Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing.se’s monocoque kolbom

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 december, 2005 vid 15:49

    1) Vindsurfing.se bommarna har 29 mm bomrör.

    2) Vindsurfing. se bommarna är definitivt Monocoque (och ej tillverkade i samma fabrik som GT)

    3) Ingen av vindurfing.se monocoque -våg, freeride och slalom bommar har reklamerats på hela säsongen.

    mvh
    Johan/vindsurfing.se

  • jesper_b

    Medlem
    12 december, 2005 vid 16:58

    Johan E,
    Nu skrev jag inte om just dina bommar utan om alla bommar som tillverkas i samma fabrik som GT. Vad gäller vindsurfing.se bommarna vore det konstigt om du inte visste mer än jag. Du kan mycket väl ha bytt leverantör.

    Dock: De vindsurfing.se-bommar jag sett i år och förra året var defintivt tillverkade i samma fabrik som tex Gulftech Glory (ej samma fabrik som Gulftech Maximum), Local Spirit med flera märken. Den kolbom som du har på bild på vindsurfing.se är defintivt tillverkad i samma fabrik som Gulftech Glory.

    Detta innebär INTE att det är en dålig bom – tvärt om! Det innebär däremot att det INTE är monocoque. Förra året beställde Hotsailsmaui en bom med egen (mycket smal) shape på rören och monocoquekonstruktion från samma fabrik. Man fick också en bom som såg ut som en sådan. Vi närmare (mycket nära) granskning visade det sig dock att det inte var monocoque trots allt. Skarvar på två ställen på båda sidorna! Detsamma fick GT erfara några år tidigare. Taiwanfabriken fortsätter att hävda att det är monocoque men tyvärr stämmer inte detta. Genom att skarva rören strax bakom greppet kan de använda och kapa upp förtillverkade standardrör på den raka delen av bommen, vilket gör produktionen mycket billigare.

    Däremot kan vindsurfing.se mycket väl ha bytt fabrik och nu säljer bommar med äkta monocoquekonstruktion. Det har jag inte någon aning om.

    Det där med monocoque har dock blivit något av en marknadsföringsgrej som jag tycker är rätt överdriven. Det finns hur fina, hållbara, styva bommar som helst med både en och fler skarvar i rören.

    Jag vill defintivt inte på något sett racka ner på vindsurfing.se eller andra fabrikats bommar. Jag tycker Johan E, Mackan mfl gör strålande insatser som orkar ta fram egna produkter. Tvärt om tycker jag de är värda allt beröm. Allt jag vill göra är att dela med mig av min (högst begränsade?) kunskap om vad en fabrik i Taiwan gör respektive inte gör i avseende kolfiberkonstruktioner på bommar – oavsett vad de själva hävdar.

    /Jesper B
    Som tycker det är toppen med en massa fabrikat och allternativ för oss glada vindsurfare!

    PS: Ett säkert sätt att ta reda på om en bom är monocogue är att kolla rören på två ställen, dels framme vid bombeslaget och dels straxs bakom där det smala greppet blivit “normaldiameter”. Det kräver dock att man skrapar bort bommgummit och lite laminat, dvs i princip förstör bommen. Hittar man ingen skarv på någon av dessa punkter är det monocoque.

    PS2: Ett mindre säkert sätt som inte kräver någon åverkan på bomen är att sticka in en lång smal pinne i bomröret bakifrån. Om pinnen tar stopp mot en kant strax bakom (5-10 cm) där röret börjar böja sig och bli smalare kan man vara ganska säker på att det är ett inre skarvrör som tar emot – dvs då är det inte monocoque (men kan för den skull vara en toppenbom).

  • lars_k

    Medlem
    12 december, 2005 vid 17:34

    Det där med diameter på rören verkar vara väldigt rörigt. Chinook anger 29 mm diameter, det gör Tecnolimits XTR också. Jag mätte brorsans Chinook med skjutmått som gav 32 mm, medan min Tecnolimits XTR verkligen ligger på 29 mm inklusive grepp. För övrigt en helgrym bom med ÄKTA monococue, dvs helt utan skarv med genomgående rör genom ledade frontbeslaget. Böjkurvan är lite skum men kändes jävligt rätt efter några pass. Tas hem av Locs-Janne till ett bra pris:
    http://www.tecnolimits.de/products-carbon.htm

  • jakob_s

    Medlem
    12 december, 2005 vid 20:34

    Inte mörka nu..
    Vad betyder “bra pris” ? wink.gif

  • lars_k

    Medlem
    12 december, 2005 vid 21:08

    Har en känsla av att Janne har lite “flexibel” prissättning så det är bättre du kollar med honom. Men det var BRA mkt billigare än vad samma bom kostar i tyskland (589 Euro hos http://www.andreas-klier.de/shop/lorch/gabel.htm )
    LOCS:
    http://surf.to/locs

  • highflyer

    Medlem
    13 december, 2005 vid 16:48

    Så är det någon som vet om vindsurfing.se`s bom är 29 mm med greppet eller utan. Jag funderar på att köpa en men det får inte vara tjockare än 29 mm att hålla i.

  • jakob_s

    Medlem
    13 december, 2005 vid 17:44

    Kolrören på VS.se Kolisarna är, som redan sagts, 29mm !
    Med grepp blev det enligt min tumstock 31,5-32mm !
    Som alla andra 29mm Bommar mao..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 december, 2005 vid 19:24

    Tack!!

    // Jonatan

  • jmb

    Medlem
    30 december, 2005 vid 21:25

    det blev en vindsurfing.se bom och den ser/känns schysst. nu fattas bara att få prova den i vattnet

  • highflyer

    Medlem
    2 januari, 2006 vid 18:20

    Jag beställde en i dag med passa på nu när det är rea 15%

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing.se’s monocoque kolbom

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.