Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

  • macedu

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 18:58

    BOOOOM!!!

    Bra jobbat du har ju fixat ditt nyårslöfte med respiten som du fick av Stefan och mig 🙂

    Nu vill vi att du siktar in dig på nästa gräns…… 19.30, se till att köra ett lugnepass som jag….. 5*500 och sen ett 2000…… sen walkar du ner i 20 min.
    Plötsligt så känner man sig som ngn elitkille som tävlar i ngt….hehe…..

    Bra jobbat igen och Grattis för ditt återtåg!!!

    /mac

  • svennebanan

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 20:09
    JohanOeberg;594559 wrote:
    Jag hade i dag folk som rodde runtomkring, det hjälpte att hålla igång.

    Eller var det bruttorna på stepnånting maskinerna som motiverade lite extra;)

    Bra draget!

  • macedu

    Medlem
    9 januari, 2010 vid 20:45
    svennebanan;594582 wrote:
    Eller var det bruttorna på stepnånting maskinerna som motiverade lite extra;)

    Bra draget!

    Mooooot pressarna på 45kg 🙂

  • johanoeberg

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 11:42

    Han med ett rodpass innan extrajobbet. Första gången jag provade >5000m. Tyckte det gick lättare än förväntat. Blev 10 000 meter.

  • stefanlindmark

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 15:55
    JohanOeberg;594778 wrote:
    Han med ett rodpass innan extrajobbet. Första gången jag provade >5000m. Tyckte det gick lättare än förväntat. Blev 10 000 meter.

    Strålande! Bra tid också. Glöm inte att registrera den tiden också på concept2-webben. Kul att få med några vindsurfare på den listan också. Alltid förbryllar det någon stammisroddare som undrar vilka alla “VS” är som dök upp helt plötsligt.

    Lycka till att lägga den extra energin du bevisligen hade för 5-10 km på en ren 5000-ing sedan!

  • macedu

    Medlem
    12 januari, 2010 vid 19:51

    Här peppar man Mr o med att ta lite 500 ingar och en 2 tusing för att sen klippa en 5000 tusing OCH så bränner han av en 10 000 ing….. va fan…

    Nu måste han bara trycka en 5000 ing och pressa järnet för en ny recordbraker…….

    bra jobbat oxå!

    /MAC:grin:

  • johanoeberg

    Medlem
    13 januari, 2010 vid 00:11

    Hehehe. Tja…

    Saken är väl den att jag eg aldrig gillat att ta ut mig (nära maxpus). Att arbeta med hög puls under längre tid är inget som jag upplever jobbigt, snarare tvärt om. Jag antar att det är det som är skillnaden mellan att köra en 5000 och 10 000. Givetvis kan man säkert ta ut sig rejält på 10 000-ingen om man nu så vill men jag tog det lugnare för att veta att jag skulle klara hela sträckan. Jobbigast var det första 5000, sen sjönk snitt-tiden konstant. Man “vänjer” sig väll vid ansträngningen. Men, jag kan bli helt färdig på drygt 1000 meter om jag nu vill det.

    Med ovan sagt så ska jag inte sticka under stolen med att jag var rejält anfådd vid slutet. Handen skakade duktigt när jag skulle fota.

    Nu blir det vila tills på torsdag.

  • macedu

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 18:02

    Stöööööööööööön…….

    MÅSTE läsa på resultaten bättre till nästa gång……. av någon anledning så siktade jag in mig på under 18.45.00
    Landade på 18.42.0 och var mkt nöjd med den pricken…..
    Suck och stön när jag såg att det var 18.40.0 som var målet…
    SÅ nu sladdar man i tabellen med 1sek på 2 gubbar, hehe…..

    Under värmingen på 500 ingarna så provade att köra kortare tag men till knäna istället för att böja mig fram och få längre drag….
    Fick samma tid men har svårt att veta vad som är bäst….
    Det ena när jag tog kortare men högre frekvens(skall det vara) så fick jag 36ms istället för de normala 32 med hela drag…….
    Jag landade på tid 1.50.0 på båda…..
    Och jag hade stickan på 8,0

    Samma trötthet etc etc…. vad skall man göra….. jag sattju mer upprätt och kände väl att jag kunde dra kortare drag…. dock mer och explosivare….. mer tryck med bena mao…

    Ngn som har ngt att inflika… (ja inte om missen med sekunden 🙂

    Må gott…. nästa vecka skall jag nå 18.35, BASTA

    /mac

  • stefanlindmark

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 20:55

    1.50 med 36 s/m (strokes/minute = årtag/minut) ger 7.58 meter per årtag
    1.50 med 32 s/m ger 8.53 meter per årtag

    Du har troligtvis effektivare teknik när du kör 32 s/m. Jag skulle satsat på att försöka sträcka ut årtagen och nå någonstans 28 s/m på samma tid, baserat på 1.50 s/500 m. Då ligger du på 9.74 meter/årtag dvs 14% längre per tag.

