Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing VS Segelbåt

  • Vindsurfing VS Segelbåt

    Publicerad av Mölle på 9 september, 2006 vid 23:48

    Efter många års vindsurfande undrar jag egentligen vad som är bättre:confused2:
    Tjusningen med vindsurfing är det här med planinig, go känsla när det blåser kulling och bra träning för hela kroppen. utforska vikar kan man glömma för när man planar är man mest koncentrearat att höra fräs runtom:cool2:
    Nackdelen är när man dragit upp riggen är man för sig själv hela tiden:( (kan va fördelen för många kanske) Det är bra bökigt att vindsurfa när man bor i ett lägenhet= prylarna ska ut ur källarn genom dörrar, på tackräcket och sen minst 30 min med bil till spotsen……. *jobbigt i längden*
    Segelbåten är det bara att åka till platsen, alt är färdigt, bara lägga loss, hissa segel och umgås med tjejen och dela med sig upplevelser 🙂 Man kan vara ute längre tid och njuta av naturen. Övernatta.. Om man är sugen på bärs behöver man inte vänta tills man kommer till stranden. Vissa båtar kan surfa tex på undanvid.
    Den Nordea reklamen som visar att vindsurfarn drömmer om en segelbåt är kanske inte så dum ändå? är detta naturliga utvecklingen?
    Ge gärna era synpunkte på rubriken:wink: Hur har ni känt?

    argulander svarade 17 år, 8 månader sedan 20 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    10 september, 2006 vid 01:48

    Som M22-ägare är jag mer kluven, och känner inte riktigt igen mig. Visst är det lite bökigt att ha surfprylarna i lägenheten och så men det är en del pyssel med att komma ut till båten med. Det ska rotas fram sovsäckar, ligunderlag och annat, det ska handlas mat för några dagars skärgårdvistelse, maten ska stuvas i båten, hamnkapellet ska plockas ner, seglen ska rotas fram och sättas, allas packning ska stuvas i båten och lite annat pyssel. Sen kan man segla iväg.

    Seglingen är inte alls samma upplevelse, tycker jag. Betydligt mer av social grej, men inte alls samma härliga fartkänsla. Men visst, fördelen är ju som sagt att man kan vara ute i flera dagar och på så vis kan se mer än bara ett enda vattendrag. Samma segelställ oavsett vind är en annan fördel.

    Däremot håller jag inte med om att man är så fokuserad på fräset runt brädan, jag både kryssar och slörar en del och en viktig orsak till att jag drömmer om en formula är att man faktiskt borde kunna sticka ut på rätt långa utflykter om man är några stycken. En formula är ju trots allt grovt räknat dubbelt så snabb som en segelbåt så man borde hinna två dagsetapper för segelbåt på en dag, även om det förutsätter att man kan hålla sig i planing. Sen är klart, det är svårt att ta med sjökort på en formula och det finns ju en och annan grynna i skärgården… Jag har alltid tyckt att det är ballt att faktiskt ta sig nånstans när man surfar och inte bara segla fram och tillbaka, jag har seglat tvärs över kalmarsund en gång, kryssat från Röhälla till Stora rör en annan och så vidare.

    Nämnde jag hur många brädor jag hade kunnat köpa för de pengarna vi la på båten? Eller hur kul det inte är att ligga i båten och snickra när det är -15 och mörkt en vardagkväll? Eller hur kul det är att ha lovat fixa en segeltur när prognosen säger att Torö just ska gå av utav helvete?

    /Rasmus – Seglarn som drömmer om mer surf.

  • johnjrambo

    Medlem
    10 september, 2006 vid 06:00

    Hur fasen kan du äns jämnföra segelbåt vs vindsurfing? haha.

    Myspys toffel historia i en båt mot en överroterad backloop into faceplant?

    Adrenalin mot ståfräs? adrenalin och ståfräs på samma gång är vad vindsurfing erbjuder en inbiten surfer..mysa kan man göra dagarna de inte blåser for fukk säjk..mysa o segla dagarna de inte blåser, få bonge o adrenalin i ådrorna dagarna de blåser..de är mottot..30mil en väg för att få plocka fram 63litarna o 3.7 får än inte att jäspa.

  • lars_k

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:04

    Har segelbåt OCH är inbiten vindsurfare. Som Rambo säger är det helt olika världar. Adrenalin mot naturupplevelse, fysiskt ansträngande mot slösegla med en bärs i solnedgången. Iofs har jag planat nerför dyningen med segelbåten så rorkulten skakade, kom lite adrenalin då faktiskt. Men inget mot att lägga ner en bottensväng framför en masthög våg =)
    Rätt sjysst kombination om man gillar havsluft – surf och segelbåt, men det ena ersätter absolut inte det andra.

  • reef1

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:18
    jOHNjRAMBO wrote:
    Hur fasen kan du äns jämnföra segelbåt vs vindsurfing? haha.

    Myspys toffel historia i en båt mot en överroterad backloop into faceplant?

    Adrenalin mot ståfräs? adrenalin och ståfräs på samma gång är vad vindsurfing erbjuder en inbiten surfer..mysa kan man göra dagarna de inte blåser for fukk säjk..mysa o segla dagarna de inte blåser, få bonge o adrenalin i ådrorna dagarna de blåser..de är mottot..30mil en väg för att få plocka fram 63litarna o 3.7 får än inte att jäspa.

    Kan inte annat än hålla med rambo!!!

