Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinter handskar/vantar

  • Vinter handskar/vantar

    Publicerad av mrquality på 10 april, 2021 vid 09:52

    I flera år har jag provat och testat flera olika handskar/vantar med open palm eller utan och sist även slang system, jag andas direkt in i slangen och luften går in i mina handskar. Men jag kom fram att problemet är att händerna blir blöta då i hög hastighet fryser vatten. Sist jag provade som var billigaste, tunnare och den som har fungerat bäst var att testa ha 3 par latex handskar och en regn vante (0.5 mm) ovanpå. Har testat sist i 13 m/s och 2° i luften och dem var helt perfekt, vatten kommer aldrig in pga latex vantar är så tight. ( jag badade några gånger). Man kan tror att med 3 par handskar blir för tjock men är inte så, är betydligt tunnare en 3 mm neopreme , jag själv har testa 3 olika modell som används inom industri som är mera resistenta och inte vanliga städ transparenta/vita handskar. Har någon annan testat dem? Vad tycker ni i så fall?

    Attachment Image
    vroom svarade 3 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • Stefan_Foil

    Medlem
    13 april, 2021 vid 23:08

    Har oxå provat ett flertal olika handskar. De bästa var Dakines men slet ut dom och de tillverkas tyvärr inte längre.

    Men några tips om man inte badar för mycket..jag har kört med vanliga byggarbetshanskar, även tunna cykelhanskar funkar om inte för kallt som alternativ till ingenting. Funkar bäst om de inte blir blöta så stoppar dom innanför våtdräkten vid halsen när jag måste bada. Nästa gång ska jag prova tunna yllehandskar, fick ett tips att ylle värmer även när det är blött.

  • vroom

    Medlem
    14 april, 2021 vid 15:28

    Testade mina ownmade gloves gjorda i 3-4mm neopren. Klippte helt sonika av benen på min gamla våtdräkt och sydde ihop/ limmade med Pattex kontaktlim(liquid). Garanterat varmt om fingrarna! Se till så det sluter tätt med kardborre ifall öppningen skulle vara för stor men jag behövde inget sånt “vattenlås”. Det lilla vattnet som kom in blev snabbt uppvärmt och inga problem med greppet om bommen. Man får ha ett lätt grepp och inte krama för annars får man kramp direkt. Det “slitskyddet” i jeanstyg på insidan av vanten har jag inte testat än..men utan så är greppet rätt bra ändå.

    Attachment Image

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinter handskar/vantar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.