Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

  • Vindsurfare, sugen på kite

    Publicerad av andreasalm på 18 juni, 2007 vid 06:39

    Hej, Håller på med vindsurfing (freestyle) men tycker att det är för många dagar då det blåser lite klent. Måste ju ha minst 7m/s för att vindsurfing ska vara roligt.

    Så jag är lite sugen på att skaffa mig en kite att köra med då det inte går att vindsurfa. För dom dagarna då det blåser 4-6m/s alltså.

    Har absolut ingenaning om vad det är för prylar man ska ha så det går nog att lura på mig lite vad som.

    Är det någon som har nått förslag på vad det är man ska införskaffa?

    tetras svarade 16 år, 10 månader sedan 21 Medlemmar · 67 Svar
  • 67 Svar
  • walle

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 06:54

    4-6m/s är slösurf som gäller.. alltså ingen action med feta hopp och powermoves 😉

    Ska du surfa i lättvind så ska du ha en stor kite, ex: 16m2 Bow/sle kite och en större bräda!

    kanske när det närmar sig 6-7m/s så kan du börja hoppa lite högre.

    Är det bara surfet du e ute efter så e det inte helt fel att satsa på en vågsurfbräda, eller en kitebräda som e anpassad för vågsurf = hållbarare än en vågsurf bräda….
    Så kan du ju komplettera med en mindre kitebräda, ca130x39, när vinden kommer!

    Just 16m2 är ju bra att ha kvar som lättvindskite också, för när du sållt dina windsurfgrejjor(vilket du kommer göra när du lärt dig kitesurfa 😉 ) så blir det bra med en ca 10m2 bowkite också så klarar du alla vindar!

  • andi_j

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 07:24

    Anser inte att kite är en lättvindssport!! alltså inget alternativ till Windsurfing

  • ollefax

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 08:03

    så länge man är grön på kite tycker man det är kul i lättvind, men sen så blir det inte roligare än att guppa runt på en stor v-surf bräda, precis som med v-surf med andra ord…

  • milkman

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 08:05

    Om du ska kita i 4-6 m/s så skall du satsa på en kite från Flysurfer. Speed 2 SA heter senaste lättvindsvarianten. Jag tror deras kiter är de du kan köra med i minst vind. Läs om dom här: http://www.kajtech.se

    Men jag håller med föregående talare, kiting är inge kul innan 6 m/s.

  • chohoo

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 08:27

    De enda som är ute de få riktiga lättvindsdagarna vi har är … vindsurfare, med bamsebrädor. Men det verkar vara en ännu mer ledsam historia än lättvindskajtande.

  • walle

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 08:55

    @Milkman 391036 wrote:

    Om du ska kita i 4-6 m/s så skall du satsa på en kite från Flysurfer. Speed 2 SA heter senaste lättvindsvarianten. Jag tror deras kiter är de du kan köra med i minst vind. Läs om dom här: http://www.kajtech.se

    Men jag håller med föregående talare, kiting är inge kul innan 6 m/s.

    helt riktigt… en stor tråkig, slö foil är det enda i lättvind, och då är Flysyrfer ensamma om att ha nått som verkligen fungerar.

    men det e inte speciellt kul när du väl lärt dig kitesurfa… men till att lärasig på och att surfa fram/tillbaka är det kanon. och jag tror ändå att det e roligare men kite i lättvind än med windsurf, om man nu kan kalla det roligt…

  • skotten

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 15:34

    yeah but they are expensive as hell.. and screw up bad and you have a pastic bag floating in the water….

  • tetras

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 20:11

    Tja Bois,

    I går blåste det stadigt 7 m/s i Lommabukten. Jag var ute med min North Rhino 18 m2. Jag körde med 50% fast depower på en 130 cm “Twin Tip”, jag hadde inga som helst problem att ta höjd. Utan att pressa kunde jag lätt göra 4-5 m höga hopp. Bara för att det inte blåser 10 m/s eller mer så kan man ändå rippa fett bara man har rätt utrustning.

    Är någon intresserad så är just den draken till salu, gå här om du vill veta mer.

