Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vingstorlekar windfoil

  • Vingstorlekar windfoil

    Publicerad av virschen på 26 september, 2021 vid 20:35

    Tror jag har bestämt mig för att jag vill skaffa prylar för att prova vindfoila lite. Läser igenom allt jag hittar på nätet om tips om passande utrustning (har tyvärr ingen bekant i närheten som foilar att fråga fysiskt).

    Jag tycker att jag hittar motstridig info om hur stor framvinge jag borde skaffa. Jag är tung, ca 106 kg, och rookie vindsurfare. Har sällan/aldrig tid/möjlighet att leta upp vinden och dra dit utan får nöja mig med den vinden som är när jag får tid. Oftast betyder det lätta vindar. Väldigt sällan över 10 m/s, oftast i det låga spektrat av 3-7 m/s. Är inte intresserad av fart och coola moves, vill bara avslappnat glida runt.

    Å ena sidan har jag fått intrycket ”skaffa den största framvingen du kan hitta”. Har då sett på NP Glide Wind som har framvinge på ca 1800 eller 2300 cm2. Jag tänker att en framvinge på 2300 cm2 låter bra med tanke på min vikt, att jag är rookie och inte minst vad jag är ute efter med de vindförhållanden jag surfar i.

    Men å andra sidan får jag intrycket när jag läser att en så stor vinge är alldeles för stor och att jag omedelbart kommer överfoila. Att jag absolut inte behöver en större framvinge än 1500 cm2.

    Så, med surfzones samlade expertis, vad tänker folk om storlek på framvinge? 😊

    feg svarade 2 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    27 september, 2021 vid 13:07

    Hej
    Faktum är att det går att lösa lättvind/många kroppskilo med olika kombinationer av segel/vinge. Men liten vinge – stort segel är svårare än tvärtom

    Det går inte bara att gå på ytan, utan kanske främst på tjockleken fram (leading edge). Jag kan bara nämna de två jag kört, men NP glide large är ca 1600 men lyfter mkt tidigt. SS hoverglide 99 är ca 2400 och lyfter lite tidigare, och är också snabbare och enklare att köra.

    Båda dessa vingar är inga problem för din vikt med segel uppåt 6-7 m/s i måttliga vindar, mkt hänger på teknik hur man pumpar.

    NP tycker jag har väldigt bra byggkvalite, medan med SS har jag haft lite strul med skruvar som gängar upp sig i hårdare vind. I övrigt är SS mkt bättre designade för windfoil, enklare och roligare att köra en NP. NP har dock tagit fram nya vingar som jag inte testat, och SS släpper en ny serie som heter Phantasm till 2022 med mindre modifikationer

    Ska jag lägga en rekommendation så blir det tveklöst SS hoverglide eller Phantasm med alumast. Antagligen vill du ha en megastor och en lite mindre vinge, men ska du börja med 1 så ta en megastor

  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 september, 2021 vid 20:34

    Håller med ovanstående men NP vingdesign är inte dålig. Gamla vingarna var kanske lite tjocka då de var anpassade för låga farter och SUP/surf. Men bra nybörjarvingar och väldigt skön “surfa på moln känsla”.

    Nya HP vingarna är riktigt bra, bland det bästa som finns just nu tror jag och ser helt annorlunda ut än de gamla. Jag har HP 19 för wing och lyfter tidigare än det mesta. För windfoil är den för stor för mig men för 100 kg nybörjare så tror jag den är lagom.

    Tänk på att det finns surf och windfoil version. HP19 är största som finns för windfoil. Större vinge kan du nog ha om den är lite mer low aspect men väljer du NP glide så är nog HP19 stor nog.

  • feg

    Medlem
    30 september, 2021 vid 10:07

    Jag brukar väga mellan 110-115kg och kör hemma på Mälaren i lätt vind.

