Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing utan olja – är det möjligt?

  • Vindsurfing utan olja – är det möjligt?

    Publicerad av oaxen på 19 september, 2013 vid 08:45

    Det mesta av vår utrustning är petroleumbaserad.

    Är det möjligt att tillverka bräda, rigg etc av förnybara resurset? Att det blir tyngre och inte lika hållbart är nog ganska givet.

    Segel?

    Mast?

    Bom?

    Joint?

    Bräda?

    Fenor?

    Stroppar?

    När oljan på allvar blivit en knapp, och därmed mycket dyr, resurs…

    feg svarade 10 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2013 vid 09:04

    Tror faktiskt aldrig att oljan kommer bli så dyr under vår livstid att det kommer påverka priset på vår utrustning särskilt mycket. Det kommer alltid att vara arbetskostnad, transport, lager, mellanhänder och marginal för overhead som kommer att vara 80-90% av prislappen i slutändan.

    Dock är frågan intressant, inte minst ur ett miljöperspektiv.

    Inom vågsurfing har flera initiativ tagits med andra material som bambu, hampa och liknande.

    http://www.greensurfshop.com/eco-friendly-surfboards/
    http://www.oceangreen.org/
    http://www.hempsurfboards.com/

    Skulle gärna se något liknande inom vindsurfing. Faktum är att jag exempelvis skulle välja en lite snäppet tyngre mast om jag visste att den var mer miljövänligt producerad och återvinningsbar om kvaliteten var jämförbar. Och inte galet mycket dyrare.

  • svenne

    Medlem
    19 september, 2013 vid 10:47

    Masses länkar är en god bit på väg men inte helt oljefria.
    Här är mina favoriter. http://www.grainsurfboards.com/
    Och på http://www.grainsurf.com/forum/ är det några som har byggt vindsurfbrädor i trä, galet tunga för att de har byggt utan att tänka klart, men ändå en god bit på väg. Men det faller ändå in i mitt motto; Göra är bättre än att snacka, göra är bättre än att tro.
    Å andra sidan har ett par snickare gjort trä-SUP:ar som är lättare än vissa prodbrädor, så det går.

    Jag har testat en del Flax på sistone och gillar det som f*n, också basalt men det ligger lite för högt i pris i förhållande till kol som faktiskt har sjunkit något i pris på sistone.

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2013 vid 10:53

    OK. Nu kommer jag få mothugg…

    Oljeimport (fritt ur minnet)
    Danmark ca 17%
    Norge ca 20%
    Ryssland ca 50%

    Danskarna säger själva att de kommer att sluta exportera, för att fyndigheterna är på upphällningen, 2018.
    Trovärdiga bedömare beräknar att de övriga två upphör med export 2030.

    Man kanske ska förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa.

    OM oljan blir väldigt dyr vad gör vi då?
    Exemplen ovan tittar bara på halva ekvationen. Segel? Bom…

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2013 vid 11:25

    Även om priset på olja skulle tiodubblas så tror jag att dess betydelse för exempelvis priset på segelduk (monofilm, tex) inte kommer att vara alltför märkbart. Och att alternativ kommer dyka upp i form av andra oljekällor, om inte annat ‘gröna’ då det kommer bli bra mycket mer lönsamt – palmer, soya, raps etc.

    Problemet lär snarare bli för oss att ta flyget till Canarias, Irland, Maui etc… och att månne andra globala konflikter i spåren av oljebrist lär ställa till saker och ting så att våra problem med en dyrare ny 4.7a och storvågis kan bli rätt ynkliga. Och att bilarna behöver nya driftskällor, men dit är vi nog äntligen på väg. Senaste roadtrippen till Danmark gav någon i Saudi möjlighet att topprenovera två badrum. :santa:

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2013 vid 11:33

    Om oljepriset tiodubblas kommer samtliga ekonomier att tvärnita.

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2013 vid 12:12

    Menar på lång sikt. Men ja, en duktig prisökning på råolja kommer att ställa till med saker ting. Rejält.

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2013 vid 12:38

    @Oåxen 716201 wrote:

    Om oljepriset tiodubblas kommer samtliga ekonomier att tvärnita.

    Varför? Har inte redan oljepriset tiodubblats flera gånger om? Och “ekonomierna” har ju snarare gått i spinn än totalnitat under den tiden.

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2013 vid 12:56

    Därför att ekonomierna är räntedopade. Tiodubblade jämfört med vad? Vi diskuterade en tiodubbling jämfört med dagsläget.

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2013 vid 13:09

    Uj, det börjar bli en seriös diskussion det här.

    Kanske ‘vindsurfing utan vind – är det möjligt?’ känns mer aktuellt just nu? 🙂

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2013 vid 14:05

    @Oåxen 716206 wrote:

    Därför att ekonomierna är räntedopade. Tiodubblade jämfört med vad? Vi diskuterade en tiodubbling jämfört med dagsläget.

    Jag skojade lite när jag inte gav någon referenspunkt för tiodubblingen. Men det är det som är poängen. Varför skulle just en prisökning relativt dagens pris vara så farligt?

    Finanshajjarna kan ju lika gärna definiera ett nytt finansiellt instrument där den underliggande resursen är “brist på olja” om de vill fortsätta handla hejvilt.

  • fjant

    Medlem
    19 september, 2013 vid 14:16

    Som brukare av både segelbåt och windsurfbräda känner man sig hittills som en miljökämpe, eftersom man använder förnyelsebart (?) bränsle till framdrivningen…
    Men jag börjar tveka, för var är vinden? Håller den på att ta slut, eller har den börsintroducerats? Eller har man äntligen lyckats beskatta den?

    /Fjant

  • dr-masse

    Medlem
    19 september, 2013 vid 14:57

    Det nya finansiella instrumentet är uppenbarligen ‘brist på vind’.

    Detta kombinerat med att hedga hejvilt på Vestas kan skapa en ny förmögenhet. Som man sedan kan köpa olja för och bygga brädor av. För att upptäcka att det inte blåser. Typ.

  • oaxen

    Medlem
    20 september, 2013 vid 07:36

    Jag vill ha vind nu!

  • oscar

    Medlem
    20 september, 2013 vid 10:36

    Största problemet med oljan är väl om bensinen blir så dyr att vi inte har råd att åka till västkusten. Dags för en vågmaskin på Roxen….

  • feg

    Medlem
    20 september, 2013 vid 20:23

    För att vara lite seriös…
    Oljan som eldas upp på väg till och från surf både i bil och flyg kommer ju till bättre rätt i form av leksaker. Biogas och sol/vind-el surfbussar?
    Recycla alla blocket superstars osv?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing utan olja – är det möjligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.