Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vintertävling?!?!?!

  • Vintertävling?!?!?!

    Publicerad av jmaster på 10 december, 2009 vid 21:39

    Tja pöjks och flicks!
    Liten undersökning.
    Finns det någon snowkitetävling vinter 2010 i sverige? Speed, distans, freestyle eller vad som helst? Jag hittar inget men har kanske missat något.
    Är det i så fall inte tråkigt? klurar på att dra ihop något på storsjön i östersund. Framförallt en grym 3 dagars för att samla oss sköningar som älskar snö o vind. Tänker mig ett blandat koncept med test av nya olika drakar, 2-3 olika tävlingar och allmänt kitehäng ihop. mars är månaden. Blir småskalig 2010 och en sjudundrarns 2011 inshallah.
    Tror att jag kan få med lite bra aktörer i detta men frågan är: Skulle du göra ansträngning för att komma? skulle du dra ditt strå till stacken vad det än är?
    Vi har chans att skapa en kanongrej och vara ambassadörer för en härligt växande aktivitet!
    1. finns det något arrangemang jag kan bidra till och självklart ska va med på?
    2. Om det blir ösund eller i närhet, är du med? vad kan du stå med?
    Mvh=medvindhelst Simon J

    tobas svarade 14 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • hengo

    Medlem
    12 december, 2009 vid 23:50

    jag är på men skippa allt som har med speed och distans att göra.

    Gör inte om kite till en maratonsport utan behåll brädsporten i det hela.

    Fram med lite rails och kickers istället 🙂

  • jmaster

    Medlem
    13 december, 2009 vid 10:04

    Tjipp Hengo.
    Kul att du är på. Förstår vad du menar men håller inte med helt. Ska försöka förklara lite vad JAG menare med speed/distans. Tror att jag har lite annan vinkel på snowkite än de flesta freestylesnurrarna:grin:
    Jag tycker det ska vara publikt med hopp o snurr självklart. Fånga flaggan är oxå publikt då alla förstår vem som är först/bäst/vinner. Speed o distans är lite inofficiellt kul för de kitare som kommer upp och inte snurrar sju varv eller railar bågen. Vill ha bort den coola stämpeln där alla vet vem som kommer vinna freestyle och därför inte själv deltar utan låter fina kitedagar försvinna som hangaround. Att då ha en liten skoj speedstafett med växlingar i lag m.m. som alla kan delta i som kan styra en drake skapar ett event för fler drakgillare.
    Sen tänker jag behålla brädsporten men också framhålla skidsporten inom snowkite!:santa:
    SJ

  • mtomas

    Medlem
    14 december, 2009 vid 14:27

    Bra idé! Jag är på om det blir rätt datum!

    Hälsningar
    Tomas
    (som drog ner glöggtermosen i golvet vid stängningsdax i lördags…)

  • hengo

    Medlem
    14 december, 2009 vid 16:57
    jmaster;592125 wrote:
    Tjipp Hengo.
    Kul att du är på. Förstår vad du menar men håller inte med helt. Ska försöka förklara lite vad JAG menare med speed/distans. Tror att jag har lite annan vinkel på snowkite än de flesta freestylesnurrarna:grin:
    Jag tycker det ska vara publikt med hopp o snurr självklart. Fånga flaggan är oxå publikt då alla förstår vem som är först/bäst/vinner. Speed o distans är lite inofficiellt kul för de kitare som kommer upp och inte snurrar sju varv eller railar bågen. Vill ha bort den coola stämpeln där alla vet vem som kommer vinna freestyle och därför inte själv deltar utan låter fina kitedagar försvinna som hangaround. Att då ha en liten skoj speedstafett med växlingar i lag m.m. som alla kan delta i som kan styra en drake skapar ett event för fler drakgillare.
    Sen tänker jag behålla brädsporten men också framhålla skidsporten inom snowkite!:santa:
    SJ

    Om nån styr upp någonting så är det fet eloge till dom som gäller oavsett vad. Tycker bara det skulle vara kul att försöka locka lite snowboardåkare och kanske wakeåkare som vill ha någonting att göra på vintrarna. Då skulle de bli en jäkla fart på snökitesutvecklingen!!

    Men speed och distans (eller kanske ska nöja sig till en av dessa “grenar”? 😛 ) ryms säkert också i ett event, men lite trist om fokus blir så att endast “färdas-lätt-å-långt-på-fjället-gratis” folket blir intresserade.

    Kul att du tänker styra upp nåt iaf!

  • bronken

    Medlem
    14 december, 2009 vid 17:41

    Detta låter skitskoj och från egen erfarenhet så funkar det bra med både frestyle / trick, samt racing events i kombination. . Jag har varit på denna event (Kite Crossing i Minnesota) i 4 år nu och det är otroligt skoj med härlig stämmning i flera dagar. 2007 var det över 100 deltagare med.
    http://www.lakawa.com/phpBB/viewtopic.php?f=7&t=8068
    Som sagt, det är både racing (2 klasser bräda och skidor har egen division) och freestyle tävling (hopp och ramper, samt en och annan husvagn som fick agera som ramp)

    Jag skulle vilja se det här hemma i svedala också.

  • spexz

    Medlem
    20 december, 2009 vid 11:12

    Tja!

    Jag är brädåkare som bor i Åre, kan komma om datum bestäms en månad iförväg ialla fall så man kan ta ledigt..
    Kan säkert hjälpla till med något om det skulle behövas.. Kör Core GT kites och kan låta folk provköra dessa..

    Ha det bra!

  • jmaster

    Medlem
    21 december, 2009 vid 16:57

    Flotta grejer,
    Tack till alla som erbjuder sig att hjälpa till lite.
    Vi klurar vidare häruppe och återkommer i jan med lite besked om det
    är genomförbart 2010
    go jul på er

  • jmaster

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 16:01

    Hej pöjks and flicks.
    Ska ha ett möte med Östersund kommun i nästa vecka.
    Bör kunna komma ut något bra eller dåligt av det.
    Hörs mer
    SJ

  • tobas

    Medlem
    8 januari, 2010 vid 20:50

    Bra jobb, hoppas jag kan komma och ev bidra med något osså. / Tobas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vintertävling?!?!?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.