Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vintersurf för inte så kärva…

  • vintersurf för inte så kärva…

    Publicerad av Oregistrerad på 5 december, 2007 vid 12:25

    hur funkar det att vindsurfa i torrdräkt? funderar starkt på att slippa bli blöt och kall och förlänga säsongen avsevärt, valet står mellan en riktigt tjock våtis och en torrdräkt, vad ska jag ha?

    jag är på den nivån att jag badar ungefär lika mycket som jag surfar just nU!

    lostboard svarade 16 år, 5 månader sedan 17 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • hellgren

    Medlem
    5 december, 2007 vid 12:42

    Oj, här lär det komma många olika åsikter ganska så snart…

  • rasmus_w

    Medlem
    5 december, 2007 vid 13:05

    Tips nummer ett är väl att bada så lite som möjligt. Jag är helnöjd med min torrdräkt men du har alltid bar hud nånstans på kroppen och där kan det bli kallt om den kroppsdelen befinner sig nån längre stund under vatten.

  • alexasu

    Medlem
    5 december, 2007 vid 21:11

    i ditt inlägg får jag kännslan av att du menar en tordräkt av den modell jolleseglare och en del kiteare använder?
    Om så är fallet kan jag återkomma med mina synpunkter då jag testat båda.

  • hellgren

    Medlem
    6 december, 2007 vid 09:03

    Jag kör 5/4 våtis så här års när jag vågsurfar, då badar jag en hel del kan jag lova. Funkar fin fint..

  • booman

    Medlem
    6 december, 2007 vid 13:05

    Jag har faktiskt bara kört Torrdräkt Typ Pyro Classic med underställ. varmt och skönt om kroppen, men blir ganska mycket kondens… (Finns ju de som “andas” men blir ju oxå dyrare) har faktiskt sålt den och kommer att satsa på en i Neopren istället. Tror att det kommer bli lite smidigare och tillräckligt varmt. När det blir för Kallt så är det händerna som är det största problemet…
    Det är lite bökigt att både få på sig och av sig en Pyro, med horisontell dragkedja på ryggen… Det går, men det underlättar avsevärt om man får hjälp med dragkedjan… (Är man själv så är det bra uppvärming att ta på sig den;-)
    Annars har den funkat bra, och man behöver inte vara rädd för att bada, snarare så att det måste man göra för att svalka av sig…(Givetvis beroende på vad du har under…)

    //BooMan

  • svenne

    Medlem
    6 december, 2007 vid 13:18

    Jag har seglat rätt mycket med torris. Det är skitäckligt och man luktar bajs efteråt. Tacka vetja neopren!

  • surfen

    Medlem
    6 december, 2007 vid 13:21

    Var ut i dag, våtdräkt 5/3, Pro Limits CWM och ett par riktiga dojor på fötterna ATAN POLAR 7mm körde i 2½ timme frös inte ett skit. En riktigt fin surfdag här i Uppsala.
    Ja just de’ detta glömde jag, Pro Limit väst med huva.

  • callep

    Medlem
    6 december, 2007 vid 13:22

    det suger med vanlig jolle torrdräkt.. våtdräkt med torrdragkedja och underställ är det som gäller.

  • booman

    Medlem
    6 december, 2007 vid 13:23

    @Svenne 432799 wrote:

    Jag har seglat rätt mycket med torris. Det är skitäckligt och man luktar bajs efteråt. Tacka vetja neopren!

    Håller delvis med, men riktigt så illa är det inte… Men som sagt tror jag mer på Neopren

  • lars_k

    Medlem
    6 december, 2007 vid 13:32

    Norrmännen verkar gilla torrdräkter, om man kollar runt lite på bilder på
    http://www.surfersinfo.no
    tex:
    http://www.surfersinfo.no/index.php?act=attach&type=post&id=3721
    Tycker det borde bli rätt klumpigt…

  • gammelsurfen_

    Medlem
    6 december, 2007 vid 14:20

    det är väll bara att dra på sig boardshortsen och bita ihop pöjkar?

  • alexasu

    Medlem
    6 december, 2007 vid 19:10

    angående torrisarna igen, så är det sjukt varm och mysig. nackdelen är som en del sagt smidigheten, tilloch med enkla saker som vattenstart kan bli meckigt.
    en annan nackdel är att halsmudden inte riktigt är att lita på. latexmodellen håller helt tätt, men är rätt skör. inget jag hade velat bli spolad med. neoprenmuddar håller bättre, men de läcker lite när man är under, dock långsamt. kan t’nka mig att det läcker mycket vid en eventuell spolning.
    en annan nackdel är ju att om dräkten går sönder någonstans så rymmer den mycket, mycket vatten. kan bli tungt.
    kontentan är alltså att om man kör plattvatten och bottnar på hela spotet kan det vara ett alternativ, annars är det neopreän dräkt, antingen dry eller semidry som gäller.

  • algen

    Medlem
    6 december, 2007 vid 19:40

    @surfen 432800 wrote:

    Var ut i dag, våtdräkt 5/3, Pro Limits CWM och ett par riktiga dojor på fötterna ATAN POLAR 7mm körde i 2½ timme frös inte ett skit. En riktigt fin surfdag här i Uppsala.

    Samma utrustning + o’neills linne med huva – 4h i askimsviken igår utan frysande. Enda problemet är händerna om man badar mycket, men jag vet inte om det blir bättre än prolimits cmv? Min erfarenhet av torrdräckt från andra sammanhang gör att jag defintivt satsar på våtdräkt. Skall väl egentligen inte uttala mig eftersom jag inte surfat i en torrdräkt…

  • kate

    Medlem
    6 december, 2007 vid 19:47

    Köpte nyligen en 6,5,4 dräkt från Maui magic som funkar kanon och short John. Kör med Atans 7mm skor som är super, huva och DaKine winter mitt handskar som jag inte gillar. Jag är rejält frusen av mig, och detta funkar bra samtidigt som man fortfarande känner sig smidig.

    Sitter neoprenet bra är det oftast huvud, fötter och armar som fryser. De nyare våtdräkterna håller värmen bra, och de flesta är nöjda med sina nya neopren köp.

    Det är inget att tveka på. Neoprene is tha shit!

  • saratoga

    Medlem
    6 december, 2007 vid 21:03

    Vad har ni på händerna? Körde senast i lördags på Erstaviken. Testade neoprenhandskar med öppen handflata. Det funkade ett tag men inte länge. Jag är antagligen för klen i underarmarna för att orka längre pass men att jag skulle bli trött så fort i just underarmarna pga handskarna var jag inte beredd på, nära att inte komma hem ;o) Testat vanliga neoprenhandskar innan också som jag inte klarade att köra länge med.
    /Peter

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vintersurf för inte så kärva…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.