    Slingshot Infinity 99 framvinge med 42cm bakvinge på en 91cm mast och ett switch fuselage i position C, allt skruvat fast på en Slingshot Levitator 150.
    Seglat kittet nästan uteslutande med ett Hot Sails Maui Psyclone 7.1 från 2002.

    Jag skulle säga att jag lyckas flyga vid 4m/s (just innan enstaka gäss) och bara pumpar lite vid 5m/s (vindgäss här o där) och bara krokar i selen och flyger direkt vid 6m/s (vindgäss väl spridda). Blåser det mer får jag börja hålla ner foilen med framfoten.

    Har bara lyckats med gippar med en studs på mitten och lyckas inte ta så magiskt mycket höjd som alla pratar om men flyger omkring och mår bra.

    Har en Starboard foil (800 fram, 255 bak på 95 fuse) och 9.0 segel men det behöver mer vind (beror nog på den brädan) och är brötigare att segla och därför inte lika kul.

    Va ute med min fen-bräda RRD Firemove 120 och 7.1 seglet ovan i måndag för att jämföra. Hade lätt flugit med slingshotgrejerna men u-båtade bara omkring på RRDn för att i kraftigaste vindbyarna ploga vatten som en oceanångare… men ingen planing.

  • sailortrash

    Medlem
    30 september, 2021 vid 12:32

    Jag har kört mkt på 99 vingen, samma ser up som ”feg” men på en wizard 130 (mindre modell av samma bräda som feg har). Vingen lyfter supertidigt så jag på 80 kg har oftast kört den med 5.7/5.3/4.7. Den är ganska snabb för sin storlek, och jag tror det är pga av att den är ganska smal fram. Annars en superbra första vinge, stabil och mkt låg stallspeed så den fortsätter flyga när man tänker sen ska ramla ner

  • feg

    Medlem
    1 oktober, 2021 vid 20:36

    Glömde säga att jag läste massa om att SS bultar ska gänga upp, förlora gängor och gå av minst 10ggr om dagen.
    Många olika lösningar lanserades. Jag fastnade för att använda tefgel vilket funkat perfekt hittills. Trotts min obscena fetma har inga bultar gått av ännu.

  • sailortrash

    Medlem
    1 oktober, 2021 vid 21:23

    Glömde säga att jag läste massa om att SS bultar ska gänga upp, förlora gängor och gå av minst 10ggr om dagen.

    Många olika lösningar lanserades. Jag fastnade för att använda tefgel vilket funkat perfekt hittills. Trotts min obscena fetma har inga bultar gått av ännu.

    Kan instämma att orginalskruvarna inte var bra men skönt att det löser sig. Jag har pajjat en skruv, men förklaringen ligger i att de är titanlegering och blir för hårda. Byter man till rostfritt är det ok.

    Att det blir vibrationer som gängar upp skruvarna är inte ett typiskt SS problem. Vet att de hände för vissa även på NP foilarna och starboard supercruiser verkar va värst på den punkten
    Det är nog mer alufoil problem generellt. Lindar man skruvarna med sån där teflontejp löser det sig, dock försvinner ju tapen när man gängar in/ur skruvarna..

  • feg

    Medlem
    1 oktober, 2021 vid 23:45

    Tefgel (länk nedan) är kletig gegga i tub eller spruta som hindrar korrosion och galvaniska spänningar. Den smörjande effekten gör att det går att dra åt stumt, utan att skada gängorna, vilket gör att det inte gängar upp sig.
    Det är bara att kleta på mer om det känns som det minskar vid ihop- och isärskruvandet men jag har mina grejer ihopmonterade jämt.

    https://www.happyyachting.com/tef-gel-tg-1-corrosion-eliminator?gclid=CjwKCAjw49qKBhAoEiwAHQVTo2peQpgu0eOVxGMdduc7T2uZRzzhUQozhJMva7DgtOqIthx1Riyf2RoCTD4QAvD_BwE

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vingstorlekar windfoil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.