Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vinter Kite?

  • Vinter Kite?

    Publicerad av anonym-anvandare på 12 september, 2003 vid 16:43

    Jag undrar om man kan ha en upplåsbara Kite på snön? Vad är det för fördelar med foil? Om man köper en uppblåsbar kite för att ha i vatten, går då samma kite att ha på snön?
    Tack för svar

    gugge svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • kitesweden

    Medlem
    12 september, 2003 vid 17:20

    Ja man kan ha tubekites på snö/is etc. Dock bör man behärska kiten så att det inte blir kraftiga krascher, dom är lite mindre tåliga i kyla. Fördelarna med en foil är att dom kan packas ihop mer, tas med på fjällturer etc. Ja man kan ha samma tubekite på vinter som sommar, dock behöver man normalt större kite på sommaren och mindre på vintern, så det blir en kompromiss. Om du ska ha en foil på sommar och vinter, se till att den har stängda celler i kitens framkant..
    Om du har fler frågor ang sommar/vinter kite, hör av dig till oss så kan vi hjälpa till.
    /Mvh Lars
    http://www.dacon.biz
    info@dacon.biz

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 september, 2003 vid 20:51

    Vill bara komplettera Lars svar…

    På vintern är det är väldigt behändigt med en “open cell” foilkite då den (1) tar mindre plats packad och (2) ger betydligt mindre drag när kiten är på backen.

    Väljer du en större foil med “stängda” celler för både sommar och vinterbruk, se då till att det är en snabb foil samt att den har en effektiv depower. Då blir användnings området betydligt större & “kompromissen” blir en mindre kompromiss…

    MVH / Jonas
    http://www.airborn.se

  • windtech

    Medlem
    14 september, 2003 vid 15:58
  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 10:13

    helt rätt öppet ska det vara på vintern

  • kitesweden

    Medlem
    16 september, 2003 vid 17:47

    Inte riktigt helt rätt… Har du testat köra när det snöar: blöt-snö alt regnar med open cells… blir endel snö/vatten inne i kiten… Går iofs att få ut det men closed cells fungerar bättre i dessa väderlekar, sedan är en closed cell stabilare, eftersom den håller kvar luften (och formen) på ett bättre sätt.. Men open cell är oftast billigare och väldigt snabbstartad !
    /Mvh Lars
    http://www.dacon.biz

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 23:55

    Jag vet inte riktigt hur detaljerade vi ska vara här men eftersom du tar upp det fungerar inga foils speciellt bra i varken regn eller blötsnö då främst ovansidan är mycket känslig för regn och än värre blötsnö. Aerodynamiken blir helt förstörd. (har du några andra erfarenheter…)

    Kan iofs hålla med om att “closed cells” ger en bättre stadga och stabilitet men det finns “öppna” modeller med alldeles utmärkta flygegenskaper och enligt min mening är lägre pris och lättare hantering på backen viktiga faktorer när man väljer kite för is eller snö!

    Håller mig dessutom inne i sånt väder…

    /Jonas

  • kitesweden

    Medlem
    17 september, 2003 vid 19:09

    Ovansidan är inte enligt min mening den del av kiten som påverkas av regn/blötsnö utan det är framkanten (man står ju inte med kiten rakt ovanför huvudet). Om man bara har bra med luft i kiten så håller den formen om än lite sämre än under torra förhållanden. En kite som är blöt är inga problem att köra (det blir lite segare), men en kite med snö eller vatten i sig kan bli helt omöjlig att köra.
    Vi har kört en hel del under sådana förutsättningar…

    /Mvh Lars

  • zebulon

    Medlem
    17 september, 2003 vid 20:46

    Nu har väl inte detta så mycket med det ursprungliga ämnet att göra, och om ni kör i såna förhållande och får ut nåt av det är ju detta ointressant! Men för sakens skull:

    Först av allt förstår jag inte riktigt hur ni kitar om det bara är framkanten som blir blöt när det regnar…

