Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterhandskar

  • sundheden

    Medlem
    29 mars, 2023 vid 16:22

    Såg de där för ett tag sen, skulle dock vilja klämma och känna på dom. Säkerligen väldigt täta och hållbara men tänker mig att de i övrigt är som diskhandskar dvs. inte fodrade men man kan köpa till speciella handskar som de själva säljer men att då greppen kanske inte blir bra?

    Undrar om inte Dario har beställt ett par! Vad säger du?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    29 mars, 2023 vid 18:02

    Jag har hittat ett par hanskar som är jättebra.

    Kokatat https://www.surfspot.se/sv/kokatat-inferno-mitt-3mm

    Ser inte så märkvärdiga ut men alla som testar inkl jag är övertygade. De är verkligen en game changer

  • sundheden

    Medlem
    29 mars, 2023 vid 18:08

    Stefan, hur är insidan på handskarna? Tunna, blir de platta när man håller i bommen? Är det för tjockt material blir det kramp direkt!
    Sist jag körde Torö var det 2 grader och 1½ i vattnet, gick ganska bra med open-palm!

  • Stefan_Foil

    Medlem
    29 mars, 2023 vid 19:44

    “<strong>Stefan</strong>, hur är insidan på handskarna? Tunna, blir de platta när man håller i bommen? Är det för tjockt material blir det kramp direkt!
    Sist jag körde Torö var det 2 grader och 1½ i vattnet, gick ganska bra med open-palm!”

    Jag har ännu ej testat vindsurfa med dom bara vinge, men har kört med dom i 2 timmar sträck utan hängsele utan att bli det minsta kall och behöva stanna och blåsa luft i och tina upp händerna. Det va is på vingen så måste vart ett par minusgrader. De är verkligen en gamechanger då jag kan kryssa utanför stenstranden mitt i vintern och känna mig trygg om något händer.

    Det är 3mm enkelneopren, förböjda, och bra grepp. Vet andra som vindsurfar med dessa verkar nöjda också.Vet dock inte hur länge de håller då de inte verkar så slitstarka i enkelneopren och lite dyrare runt 1000 lappen.

  • sailortrash

    Medlem
    30 mars, 2023 vid 12:50

    Ang de där italienska:
    Jag tror de är en flopp, för de ser inte förböjda ut
    Har testat andra nitrilhandskar, men även om de är tunna blir man trött av att hålla ett grepp
    Speciellt i tummen

    Sen fryser man garanterat utan innervante

  • oceaniasport

    Medlem
    30 mars, 2023 vid 15:29

    Thanks to Steffo for opening a discussion about our gloves and to the guys on the forum for giving us the opportunity to respond. It seems strange to you but we agree with Sailortrash. If you use nitrile gloves (Red Fish) without a silicone cuff, you will be cold because they have poor thermal insulation, and the glove tends to slip on your hand because the fiber cuff does not tighten enough. But things change with the silicone cuff. The silicone cuff creates good thermal insulation, as there is no hand heat dispersion. It also creates a hot spot in the wrist (more with wet suits than with dry suits) which helps the hand to warm up. Furthermore, the cuff allows the glove not to slip when gripped and does not let water enter. The cuff is designed not to squeeze the forearm (it has the same pressure with both thick forearm and thin forearm). The grip is secure.
    Temperatures: it depends on the sporting activity but under 6.7 you need the underglove.

    It all sounds great but we want to specify one thing. Oceania gloves are sports performance gloves because they have a particular procedure for putting on and taking off (talcum powder), therefore for activities in which a frequency of taking off / putting on is required, it is not good to use them. There would be so much more to say but we hope we have given some useful indications.

  • erike

    Medlem
    30 mars, 2023 vid 16:04

    Jag har kört med torrhandskar i latex när det varit kallt, bättre grepp än nitrilhandskar och tunnare i greppet. Jag har kört med stickade ullvantar under och det blir torrt och varmt och ingen kramp.
    Med fingervantar under så blir det ju tjockare i greppet, men det är inte samma fjädrande känsla som med neopren utan den “plattar till sig” mot bommen.

    Haken med Latex är att det är ömtåligt, särskilt när det är kallt men jag har fått mina att hålla i två säsonger i alla fall.

    Den här köpte jag men det finns flera liknande varianter i dykarbutiker om man vill prova:
    https://www.lomo.co.uk/products/dry-gloves-latex/

    Bra liner från Hestra:
    https://www.hestragloves.se/pancho-5-finger-black

  • mrquality

    Medlem
    31 mars, 2023 vid 09:58

    “Såg de där för ett tag sen, skulle dock vilja klämma och känna på dom. Säkerligen väldigt täta och hållbara men tänker mig att de i övrigt är som diskhandskar dvs. inte fodrade men man kan köpa till speciella handskar som de själva säljer men att då greppen kanske inte blir bra?

    Undrar om inte Dario har beställt ett par! Vad säger du?

