Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing + familj +sandstrand +Europa

  • Vindsurfing + familj +sandstrand +Europa

    Publicerad av memnoch på 7 maj, 2007 vid 08:59

    Tjena,

    Har sökt lite på forumet, och hittat lite info, men hoppas på lite nya responser. Hade tänkt ta med familjen (fru och dotter 2,5) på semester slutet juli början augusti ca 2 veckor. Min fru surfar inte så det krävs balans i tillvaron. Följande kriterier får nog gälla om det skall vara attraktivt för hela familjen:

    * ett ställe som hela familjen kan tycka om.
    * vindsäkert och nära sandstranden så man enkelt kan surfa (inget krav på vågor då jag inte är en fena på det, men i lagom form gör det inte ont)
    * ett ställe som passar för småbarn
    * bra bad och möjlighet att vara på stranden utan att typ blåsa bort (lä?)
    * bra boende, typ hus eller lägenhet
    * möjlighet till andra aktiviteter (sol/bad, shopping, sightseeing)

    Eventuellt funderade vi på att köra bil och då är ett krav att det är rimligt långt d v s man skall kunna ta sig dit med en övernattning från Helsingborg, Skåne (typ inte mer än 150 max 200 mil). Funderar på om det finns bra ställen i typ Italien. Portugal (Viana do Castelo) verkar kunna fungera, men vet inte om det matchar kriterierna ovan? Tarifa har jag alltid velat åka till, men det är långt att köra, isf får man flyga. I Vassiliki har jag varit 2 ggr, men det finns inte mycket att göra där på plats för övriga kriterier.

    Var söker ni info när ni planerar semestrar typ den här?

    Tacksam för alla svar och förslag

    Mvh
    Per

    sinker svarade 13 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • pakke

    Medlem
    7 maj, 2007 vid 15:56

    golf de rosas kanske kan vara något.. eller sardinien, de ska vara grymt vackert där iaf.

  • memnoch

    Medlem
    8 maj, 2007 vid 12:43

    Var någonstans ligger Golf de Rosas? Har du någon länk till någon bra sida?

  • chris

    Medlem
    10 maj, 2007 vid 13:55

    Ligger i norra Spanien strax efter spanska gränsen. Det är ca 230mil. Kolla http://www.club-mistral.com/en/destinations/home/15/genInfo

  • steos

    Medlem
    17 maj, 2007 vid 20:02

    Hej

    Jag kan varmt rekomendera Terracina som ligger mitt emellan Rom och Neapel. Lång fin sandstrand som för någon månad sedan beöktes av en del Kites och Windsurfingbrädor. Sandstranden är tacksam för småkidsen och i Terracina finns bra resturanger och viss shopping. Och då Rom endast ligger en timme bort med tåg är nog det ett hetare alternativ vad gäller shopping och sightsing.

    En timmes båtresa utanför Terracina ligger Ponza som är en otroligt charmig ö omgiven av kristallklart vatten.

    Åker du privat finns det uthyrning av bostäder via http://www.terracina.se.

  • sinker

    Medlem
    13 mars, 2011 vid 21:33

    Försöker lyfta denna tråden då den har precis rätt topic för det jag söker nämligen:

    – Sandstrand
    – Vindsurfing (uthyrning, både nybörjarstuk för kidsen och kanske lite vågor till mig)
    – Familj
    – Bra boende, gärna lägenhet.
    – Mysigt
    – Inte för lång transfer. (4h båt känns långt)

    Fru och barn (4+11) vill en vecka till ex Grekland, Turkiet, Spanien i juli. Vi har gjort Kanarieholmarna redan och letar efter något lite mer genuint.

    – Rhodos (Ixia) känns lite storstad och inte så mycket sandstrand
    – Paros hittar jag ingen som reser till rätt sida, östra
    – Mykonos hittar jag ingen som flyger till
    – Samos har lång transfer
    – Naxos har lång transfer
    – Lefkas har sitt Vassiliki men vad gör man mer än surfar där
    – Egypten vågar man sig inte på nu
    – Cypern verkar inte ha fattat vindsurfing ännu
    – Kroatien har ingen sand

    Vad har ni för erfarenheter? Har jag fel i mina fördomar ovan?
    Tacksam för hjälp.

    /sinker

  • jlaser

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 16:38

    Hej, min favorit, Naxos, går ju att flyga till (via Athen) så slipper man den där jobbiga båten…

  • sinker

    Medlem
    14 mars, 2011 vid 17:25

    Är det reguljär då?
    /sinker

  • martin-c

    Medlem
    15 mars, 2011 vid 15:42

    Jag kan också varmt rekommendera Golf de Roses, om man reser med barn dvs. Vi har rest dit två somrar i rad, två familjer, fyra vuxna och fyra barn och alla har stormtrivts. Man bor i nya, fräscha stugor i utkanten av en camping. Stället är helt barnanpassat med barnpooler, ett antal lekparker, pysselaktiviteter (typ Bamseklubben på spanska). De icke-surfande i sällskapet var nöjda då de kunde bl a rida, gå på gympass och massage. Vi lagade för det mesta mat själva, med mat köpt från anläggningens riktigt hyggliga mataffär, men några kvällar i veckan gick vi in till den supermysiga staden l´Escala och åt middag och tog del av underbart folkliv. Man kan göra dagsutflykter till Barcelona eller Salvador-dalimuseet i Figueres.

    Man bor 50 meter från stranden som är helt underbar. På fm är det vindstilla och badvänligt. inte sällan rullar det in små vågor och man kan SUPa. Efter lunch börjar det blåsa sjöbris. Vindsurfingen är väl i ärlighetens namn inte det bästa jag upplevt, men man kan inte få allt. Väldigt choppig sjö, och måttlig sjöbris, kanske 7 sekundmeter, är vanligt. Har man tur blåser den starkare nordliga Tramontanan och då kan det också gå lite vågor, men då blir det å andra sidan enormt bygigt. Då menar jag ömsom guppa till fullt tryck i 4,7.

    Resan dit är också okomplicerad, något som man uppskattar som småbarnsförälder. Ryan Air till Girona, taxi en halvtimme till Ballena Allegre, campingen.

    Men om inte vindsurfingen är superprio utan att alla ska må bra och man vill ha en smärtfri semester med småbarn, då är Golf de Roses mycket bra.

    Martin

  • sinker

    Medlem
    16 mars, 2011 vid 16:34

    Tack, ska kolla upp ditt tips.
    /sinker

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing + familj +sandstrand +Europa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.