  • kasimir

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 20:45

    @tetras 391170 wrote:

    Tja Bois,

    I går blåste det stadigt 7 m/s i Lommabukten. Jag var ute med min North Rhino 18 m2. Jag körde med 50% fast depower på en 130 cm “Twin Tip”, jag hadde inga som helst problem att ta höjd. Utan att pressa kunde jag lätt göra 4-5 m höga hopp. Bara för att det inte blåser 10 m/s eller mer så kan man ändå rippa fett bara man har rätt utrustning.

    Är någon intresserad så är just den draken till salu, gå här om du vill veta mer.

    För fan det finns köp och sälj det är ju hundrade gången du nämner dina gamla lasor
    Ska du köra när det blåser 4m/s köp en jolle, fråga Tetras han har säkert en till salu.

  • tetras

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 20:53

    @kasimir 391184 wrote:

    För fan det finns köp och sälj det är ju hundrade gången du nämner dina gamla lasor
    Ska du köra när det blåser 4m/s köp en jolle, fråga Tetras han har säkert en till salu.

    Kasi,

    du har ju missat hela poängen, men var inte ledsen du, det börjar nog snart och blåsa igen och då kan du också få vara med och leka. 😉

  • walle

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 21:24

    @tetras 391190 wrote:

    Kasi,

    du har ju missat hela poängen, men var inte ledsen du, det börjar nog snart och blåsa igen och då kan du också få vara med och leka. 😉

    nej du missade hela poängen!
    http://www.surfzone.se/ppc/

    håll dig där!

    ang kiten så vill jag se dig återstarta den när den hamnat i vattnet och det blåser 5-6m/s
    😀

    det är STOR skillnad på 4-5m/s och 7m/s…
    blåser det stadiga 7 så kör jag lätt på 12:a och liten bräda, inte fan vill jag hasa runt på en stor jevla skitkite..

  • tetras

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 22:27

    @walle 391198 wrote:

    nej du missade hela poängen!
    http://www.surfzone.se/ppc/

    håll dig där!

    ang kiten så vill jag se dig återstarta den när den hamnat i vattnet och det blåser 5-6m/s
    😀

    det är STOR skillnad på 4-5m/s och 7m/s…
    blåser det stadiga 7 så kör jag lätt på 12:a och liten bräda, inte fan vill jag hasa runt på en stor jevla skitkite..

    Kära vän,

    öppna ögonen och titta på vad som händer runt omkring dig, hadde jag varit ensam så skulle jag tagit åt mig av din kritik. 🙂

    Beträffande vattenstart, inte sällan kör jag från ett ställe där det helt enkelt är för trångt att launcha från land utan är tvingad att göra en drift launch direkt från vattnet vilket kan göras utan problem när det blåser 5 m/s med samma drake. Det är lite bökigt när det blåser 3 m/s men det går att få upp den då också men det är också det hela för kita går det inte. Så har du bara rätt utrustning så fungerar det mesta även om den är last gammal, hela 2 år. :cool2:

  • walle

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 22:45

    3m/s och du vattenstartar… helium?

  • skotten

    Medlem
    18 juni, 2007 vid 22:51

    yeah thats one heavy ass kite!

    make sure you go on a course and it will save you a couple of months of frustration though…

    ask the sexy guys at http://www.kiteboarding.se to give you a session and you will be cruising around checking out the chicks in no time

  • psychonauten

    Medlem
    19 juni, 2007 vid 08:16

    @andreasalm 391019 wrote:

    Hej, Håller på med vindsurfing (freestyle) men tycker att det är för många dagar då det blåser lite klent. Måste ju ha minst 7m/s för att vindsurfing ska vara roligt.

    Så jag är lite sugen på att skaffa mig en kite att köra med då det inte går att vindsurfa. För dom dagarna då det blåser 4-6m/s alltså.

    Har absolut ingenaning om vad det är för prylar man ska ha så det går nog att lura på mig lite vad som.

    Är det någon som har nått förslag på vad det är man ska införskaffa?

    Jag hade samma planer som du, skulle bara prova lite när det blåste för lite för att w-surfa. efter 3ggr på kitebrädan stod jag aldrig mer på en planka.
    Sporterna skiljer sig väldigt mycket, kändes som att man tog ett kliv framåt 50år i utvecklingen ungefär 🙂

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vindsurfare, sugen på kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.