  • alexasu

    Medlem
    10 september, 2006 vid 10:21

    asså, det är rätt mycket meck å underhåll med kölbåt, å så jävla kul är det inte att segla, å bärsen ska man nog inte ta förrän man kommit i hamn ändå.
    vill du ha en seglingsupplevelse med lite mer adrenalin är det jolle- eller katamaransegling som gäller, typ någon F18 katamaran om du vill vara två, kan gå upp på ett skrov på kryssen i runt fyra-fem m/s, så då blir det till å hänga i trapetsen, för ensamsegling kan laser eller e-jolle rekomenderas, men dessa planar inte förän typ 7 m/s å då endast på slör/halvind, men dom e rätt fysiska att segla i vindar över 5-6 (naturligtvis beroende på vikt).
    men vafan, ingen jolle eller katamaran (å framförallt inte nån jävla kölbåt) kan mäta sig med vindsurfing! möjligen kan de två förstnämnda agera komplement.

  • surfjohan

    Medlem
    10 september, 2006 vid 10:49

    Tycker ni som snackar segelbåtar här ska hålla er till det och sälja era vindsurfprylar och byta forum.. här är ett tips på en rulle för er också!

  • tibjurn

    Medlem
    11 september, 2006 vid 11:41

    Varför inte ha windsurfingbrädan på en segelbåt? Då kan du ju hitta en bra ö som har en bra udde att knalla till, lägga i brädan och ta några svängar?

  • hangloose

    Medlem
    11 september, 2006 vid 11:53

    Har samma funderingar som Tibjurn. Då kanske man inte heller behöver få samma diskussion med flickvännen när man vill ut på brädan.

  • rasmus_w

    Medlem
    11 september, 2006 vid 15:08

    Enda problemet är väl att moderna brädor är lite ömtåliga och kan få en del dingar ombord på en båt. Jag vill minnas att “ombord på båten” var en av poly-brädornas starka sidor.

    Fast med en bra boardbag, så är det nog lugnt. En grej jag drömmer om är att luffa omkring i skärgården med en båt fullastad med surfbrädor och hålla surfkurser vid de olika bebodda öarna. Vore ju inte fel att till exempel lära de där typerna i sandhamn vars seglarjacka kostar som en sprillans formula att surfa. 🙂

  • surfjohan

    Medlem
    11 september, 2006 vid 18:20
    Rasmus_W wrote:
    Vore ju inte fel att till exempel lära de där typerna i sandhamn vars seglarjacka kostar som en sprillans formula att surfa. 🙂

    Du tänker på dom här?

  • soundwave

    Medlem
    11 september, 2006 vid 19:45

    haha!

    Favorit filmen?

  • seglare

    Medlem
    11 september, 2006 vid 20:36

    Det finns nog fartupplevelser i segling, vet inte om ni missat ORMA60 trimbåtarna som bränner omkring i 30-40 knop eller 30 fots trim som gör nästan 30 knop. De snittar ofta 20-30 knop under många timmar. Det är rätt mycket fart det också, klart går inte att jämföra med en träbåt från 30-talet. Vindsurfing är också segling och i Sandhamn kryllar det av nya och gamla Vindsurfare. Kanske skulle öppna för en inspirerande kombination av multihull segling och vindsurfing. Varför inte köra några race i samband med någon stor regatta.

  • Oregistrerad

    Gäst
    12 september, 2006 vid 06:29

    Egentligen tror jag att det bästa är om man kan skruva ned amitionen på häftig vindsurfing och ha en gammal raceboard ombord/med sig när man seglar. Det bästa är om seglet är så enkelt att rigga så att du kan göra det på fördäcket och på så vis slippa vara beroende av riggytor och gummibåt. Tänk att kombinera segling med vänner, mm. med möjlighet att dta ut en repa själv på brädan eller t ex ta med något barn på en tur. Detta är en annan dimension av vindsurfing som inte heller är dumt! Glöm inte att det går alldeles utmärkt att sitta två vuxna på en fullängdsbräda och paddla med gummibåtsåror. Glöm gummibåt. En gammal tålig bräda fungerar perfekt som följebåt!
    Häftig vindsurfing kan du ha med värstingbrädan på hösten med likasinnade.
    Per-Arne

  • donpedro

    Medlem
    12 september, 2006 vid 19:01
    Rasmus_W wrote:
    Vore ju inte fel att till exempel lära de där typerna i sandhamn vars seglarjacka kostar som en sprillans formula att surfa. 🙂

    Rasmus_W wrote:
    En formula är ju trots allt grovt räknat dubbelt så snabb som en segelbåt så man borde hinna två dagsetapper för segelbåt på en dag

    Jag tror nog att många av “dom där typerna” skulle segla skiten ur dig både på en segelbåt och på en surfbräda. Sen beror det väl lite på vad det är för båt om den ska gå dubbelt så snabbt. Men det är ofta två skilda saker att segla och att surfa. Men adrenalin kan man få i rikliga mängder även från segling, de e bara att börja kappsegla med lite snabbare båtar så får du rikligt med adrenalin och man peppar varandra rätt bra om man e flera på båten. Generellt kanske det ger lite mer adrenalin att segla jolle eller katamaran, om du inte vill lägga ner massa miljoner. Men sen finns det ju små kölbåtar med rätt bra fart. Exempelvis J80, X båtarna i olika storlek, RS har nån riktigt snabb oxå.

  • pure

    Medlem
    12 september, 2006 vid 20:19

    Det ena behöver inte utesluta det andra.. Det finns ju säkert förråd på vindsurfing ställen där du kan förvara brädorna.. lösningen på romans problemet=tandembräda 😉 Skämt o sido så käns det inte som det går att jämföra “vanlig” segling med vindsurfing eftersom det är två helt skillda sinnestillstånd. Katamaran o vindsurfing kanske liknar varandra mer i form av upplevelse… Har seglat en hel del och tycker att det rätt snabbt blir lång tråkigt.. man sitter ju där och bara skvalpar. Men det är ju individuellt för vissa gillar ju lugnet

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vindsurfing VS Segelbåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.