Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???

  • surferboy

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 07:19

    Bic Nova 120 eller 170 har vi kört med på vårt surfcenter i Askim med 2,5 eller 3,5-rigg till. En viktig detalj är att brädan har softdeck och inte vanligt halkskydd. Barn har mycket tunnare hud och skrapar lätt upp sig på halkskyddet. Med en softdeck-bräda kan du låta barnen leka skeppsbrott på brädan utan våtdräkter. Detta brukar avdramatisera surfandet de första gångerna.

    Vi har passande grejor i lager och har butiksöppet på torsdagar mellan 12-18. Du hittar oss på Kungsporten 3 i Billdal.

    Mvh,
    Gustav

  • mes

    Medlem
    31 januari, 2008 vid 23:19

    Om man nu har gamla junkbrädor som barnen kan få leka på…var hittar man pad-material??? Liggunderlag är ju för halt…
    Jag tänkte fixa en gammal pråm som barnen kan ha som lekplanka till sommaren.
    🙂

  • surferboy

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 09:18

    Kolla med CLS-Uffe i Varberg.0340-611007

  • andersbq

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 12:04

    Om man verkligen vill att barnen ska gilla vindsurfing, tycker jag att man ska skaffa moderna grejor anpassade för dem. Inte gammal avlagd “junk”.
    Själv har jag efter mycket tjat införskaffat en Naish Kailua JR på 120 liter och ett Naish Mini Ripper 2,0 kvm till min 8 åriga dotter.
    (En liten unge på 30 kg behöver inga 170 liters pråmar för att ha skoj.)

  • mes

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 14:22

    @andersbq 442070 wrote:

    Om man verkligen vill att barnen ska gilla vindsurfing, tycker jag att man ska skaffa moderna grejor anpassade för dem. Inte gammal avlagd “junk”.
    Själv har jag efter mycket tjat införskaffat en Naish Kailua JR på 120 liter och ett Naish Mini Ripper 2,0 kvm till min 8 åriga dotter.
    (En liten unge på 30 kg behöver inga 170 liters pråmar för att ha skoj.)

    Junket är mer som lekbräda i väntan på att dom ska bli tex 8…jag ser mig själv i sommar skjutandes barnen på en bräda fram och tillbaka i Smarholmen högröd skrikandes…”-Det är ju kul med surfing! Kom igen nu då!!”.
    Det blir en riktigt bräda så fort det är lämpligt och frugan sponsrar mig…
    För mina vattenrädda! barn så är det perfekt med en pråm=flytbrygga att starta med i sommar. Min dotter fyller 7 om två månader men vill inte ens pröva att simma så det kommer att bli många sluga strategier från undertecknad i sommar med prio på simningen och vattenkänsla rent allmänt. Grabben lär bli fantast men han är knappt 4 år.

    Jag antar att man kan kolla in era grejor i sommar i TT eller var ni håller till. Kanske blir till salu när det är dags för mina pärlor på allvar? Smarholmen är vårt standardbadställe men det är omöjligt att surfa i badviken pga den snurrande vinden.
    🙂

  • 7503

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 15:08

    Grabben min blir 7 år nu i maj. Vi var i El yaque för ett år sedan, blev inte så jätte mycket surf för honom,intreset var lite halvdant. Seglet var i alla fall på 1,5 och bräda var på ca 170. han kunnde då ta sig fram 5-6m efter han dragit rigg. Har inte blivit någott sen dess. Nu börjar därimot intresset innfina sig där det ska va, han börja rota i gadderoben efter sin våtdräkt, ville se surf filmer, och börja prata om en ny bräda. Det ja vet, å säkert alla ni andra är att en stor pråm väger en del trots allt och tar stort utryme. Den ska ut från källaren upp på bilen av från bilen ner till askimsviken från parkeringen osv. Det hadde blivit mycket änklare för min del med exempel en youg gun med soft däck 114 lit.Tror ni att det skulle ta längre tid för honom att lära sig på en lite mindre bräda? Han är inte rädd för vatten, kan simma lite gran och väger 23kilo

    +

  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 16:14

    114 liter är rät mycket för en liten unge så det kommer säkert funka bra. Dessutom kommer han antagligen kunna släpa ner den till vattnet utan hjälp, jag tvivlar på att han orkar bära en 170-litare själv.

  • styret

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 17:04

    jag tror precis som många andra här att kids inte behöver stora easyriders eller annat onödigt stort. Vi snakcar kroppsvikter på 30-50 kilo. Dom behöver ha något som är brett så att det inte vinglar för mycket men mer är det väl inte?