    Det ÄR ovansidan som påverkas av snö, is, regn eller vad du vill. Ovansidan går ju ända till framkantens (leading edge) mitt och sen kommer undersidan! Den allra känsligaste delen är den som börjar någon cm från framkantens mitt (bildas en ganska stationär ‘luftkudde’ rakt framför leading edge, därav centimetrarna upp…) och sträcker sig bakåt hela vägen faktiskt (iofs avtagande påverkan) då en stor del av en vinges aerodynamik bygger på att luftflödet ovanför vingen accelereras med hjälp av vingens form (camber) och får därmed ett lägre partiellt tryck=lyftkraft. Om det då finns regn eller blötsnö på den ytan blir det liksom inge’ bra, framförallt i svaga vindförhållanden. Det här är ju ett faktum så jag tror inte att det är värt att gå djupare i aerodynamiken… Men, som sagt, det funkar tydligen för er och då är det bara att lyfta på hatten.
    Däremot är det, i just det här avseendet, smartare att köra med “tubes” som inte alls är lika känsliga–och det var väl det tråden handlade om från början.

    /Jonas

  • cortex

    Medlem
    18 september, 2003 vid 10:27

    Aerodynamiken ska jag inte argumentera med dig om, den har du helt rätt angående. En sak som jag däremot inte fattar är varför en tube skulle vara mer okänslig för snö och regn än en foil? I synnerhet som en motsvarande inflato alltid har en större flat-area än en foil. Jag har kört mina Flysurfers i både regn och snö utan några problem. Har aldrig upplevt att jag skulle fått isbildning på vingframkanten eller liknande. Tror dessutom att is har svårare att bygga på en foils LE än på en inflato’s LE p.g.a att LE’n på en foil rör sig mer = svårare för is att fastna ordentligt och bygga lager på lager.

    Säg nu som det är, det är bara för att Avance har börjat tillverka inflatos istället för foils som du gillar inflatos bättre. smile.gif smile.gif smile.gif

    /Kaj

  • kitesweden

    Medlem
    18 september, 2003 vid 16:19

    När det regnar blir hela kiten blöt (vilket innebär att den blir tyngre) men det är framkanten som påverkas mest av detta.

    Regn / Snö krockar med foilens framkant
    1. I Open cell fallet så åker en del snö/vatten in i kiten och försämrar dess prestanda kraftigt.
    2. I Closed cell fallet fastnar snö/snöblandat regn på dom inlet som finns på framkanten (i nät etc). Vid regn så åker endel vatten in i kiten även om det är closed cell.

    Har aldrig varit med om is/snö bildning på kitens ovansida.
    Om det regnar kraftigt så kan en foil ha svårt att behålla formen på framkanten, den trycks in av regnet/snön.

    Vi kör 50/50 med foil/tube på vintern, det hela beror på användningsområdet.. och givetvis tycke och smak..

    /Mvh Lars
    http://www.dacon.biz

  • hengo

    Medlem
    18 september, 2003 vid 17:19

    har kört både foil och tube på vintern, i alla väder som jag kan komma på iaf laugh.gif

    fungerar hur bra som hällst vilket som, jag föredrar tube, men foil funkar också.
    foilen jag körde med var en med stängda celler, och visst när det regnar så blev den lite tyngre, trögare. Men det funkar!
    det ända problemet jag hade var när det verkligen kräksnöade! riktigtriktigt mkt snö alltså, då kom det snö igenom de lilla hålet som tar in luft och fyller upp cellerna, denna snö la sig sedan längst bak i cellerna. var ett helvette att få ut!
    Men som sagt detta hände bara dom gångerna när det verkligen kräksnöade!

  • hengo

    Medlem
    18 september, 2003 vid 17:22

    en “fördel” med foil är att dom är så jävla sköna att starta!!!
    breda ut på marken, rycka lite i bommen för att fylla cellerna, å whooofff känna draget, försöka rätta ut dom ställena som inte är fyllda än och yeah upp i zenit cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 september, 2003 vid 17:34

    Tror vi pratar om olika saker. Jag hoppades att du skulle förstå att det som gör att en foil inte flyger speciellt bra när den blir blöt är att vattnet som träffar framkanten rinner bakåt längs foilens ovansida och det är det faktum att luften inte kan strömma fritt längs ovansidan (ovansidan räknas från framkantens mitt) som förstör en vinges lyftkraft. Allt det andra du beskriver är följdeffekter av detta.
    Naturligtvis är det inte bra med en öppen kite om det är nederbörd i luften, det tror jag att vem som helst förstår!

    /Jonas
    http://www.airborn.se

  • gugge

    Medlem
    18 september, 2003 vid 18:27

    ar det inte helt enkelt enklast att kora nar det inte snoar eller regnar?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vinter Kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.