    Jag köpte samma som @Erik E har i bilden. Dem fungerar med tunna ull vantar under och jag har slangar in som jag blåser in luft. Nackdelar är att man ska betala tull nu för tiden pga Brexit så blir tull avgift dyr nästan som själva pris på handskarna. Dem svarta latex handskar är vattentäta med muttrar och vatten kommer inte i. Om man kör vindsurfing kyleffekt blir mycket mer än om man kör wing t.ex. då behöver man något ovanpå typ en öppet palm våthanske (men inte på handflata). Detta gäller når man kör i temperatur under 1°C och speciellt nordliga vindar. Jag har testat minst 10 olika typer av handskar, nu köpte sist en O’neill 7mm handske och ska skära bort handflata och testa den också. Mitt slutsats är att från +3°C uppåt kan jag få en skönt surf annars under 3°C har jag börjat att köra på is. I början av min vindsurfing karriär har kört även i -5°C , kom ihåg att joint på mast fot blev så hårt att den sprack på Breviksbadet ahahahha. Det är inte skönt, så har tröttnat och börjat på is. Men snart temperatur kommer att gå upp, då blir massiv med vindsurfing och lite foil :)). Här i bilden surfade mellan gigantiska is bitar utanför Brevik , viken tid😆

    Attachment Image
  • karlklasen

    Medlem
    31 mars, 2023 vid 16:39

    Intressant tråd!

    Händerna är ju den svaga punkten när det är kallt, iaf när man cruisar och inte plumsar i så mycket.
    Jag har också gått genom ett gäng olika varianter men det enda som funkat för mig utan att få kramp är open palm, vilket gör att jag fryser eftersom jag är lite klen och dessutom lätt blir kall om händerna.

    Jag har tänkt mig att den optimala lösningen måste vara förböjda vantar med tjock neopren på utsidan och på insidan skulle det vara något riktigt tunt och greppigt, typ 1mm latex. Men jag har inte sett någon sådan variant på marknaden…

    /K

  • niklasn

    Medlem
    8 april, 2023 vid 18:36

    Jag kör med prolimits förböjda 3mm handskar, som en Open Palm fast inte. Tunnare material på insidan som inte är neopren. Tycker dom funkar riktigt bra! Kört med dom ett tag och tycker dom ger minst kramp av alla handskar jag provat🙏

  • isaac

    Medlem
    9 april, 2023 vid 12:11

    Jag kan också rekommendera Prolimits 3mm closed palm (tumvantar, har inte testat fingervantar). Har helt slutat få kramp på vintern sen jag bytte till dessa för två år sedan. Det kan förstås också ha att göra med att jag tränat på att ta mer kraft med selen och mindre med händerna eller att jag löst värmeproblemet i kroppen med att köra 10mm impact vest under våtdräkten.
    Svaga punkten nu är tårna som trots 6.5 mm skor brukar bli kalla efter 2-3 timmar i 1-2 plusgrader (vatten och luft). Fingrarna brukar också bli kalla efter en timma eller så, men det är ju lätt åtgärdat med 5-10 kraftiga åkarbrasor vid strandkanten.

    • Detta svar ändrades 1 år sedan av  isaac.
    • Detta svar ändrades 1 år sedan av  isaac.
  • kris68

    Medlem
    14 april, 2023 vid 14:44

    “Intressant tråd!

    Händerna är ju den svaga punkten när det är kallt, iaf när man cruisar och inte plumsar i så mycket.
    Jag har också gått genom ett gäng olika varianter men det enda som funkat för mig utan att få kramp är open palm, vilket gör att jag fryser eftersom jag är lite klen och dessutom lätt blir kall om händerna.

    Jag har tänkt mig att den optimala lösningen måste vara förböjda vantar med tjock neopren på utsidan och på insidan skulle det vara något riktigt tunt och greppigt, typ 1mm latex. Men jag har inte sett någon sådan variant på marknaden...

    /K”

    Dom kunde nog varit aningen mer förböjda, men annars är det nog Ion Arctic Mitten 5/4 du söker:

    https://www.srfsnosk8.no/on-5-4mm-arctic-mitten.html

  • karlklasen

    Medlem
    17 april, 2023 vid 11:09

    Tack för svar och tips! Jag har klickat hem ett par Prolimit Closed Palm och hoppas på att få testa dem snart. ION-vanten ser också klart intressant ut (kanske blir mitt 11’e par om Prolimit-vantarna inte funkar bra för mig).

    /K

  • mrquality

    Medlem
    19 april, 2023 vid 11:25

    Jag hade helt nya O’neill Psycho o’neill tech 7mm mittens.
    Så har jag testa göra en modifiering på det, har limmar fast en tunn plats på insidan sen har även lagt silikon på utsidan. Tyvärr kunde jag inte testa nu pga är för varm nu men nästa vinter ska jag testa dem och hålla tummarna att dem fungerar.

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vinterhandskar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.