    Om man ska köpa något som kidsen kan lära sej dra rigg och stå och balansera på för att sen när dom växer och kan segla mer ha kvar samma bräda med planing i stropparna så är väl typ en young gun eller liknande från annan leverantör grymt.
    Det borde ju funka med vilken freestylebräda som helst men den kan vara för svårseglad när dom ska börja köra med stropppar och sånt.
    Om man ändå vill satsa på en lite äldre bräda för att spara pengar för att se om dom gillar det så finns ju tex fanatic skate 03 (? rätta mej på årtalet om jag ahr fel) med softdeck.

  • sinker

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 17:47

    Jag kan förmedla en annan strategi. Vänta med att köpa tills barnen är stora nog att följa med dig när du själv ska ut, förmodligen ca 12 år. Hyr de första åren istället.

    Vi har Askimsviken nära och det var perfekt att hyra grejor där i sommras. Kostar ca 100-150/h per gång. Om man räknar med att komma iväg 5-10 ggr per sommar blir det ca 1000/år. Förmodligen är det ungefär vad värdeminskningen blir på ett bra barnkit.

    Men den största fördelen var att man kan sticka iväg på 5 minuter, vilket är ungefär tiden man har på sig tills barnet ångrat sig eller vill göra något annat. Det gäller att ta chansen när man får den. Varm dusch, riggade segel och annan lyx hjälper förståss också till.

    En idé i alla fall…
    /sinker

  • andersbq

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 19:16

    Jag tycker 8 år är en bra ålder, Vendela började i år, se bilderna, på en Kailua JR, dvs en 120 liters nybörjarbräda för barn. Den är i princip identisk med min freestylebräda i måtten, men den är mycket tåligare och har softdäck samt en powerbox mitt under, ovansidan av denna kan man använda som bärhantag.
    I början blir det mycket slör och det kan vara svårt att ta höjd, med en fena under brädan så blir det enkelt att kryssa.
    Riggen har 2008 varit ett 2 kvm segel med rak mast. Fördelen med den riggen är att vattnet släpper enkelt. Men nästa år blir det ett riktigt segel på 2.8 kvm.
    Att vänta till ungen är 12 är väl både elakt och opedagogiskt. När dom börjar tidigt är det grymt enkelt för dem direkt, tepåsestadiet finns liksom inte. Jag tycker det är viktigt att man skaffar bra grejor; riktiga skor, lagom varm våtdräkt, bra rigg och en tunn bom.

  • svennebanan

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 19:50

    Finns det billiga simulatorer att köpa?

    Jag har funderat på om det kan vara bra start så att de vänjer sig hur det känns att hantera segel innan de ska upp på en bräda på vattnet.

    Är det någon som gett sig på att bygga en själv?

    Board lady design:

    http://www.boardlady.com/simulator.htm

  • 7503

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 20:12

    Verkar kanon, Hur mycke får man hosta upp för ett sådant kit? Antagligen köpt hos Fallen. är det någon som vet om Gwc medlemar har 25% rabatt hoss honom% Är osäker om ja bara drömt

  • andersbq

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 20:31

    @svennebanan 524186 wrote:

    Finns det billiga simulatorer att köpa?

    Helt onödigt om du frågar mig, Vendela drog upp riggen i TT för första gången och har aldrig ramlat i sedan dess ( i vindar upp till 5-6 m/s, sedan är det pappsen tur). Det verkar som barn bara kan det (lillebror 6år, lite struligare, men till sommaren så går det säkert bra).

  • andersbq

    Medlem
    6 januari, 2009 vid 20:37

    @7503 524193 wrote:

    Verkar kanon, Hur mycke får man hosta upp för ett sådant kit? Antagligen köpt hos Fallen. är det någon som vet om Gwc medlemar har 25% rabatt hoss honom% Är osäker om ja bara drömt

    Jo jag köpte hos Fahlén förra året, riggen var demo så den var billig, brädan kostade typ 7900:-, jag köpte dock 7 brädor till, med motiveringen att det är till hela familjen… Vet ej om ni i GWC har 25% men alla förbeställningar får man 20% rabatt på. Jag tror att bra begagnade barngrejor är ganska lättsålda de närmaste åren, det är ju babyboom just nu bland var och varannan Steffoholic.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 januari, 2009 vid 08:27

    Linsurf hade en simulator som såg ut att i princip vara en plywoodskiva med (väldigt kort) surfbrädeoutline ovanpå ett kontorstolsunderrede, vilket fått mig att tro att man skulle kunna bygga en simulator med hjälp av en gammal kontorstol. Fast inte en med hjul då. 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing för nybörjare, barn vad ska man ha???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.