    Det blir 504 årtag på en 5000 istället för 648 årtag. De 144 extra årtagen vill ju ingen ha…

  • macedu

    Medlem
    14 januari, 2010 vid 21:15

    aha…. va fan jag trodde att jag var effektivare när jag hade 36….. sen körde jag långt och strikt av var nere på 28-29 men då fick jag panik….
    då vet jag vart jag skall kolla…..
    Skulle skärmindelningen med WATT ge en effektivare rodd….. eller blir det bara mätt per “tag” så att säga…………..?

    Mer taktik…mkt bra….. fan vilken korkad spurt jag hade…..damn….. gjorde ju 36m/s och då 1.50 på sista….. fick ro extra mkt istället för långt med bra sista andetag….
    Damn igen..

    Tack!

    /mac

  • surfpunk

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 18:32

    Yes nu var jag också under 20 minuter, 19:48,2. Måste säga att jag är imponerad av er som kör under 18 minuter, det tempot kan jag hålla max 1 km! sen får nån bära hem mig!

    Undrar vilket hål ni har fotinställningen på, jag har 42or och har inställningen på 4e hålet, det är precis så att tå spetsen sticker ut från fotstödet. Undra om det är rätt, borde ju vara en väldigt viktig inställning för att få rätt frånskjut med benen.

    Undrar också om det är någon ide att använda handskar? känner att jag blir svettig om händerna och därav tappar lite grepp om handtaget. Handskar kanske bara gör det sämre eftersom greppet inte blir lika naturligt, typ som när man vindsurfar, då är det ju alltid bättre utan handskar, iaf enligt min mening.
    Har ni förslag på några bra handskar isåfall.

    Skulle vara kul att få lite input så kanske man kommer under 19 snart 🙂

  • macedu

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 19:43

    inga handskar……… svettband 🙂 eller handledsremmar ala gym

  • johanoeberg

    Medlem
    16 januari, 2010 vid 21:49
    MacEdu;595066 wrote:
    Ngn som har ngt att inflika… (ja inte om missen med sekunden 🙂

    /mac

    Ja du. Om jag går för långt fram så blir jag efter ett par tusen meter illamående. Jävligt obehalig känsla utöver tröttheten :shocked:

    Men samtidigt känner jag att jag får bäst drag om jag tar i från just så långt fram jag kan komma.

    Kan det vara att magen viker sig för mycket?

    Jag kör med gymhandskar. Blir tjockt och gott för händerna att greppa om, så slipper man klaga på kramp till sommaren! 🙂

    Bra rott (rodt?) grabbar!

  • stefanlindmark

    Medlem
    17 januari, 2010 vid 00:18
    surfpunk;595280 wrote:
    Undrar vilket hål ni har fotinställningen på, jag har 42or och har inställningen på 4e hålet, det är precis så att tå spetsen sticker ut från fotstödet. Undra om det är rätt, borde ju vara en väldigt viktig inställning för att få rätt frånskjut med benen.

    Har sett tips på nätet att låta “trampdynorna” ligga precis på kanten. För mig med 45or har jag för mig att det innebär fjärde hålet. Dvs du kanske kan prova hål 5 eller 6 med 42or.

    Det handlar om att få kraften mer bakåt än uppåt. Men från början stångades jag med handtaget mot mina egna knän så då hade jag velat ha fötterna längre ned än möjligt. Det berodde givetvis på felaktig teknik eftersom jag då rätade rygg och drog med armar innan benen var helt sträckta (och vice versa på återgången framåt).

    Effekten av för för långt nedåtskjutet fotstöd blir att man lättar från sätet vid kraftiga drag.

    Och sedan ska draget inledas med trycket långt fram på foten (för vinkelns skull) och sedan rulla bakåt mot hälen under ungefär dragets första fjärde/tredjedel.

  • surfpunk

    Medlem
    17 januari, 2010 vid 08:10
    stefanlindmark;595305 wrote:
    Har sett tips på nätet att låta “trampdynorna” ligga precis på kanten. För mig med 45or har jag för mig att det innebär fjärde hålet. Dvs du kanske kan prova hål 5 eller 6 med 42or.

    Det handlar om att få kraften mer bakåt än uppåt. Men från början stångades jag med handtaget mot mina egna knän så då hade jag velat ha fötterna längre ned än möjligt. Det berodde givetvis på felaktig teknik eftersom jag då rätade rygg och drog med armar innan benen var helt sträckta (och vice versa på återgången framåt).

    Effekten av för för långt nedåtskjutet fotstöd blir att man lättar från sätet vid kraftiga drag.

    Och sedan ska draget inledas med trycket långt fram på foten (för vinkelns skull) och sedan rulla bakåt mot hälen under ungefär dragets första fjärde/tredjedel.

    Ok, jag ska testa med hål 5 nästa gång!

Sida 10 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vintersäsongs-SM i rodd för vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.