skulle definitivt gå på grund;)

    Det finns en generell praxis på sjön att man ger väg för yrkestrafik, men skyldigheten att ge väg har yrkesbåtar precis lika mycket som lilla Olle i sin gummibåt. Om en finlandsfärja väljer att köra på någon gör de sig skyldiga till ett allvarligt brott, en segelbåt som seglar framför en finlandsfärja borde däremot skylla sig själv om de blir överkörda. Även om de har rätt…

  • fluff

    Medlem
    9 september, 2007 vid 20:27

    Det har ju nämnts en del om väjningsregler etc. Vi har ju sådana i trafiken på land också.
    Läs tex denna nyhet, http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article715795.ab, och fundera på ifall det är värt att inte sätta upp flagga/boj och sprida info att man dyker på platsen? Det är ju faktiskt liv och inte egendom vi pratar om. Alla regler har antagligen också uppkommit för att skydda liv och inte anv. i pajkastning? Jag anser som många andra här att vara pragmatisk och helst inte dyka vid vindiga dagar. Måste man dyka – prata med vindsurfarna och märk ut platsen ordentligt.

  • feg

    Medlem
    9 september, 2007 vid 21:05

    @SWE 496 413027 wrote:

    Nja nu måste jag ju tyvärr klanka ner på en broder…:(
    Yrkestrafik har inte den skyldigheten tyvärr…. Varfö vet jag inte ska jag vara ärlig att säga, men det kan ha med deras storlek att göra…

    Skulle vilja se en finlandsfärja väja för en segel båt eller vindsurfare inne i skärgården..De skulle definitivt gå på grund;)

    Nu blev det ju lite OT men det är ändå skoj. 🙂

    Att man ska “väja för den som seglar för sitt bröd”, eller vad det brukar sägas att yrkestrafiken gör, är en gammal skröna som är svår att avliva…

    Men att väjningsregler går att debatera beroende på situationer, platser osv osv osv har faktiskt lagstiftaren försökt att ta hand om i Sjötrafikföreskrifterna (http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf) som gäller oss alla som framför “fartyg” på vattnet, och ja, även en vindsurfingbräda är ett fartyg i lagstiftarens ögon. Bara att läsa definitionerna i dokumentet ovan tillsammans med fotnotskommentarerna.

    Det viktigaste tycker jag ändå kan summeras med “Regel 8 – Åtgärd för att undvika kollision”. Kan sammanfattas med att alla fartyg ska i alla situationer till varje pris undvika kollision.

    Sen brukar ju folk oftast haka upp sig på vem som väjer för vem i nån slags prioriteringsordning. Även där har lagstiftaren förekommit oss medborgare/fatygskaptener.
    “Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter
    a. maskindrivet fartyg på väg hålla undan för:

    4) segelfartyg.”

    Att dessa regler inte alltid är så självklara och att det finns utrymme för tolkningar illustreras tydligt med att väjningssituationer nog är det som de flesta protestförhandlingar handlar om i klubbseglingstävlingar med båtar.

    I ovan nämnda dokument finns även dykarnas flagga med men jag såg inget om att man behöver skylta på vägarna i Bjuv för att varna för dykare. Där får ni tydligen simma fritt, mitt på vägen, utan flagga. Dock är konsekvenserna som Aftonbladet skriver om, i länken Fluff la in, kanske inte så roliga.

    /Jocke

Sida 6 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfare o dykare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.