• Vindsurfing

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 december, 2001 vid 23:13

    Hej! Är sugen på att börja vindsurfa, har inte surfat tidigare utan seglat Hobie-cat. Vad ska man tänka på vid köp av utrustning? Det finns ju så många olika namn på allt och jag har ingen aning om vad som gäller! Jag väger ca: 75kg.

    Pluggar i Kristianstad och hörde att det skulle vara bra surfing i Åhus, är det ngn som surfar där så hör gärna av er!!

    God jul, -isak

    anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • aerial-arnie

    Medlem
    17 december, 2001 vid 18:43

    du, vad du behöver är en modern nybörjare kitt, begangnat är mycket pris värd. Det är bäst att tar en nybörjare kurs först, så att du lär dig allt mycket bra från grunden med hjälp av kunniga instruktörer och slipper upptäcka allt själv. Lomma buktens klubb har mycket bra kurser på sommern, surfa in på www. LBWS.com och kolla priser, tider etc. Genom en kurs slippa du köppa en riktig nybörjare kitt. Efter kursen ska du köpa en wide-style bräda inte äldre än 98-99 model. För dig som är 75 kg räcker det med en 130-170L. Mycket stabilt ska det var. Köp ingen bräda mindre än 70cm bred. Längden ligger mellan 275-300m. Brädan ska inte väga mer än 10kg! T.ex. Mistral vision, Fanatic Bee eller Ray,Exocet speedslider, BIC techno (sista 2 modeller säljs av http://www.surfersworkshop.com!!) och mycket mer modeller, kostar omkring 3000:- beroende på type och årsmodel. Sen ska du har segel inkl mast, bom etc. Segel rekommenderar jag ett lätt men stark segel utan cambers. T.ex. freeride eller freestyle modeller. För det räcker det med 2 segel en stor och 1 liten. T.ex. 6.5 och 5.5. Då behöver du 1 mast och 1 bom. Tar inget med mycket kol, det har du i början ingen njuta av. Högst 30%. Bomen ska vara enkel och stark. Lite tamp, mastfot baseplate etc hit i dit och du är redo. Segel borde begagnat inte kosta mer än 1000:- styck. Våtdräckt har du kanske redan. Snål annars inte på den. En bra, tätt våtdräckt ger 1000% glädje, särkild i kalla sverige. Pro-limit är mycket bra, smidig och stark. Säjls också av surfersworkshop, kostar omkring 2500:- och håller i 2,3 år beroende på användning

    Då är du redo och glömmer du din segelbåt snart föratt vindsurfing är 1000x häftigar en segla, jag lovar dig!! Och med en sån kitt kan du surfa säker i 2,3 år.

    arnout

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 december, 2001 vid 20:10

    Åhus Windsurfing Clubs hemsida: http://www.surf.to/awc
    Skriv i gästboken om det är något du vill veta.

  • janne

    Medlem
    18 december, 2001 vid 19:22

    Hejsan!
    jag windsurfar i åhus…
    du kan maila mig på Jan.Persson.C4@utb.kristianstad.se

    ha det..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 december, 2001 vid 11:33

    Åhus är fint! Vill du ha tips ang. prylar så kan jag bara säga, tro inte på allt skitsnack om att det är så viktigt att ha bra grejer. Det svåra är att ha möjlighet att surfa överhuvudtaget.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.