Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VindsurfingKamera

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 december, 2002 vid 17:33

    Ta lite sköna bilder istället för att jämföra “storlek” med varandra wink.gif Film är film och kan digitaliseras, och pixlar är pixlar, thats it wink.gif Ut och plåta järnet med det ni har, och ha kul! wink.gif

  • markus-o

    Medlem
    30 december, 2002 vid 22:21

    Lite fördelar med lätt nedtryckta funktionen digitalzoom som jag tycker har hamnat i skymundan:

    1. Om man fotograferar i en upplösning som understiger CCD:ns maximala har man en överkapacitet i kameran som kan användas vid digitalt zoomande. Ingen kvalitetsförsämring i detta fall således. Om man till exempel sitter på en kamera med 3mpix+ och fotar med fortfarande tillräckliga 1600×1200 eller så.

    Man kan ju lika gärna beskära i en fullpixelbild i efterhand säger nån kanske då… men:

    2. Vid digital zoomning förstoras bilden innan jpeg-komprimering sker. Gör man det i efterhand förstorar man inte bara bildens fina saker utan även jpeg-komprimeringens effekter. Detta gäller naturligtvis inte om man sparar bilderna i TIFF eller RAW, men det gör man ju inte varje dag.

    3. Om man gör direktutskrifter från kameran och vill ändra bildens komposition utöver vad som kan ordnas med optiska zoomen. Hur många som skriver ut direkt från kameran vet jag inte dock. Rätt tunn samling antagligen.

    Jag medger att inlägget seglat iväg lite, men det gör väl inget! Intressant är ordet.

  • markus-o

    Medlem
    30 december, 2002 vid 22:43

    Råkade stöta på:

    http://www2.blocket.se/view/835313.htm?l=0

    AS-1, 700 boyarder. Som info bara.

  • getwet

    Medlem
    30 december, 2002 vid 22:50

    Nu blev det intressant, så du menar om jag fotar i TIFF och plockar över den till (i mitt fall Adobe Photoshop) och där digitalzoomar så missar jag inte speciellt mycket? Kanske det är det som är felet för dom flesta att man zoomar från jpg? För i mitt tycke (glad amatör) så märker jag ingen större skillnad (för mig duglig kvalite) om jag d-zoomar 1-2ggr i TIFF för att sedan spara i jpg. Jag har tom prövat med att köra originalbild samt samma bild i d-zoomad 1 resp 2 ggr i kanonen, och där är bilden ca 100tum men jag kan f.. inte se någon kvalitetsförsämring! Kanske måste skaffa glasögon för vissa hävdar att det inte kan bli bra med d-zoom. (beror väl kanske på hur mycket man d-zoomar iofs)

  • getwet

    Medlem
    30 december, 2002 vid 23:00

    Har den själv som “lek kamera” och rekommenderar köp. Men det är ju inge vidare brännvidd direkt……bilderna från “djupet” i Medelhavet längre upp på den här tråden är tagen just med en sådan. Det finns fler bilder om någon vill se resultatet och är intresserad av modellen.

  • markus-o

    Medlem
    30 december, 2002 vid 23:59

    Nja. Det är bara det att du inte förstorar och interpolerar jpeg-effekter om du gör det från TIFF. Du har en renare källa att arbeta med – resultatet blir bättre. Det är ju dock fortfarande interpolering det handlar om när du förstorar i photoshop, med allt vad det innebär. Dessutom kan man ju knappt urskilja några synliga komprimeringseffekter på en bild sparad i superfine jpeg (eller vad det nu heter). Det är väl frågan om det är värt att mecka med de stora TIFF-filerna. Största kvalitetsförlusten ligger ändå i interpoleringen.

    Känner så här i efterhand att det brast lite i logiken i mitt förra inlägg… Om man bara beskär en bild interpolerar eller förstorar man ju inte den, vilket jag på nåt sätt fick det till ovan.

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing VindsurfingKamera

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.