Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing på Nya Zeeland

  • petter

    Medlem
    27 augusti, 2002 vid 16:07

    hmmmm svarade precis på liknande fråga (*fast surf*) på vanliga konfen så jag kopierar mitt svar…. NZ är ett grymt häftigt land!!!

    —-

    Vågsurfingen är helt fantastisk på NZ!!!!!!!!!!!!
    Rullar konstant in vågor, bäst är det runt Taranaki på nordön med ett flertal grymma spots!!! Sedan finns ju legendariska manu bay vid ragland, Mt Maunganui är oxå kanoon och ska du vara i Auckland är väl Piha närmaste spot. Finns dock grymma vågor efter hela kusten så du ska nog kunna hitta något som passar! Varit där två gånger och längtar tillbaka igen!!! Windsurfingen är grym runt taranaki med fantastiska vågor men det blåser betydligt mycket mer i Wellington och då är det Plimmerton som gäller. Tror sept-okt-nov-dec har bäst vindar men det fungerar under hela året. är dock inte alls lika vindsäkert som ex. WA. Ska du segla på sydön är det nog runt cristchurch som det seglas mest, finns även en del sjöar uppe i alpbergen som kan ge grymt med vind, ex. Lake Clearewater och Lake Coleridge. Wanaka och Qtown kan oxå erbjuda vind ibland!

    Vattnet är ganska kallt även under deras sommar. kortärmad fungerar under under sommaren men ska man ligga i och surfa mycket så skulle jag föredra en heldräkt under vår, höst och vinter. Sydön är kallare.

    Vad gäller hajar så finns det i alla hav men tror inte det är speciellt mycket mer på nz än på någon annan plats. Enda gången jag sett haj var iof i taranaki när jag seglade ca 4 m från en revhaj??? på typ 2,5 m… Har dock inte varit några dödliga hajolyckor på mycket länge så det är nog bara att plaska på som vanligt… http://www.flmnh.ufl.edu/fish/Sharks/Statistics/GAttack/mapZE.htm

    Skrev ner några rader efter min första resa, du kan kolla på http://www.sevenius.com/windsurf/spots/nz1.htm

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2002 vid 13:55

    Jag var i dom trakterna när jag besökte NZ och hade bra cross off shore vid en strand utanför Dunedin med fina vågor som kommer runt sydspetsen. Fanns en hel del windsurfare i stan men dom flesta verkade hålla sig i hamnen. Området söder om Dunedin mot Invergargill har flera fina stränder, som bjöd på kanon förhållanden, garanterat ingen trängsel.
    Tips: Ta med all utrustning du orkar bära.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Vindsurfing på Nya Zeeland

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.