Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vintersegling?

  • vintersegling?

    Publicerad av johan-a på 12 januari, 2000 vid 12:52

    Nyss hemkommen från Geraldton så är jag ruskigt sugen på att köra igen. Kylan skrämmer dock lite. Kan någon vänlig kall själ göra sig besvär och ge lite tips på lämplig kroppsutrustning.

    johan a

    kris svarade 24 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pa-drift

    Medlem
    12 januari, 2000 vid 14:39

    rymddräkt kanske!?
    Eller en dräkt ej gjord för att sila spagetti. Seglade själv i halmstad i dag, klarade en timme…

  • wisco

    Medlem
    12 januari, 2000 vid 15:45

    min neilpryde eclipse med en lycra tröja under funkar hur bra som helst, jag använder en vanlig huva, mina neilpryde dojor håller värmen men kvaliten på dom är usel, hanskar brukar man få välja om man vill ha kraft kvar i armarna eller om man vill hålla kvar nån värme, prova diskhandsar eller våthandskar utan neopren i handflatan ( såna med hål, eller såna med läder t.ex). Ditt största problem kommer ju vara att du tappar kraften i armarna ändå för jag misstänker att du inte har använt våtdräkt i australien? Den tar också på kraften..
    Men det är ju bara att köra så länge du orkar!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 januari, 2000 vid 16:45

    Tjena
    1st shorty, 1st torrdräkt huva dojor helst lite tjockare, neil prydes tumvantar thats it!!

  • windseeker

    Medlem
    12 januari, 2000 vid 20:31

    Så täta grejjer som möjligt. En torrdräkt och gärna en huva med integrerad väst, det räcker mycket långt. Sen behöver du ett par bra dojjor som är täta och ett par handskar. Tricken är att dels
    1: Hålla magen/inälvorna varma så de orkar pumpa runt värmen till övriga delar.
    2: Inte bada
    3: Ha så litet vatteninsläpp som möjligt.

    Jag gissar att gränsen för segling går nånstans vid 4-5 grader beroende lite på övrigt väder, såsom sol/regn och vindstyrka.
    är det nån som seglat och verkligen härdat ut i kallare väder? och i så fall vad hade ni på er då? Jag vet att jag seglat när tempen vid hemfärd pendlat mellan 3-4 grader, men det måste varit varmare vid själva seglingen tror jag.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 januari, 2000 vid 22:01

    En annan sak är ju att hitta speciella vinter-spots; mer långgrunt, kan du stå på botten istället för att behöva simma kan du klara dig betydligt längre.

    Många pauser, värma sig i bilen och dricka varmt.

    (kanske man inte alltid man tänker på när man jagar runt efter de bästa handskarna, huvan eller skorna).

    Någon nämnde förresten något om att den första krampen man får i händerna kan leda till reumatism i leder i framtiden. Enligt en läkare på Sahlgrenska så är det inte farligt att gå över “krampgränsen”. (Men man vet ju aldrig…).

    /johan

  • kris

    Medlem
    12 januari, 2000 vid 22:14

    Krampen (orsakat av blodbrist pga handskarna) leder nog inte till reumatism nä.. Däremot är det inte bra då händerna blir så kalla att man tappar känseln och sedan får mkt ont då varmt blod återkommer. Detta ska man undvika om man vill slippa problem på äldre dar..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 18:36

    Välkommen hem!

    Personligen så funkar det med 1st 1.5mm:s neo rashguard,1par 2mm:s neo shorts,
    1st Neilpryde mps 4,3:a,1 par equipe tumvantar med öppen handflata,1 par
    OO dojjor och en sola huva.

    Så nu är enda hindret kring flytande isflak, sumpade fenan 20:e Januari förra året och fick simma Ca:600 meter…Ingen vinnare gick i mål.

    Men nu har jag ny dräkt och huva,detta funkade senast 21:a Dec.

    Må gött///J.S.

  • johan-s-2

    Medlem
    13 januari, 2000 vid 20:31

    Själv kör jag i våtdräkts skor och en sola huva i övrigt naken.
    Man syns garanterat på vattnet i alla fall. *ler*

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 07:25

    ok, ursäkta. jag formulerade mig fel – menade inte ‘kramp’ pga handskar – utan krampen man får då man kyls ner i början av seglingen. När man sedan fortsätter så försvinner ju oftast denna. Enligt en läkare jag talat med så skulle det inte vara något farligt att gå över *denna* gräns.

    Någon sakkunnig medicinman/kvinna som har en avvikande åsikt?

    Personligen tycker jag det ‘känns’ fel att gå över en sådan gräns när kroppen själv ‘säger ifrån’…

    /johan_g

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 07:32

    Vid rehabilitering o liknande så brukar alla sjukgymnaster säga att “gör allt tills det gör ont” Smärtan är kroppens sätt att säga att nåt är fel, det bör man nog respektera om man inte vill ha alltför mycket defekter senare i livet.

  • kris

    Medlem
    14 januari, 2000 vid 21:31

    Har frågat runt en del med (är gammal syrra oxå) och om krampen försvinner pga att man blivit så nedkyld att man mer eller mindre tappat känseln så rör det ju sig eg. om blod(och därmed syre)brist i vävnaden. Vet inte hurpass bevisat det är med senare besvär orsakat av detta, men att det kan leda till problem likande reumatism har jag hört från “medicinmannen”.
    Precis som du säger så ska man lyssna på vad kroppen säger, viktigt! Fast SVÅRT om det blåser 15 m/s.. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vintersegling?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.