Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfing är dyt på blocket.se

  • vindsurfing är dyt på blocket.se

    Publicerad av feg på 15 april, 2003 vid 20:22

    Jag kollade runt lite på Blocket och fann anonsen nedan vilken är saxad från http://www2.blocket.se/view/1058193.htm?l=0:

    —-
    Windsurfingbrädor till kanon pris
    Insänd av Mats K (tfn: 070-2445868) den 09 april 2003 klockan 13:07.

    Mistral Flow 276 Custom -00 103l Mycket fint
    skick! Lite anv.Inkl bag och fena. 3995:- !!!

    Fanatic Bee 144 -00
    Bra nybörjar bräda. 144 liter 65 bred. Lite anv.
    Mycket fint skick !!! inkl. bag och fena 3995:-

    AHD 267 Pro Convert Large -99 Wave/Slalom -Grymt
    snabb !!!
    Fint skick ! inkl bag och fena.
    3995:- !!!

    Fanatic Falcon 75 FORMULA -00
    Liten rep. vid nos lagad av CLS annars fint
    skick !!!lite anv.
    Inkl bag och fena 5495:- !!!
    —-

    Gick inte grejjerna att sälja här på säljeskonfen eller? Kanske inte för dom priserna iallafall.

    /feg

    anonym-anvandare svarade 21 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • kungdenknege

    Medlem
    15 april, 2003 vid 21:33

    4k för 3 år gamla brädor? Kanske inga klipparpriser men så extremt orimligt är det väl inte?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 april, 2003 vid 23:42

    ..tror “Feg” och många andra har dålig koll vad saker och ting kostar nytt! På konfen överrumplas man av skambud så fort man har ute något!! Tex ett segel som nypris går på 5000-6000 tusen, fan det borde ju inte vara några problem att få ut åtminstone 3500 för det efter en säsong….men har på konfen anses det dyrt…finns nog som sagt bättre ställen att sälja på om man vill få ut vad det är värt. På Konfen finns bara massa lyckosökare som tyvärr har ändrat hela marknadens uppfattning om vad saker SKA kosta begagnat..Internet är lyckosökarnas marknad!

  • christian

    Medlem
    16 april, 2003 vid 08:38

    Hej

    Jag tycker inte det var dyrt. 4000 för en bräda som är i fint skick och har gjort 3 säsonger på vattnet.

    Det är i alla fall betydligt mindre än vad brädan är värd enligt försäkringsbolagens sätt att räkna, -20% värdeminskning per år.

    /christian

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2003 vid 13:27

    Feg,

    Du är ute & cyklar!

    Priserna är väl helt ok?

    Kanke har annonsören tröttnat på alla skambud som ges här på Konfen?

    Feg, vad säljer du dina prylar för, lägstbjudande eller??

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2003 vid 14:14

    Har man en begränsad ekonomi så har man, det är väl inget fel att försöka få prylar så billigt som möjligt. Man behöver ju inte ta skambud och kommentarer om priset som en personlig förolämpning.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2003 vid 14:43

    Marknadspris är vad vad marknaden är beredd att betala för prylen. Utbud & Efterfrågan, eller hur. Om jag anser att marknadspris är x antal kronor och ingen vill köpa den för det priset så kanske jag inte har rätt uppfattning om vad marknaden är beredd att betala, eller? Väldigt grundläggande ekonomi!

  • endy

    Medlem
    16 april, 2003 vid 14:46

    Det stämmer till viss del, men här på konfen (där man lättast dock inte till bästa pris) får sålt sina grejer,
    föreligger det en prispress som gör att folk till slut går ner i pris, för man vill bli av med sina saker…
    Jag sålde t.ex ett Simmer 05 6,4 -01 för 1350 spänn….billigt? Ja det tycker jag..

  • nordgren

    Medlem
    16 april, 2003 vid 14:54

    Men seriöst jämför med begade bilar eller vad som helst så dimper priset ganska drastiskt de första åren…

  • endy

    Medlem
    16 april, 2003 vid 15:05

    Gör den kalkylen på mitt segel då…. wink.gif
    Nypris…3300 eller nått…
    Inköpt hösten 01, alltså 2 år gammalt, en bil går ner 40% på tre år sen sjunker det sakta….
    Så vad blir det då?

  • storm

    Medlem
    16 april, 2003 vid 15:32

    Vadå,
    det var väl verkligen inte några bra exempel.
    Jag hade lätt kunnat sätta ut dessa priser utan att skämmas. Det som man däremot kan hitta på blocket och liknande ställen, är en fin, lite använd bräda från 91 för 3500:- med ett schyst race segel från 91 det också. Sådant är dyrt. Det här var inget att skämmas för.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2003 vid 16:02

    Vart kan man annars köpa vindsurfprylar då om inte här?.. i gulan är det inte speciellt många annonser och därför inte så intressant.. andra annonsforum känner jag inte till så väl

  • endy

    Medlem
    16 april, 2003 vid 19:38

    Ja, man kan köpa nytt, begagnat från en handlare t.ex finns ju även ett par klubbsidor med köp/sälj
    Fast oftast är det ju dyrare då och alla vill ju handla till lägsta pris, jag har inte klagat på nått utan säger
    bara att folk som säljer här blir tvugna att gå ner säg 1000 kr på en bräda lägre än vad surfshopen intill vill ha för en likadan fast deras oftast är risigare… wink.gif
    Konfen är superbra mötesplats, inge snack om det cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2003 vid 23:06

    Du som irrade nått om marknadspris “Marknadspris är vad vad marknaden är beredd att betala för prylen” har nog missat en sak på företagsekonomi lektionerna. Visst det vore jäkligt praktiskt och billigt…men jag skulle nog ändå vilja tillägga “..och vad säljaren är beredd att sälja för”…

    Konfen är superbra! Det finns många seriösa köpare åxå och jag har alltid fått ungefär vad jag vill ha när jag sålt. Men man kan ju bli lite irreterad när folk som varken kollat eller klämt på prylarna kommer med skambud och kommenterar “nu har du väl ändå tagit i lite va” osv…….jaha..köp inte då..eller?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 april, 2003 vid 06:20

    Gällande marknadsmässiga priser så tror jag att det finns olika marknader där olika förutsättningar gäller. När jag var en ung glad surfare, och inte kände någon annan som surfade, inte kände till någon konf eller någon surfbutik i hela Sverige, så var det annonserna i tidningen som gällde. Den marknaden var få slumpmässiga kontakter mellan köpare och säljare. I efterhand har jag förstått att priserna ibland var åt skogen. Men hade man letat bräda i småannonserna i ett år så var man glad över att hitta en i bra skick innom rimligt resavstånd. Både köpare och säljare var nöjda. Alltså var priset marknadsmässigt för den marknaden.

    Jag tror att man i en sådan marknad som exempelvis blocket.se på så sätt kan få mycket mer för sina prylar. Risken är dock att betydligt färre (eller inga) tänkbara köpare ser annonsen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 april, 2003 vid 09:26

    Jo det har du rätt i. Olika marknader, den här konfen har verkligen öppnat upp och det har blivet lättare att både sälja och köpa grejer vilket är jättebra!

    Här säger “köparna el besökorna” ifrån när det anses vara för dyrt. Dags för säljare att börja säga ifrån lite också för att väga upp det hela.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vindsurfing är dyt på blocket.se

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.