Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing vid Stavsnäs (eller Björkvik)

  • Vindsurfing vid Stavsnäs (eller Björkvik)

    Publicerad av zurfman på 30 juni, 2009 vid 22:00

    Är det någon som har vindsurfat i sundet utanför Stavsnäs, Stockholm?

    Verkar ju kunna ge litet extra vind vid syd-syd-väst om man kollar kartan…

    Frågetecken som finns är följande:

    • Är det bättre vind där än i Björkvik vid sydlig/sydväst-vind?
    • Är båttrafiken för tät där (veckodagar, tider)?
    • Finns det lämplig iläggningsplats o parkering?

    Är det någon som har tips på andra ställen som det blåser bra vid i allmänhet svaga till måttliga vindar… Kanske utanför Ljusterö eller Furusund någonstans?

    /Patrik

    filipl svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jarp

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 10:34

    Jag skulle nog vilja påstå att det är en av skärgårdens mest trafikerade platser i synnerhet under sommaren…..
    Hysteriskt skvalpigt…..

    Måste finnas bättre platser att segla på SV..:tongue:

  • patriks

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 14:41

    Spännande att du ställer frågan. Jag har surfat och surfar en hel del i Stavsnäs då jag tillbringar mycket tid på landstället där ute. Jag är lite osäker på vilket sund du menar, men som jarp nämnde är det fruktansvärt mycket båttrafik, inte minst ifrån waxholmsbåtarna, vilket gör surfing både farligt och skvalpigt. Själv håller jag mestadels till i en liten vik som egentligen bara fungerar på NO – SO. För att surfa på andra vindar krävs det att man kommer ut en bra bit och då hamnar man mitt i båttrafiken.

    Skulle tippa på att Björkvik är en bättre surfspot. 🙂

    EDIT: Dåliga parkerings- och riggmöjligheter dessutom.

  • zurfman

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 17:55

    Jag tänkte att vid syd-sydväst måste det vara ett av de blåsigare ställena om inte båtarna förstör vindförhållanden förstås….

    Men precis som jag anade var alltså båttrafiken hysterisk där, varför jag ej chansat och dragit dit….

    Om det sen inte blåser så mycket så är skvalpet ännu svårare att behärska, blåser det så man har bra tryck igenom skvalpet så blåser det nog kanske tillräckligt i Björkvik också 🙂

    Tack för de bra svaren! /Patrik
    Blir nog mest norr-ort men kanske också Björkvik vid sydväst någon gång.

  • markan

    Medlem
    4 juli, 2009 vid 17:24

    Kapellskär brukar ofta ge oväntat bra med vind tycker jag.

  • filipl

    Medlem
    5 juli, 2009 vid 15:14

    Jag seglar mycket på Nämöfjärden, det är mitt “huvudspot”, och jag har aldrig fått intrycket att det skulle blåsa mer i Stavsnäs än på Nämdöfjärden i övrigt, t ex vid Björkvik, trots att det kanske “borde” göra det enligt kartan. Däremot finns det en del andra fina ställen på Nämdöfjärden, bland annat med platttvatten, där vinden förstärks genom tratteffekter och liknande. Dessa ställen, mina “privata” :), når man dock ej så lätt från Björkvik och ställena på fastlandet.

    Filip

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing vid Stavsnäs (eller Björkvik)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.