Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt

  • Vintervåtdräkt

    Publicerad av smellslikeroses på 22 december, 2011 vid 22:22

    Sitter och tittar på lite olika våtdräkter som man kan ha under den kallaste årstiden, och hoppas att ni kan komma med lite råd även fast det handlar om damdräkter!

    Står för tillfället mellan
    XCEL Womens 2011 Infiniti X-ZIP2 Hooded 6/5/4/3
    Rip Curl Womans 2011 E3 Core Insulator Hooded 6/5/4
    och
    Mystic Hypnotize Steamer CrossTech 6/3 2011

    Som jag förstår det är de två första inte av enkelneopren och jag tänker att de alltså kanske inte är lika varma som Hyptonize som har Crosstech (halva enkelneopren och halva dubbel)? Samtidigt har de övre inbyggt huva, vilket jag ser som ett plus (eller läcker Mystics grejer kanske inte in vatten alls?)

    Vad säger ni?

    macedu svarade 12 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • pathfinder

    Medlem
    22 december, 2011 vid 22:27

    Jag åker med med min 3/5 (som jag oxo använder på sommaren) med en underställströja under och en rashguard över våtdräkten. Har en flytväst på för extra vindskydd.. Funkade fint i söndags. Åkte två timmar utan att frysa. Tänk layers!

  • lima-ko

    Medlem
    22 december, 2011 vid 22:53

    Vad det gäller passformen på damdräkterna kan jag inte uttala mig 😉 men däremot tätheten. Jag kör själv nya Mystic Lightning DL 5/4 och de gånger jag inte gör några tokkrascher är jag mer eller mindre torr under när jag kommer upp. Man ska inte förringa betydelsen av lager som Pathfinder säger, har köpt mig en Windstopper http://www.ontopsports.com/catalog_2/product_info.php?cPath=29&products_id=1003&osCsid=f4e82574239759586a0f942cbac891db och den är riktigt grym, tar helt bort kyleffekten från vinden (i min mening det värsta med vintersurf).

    Visst kunde man gått på torrdräkt men det var inget alternativ för mig då jag inte är jättefrusen av mig. Jag klarar mig bra med en 6/3 eller 5/4 (samt huva med krage, bra skor och vantar) och en 4/3 eller 3/2 shortleg på sommaren.

  • nundy

    Medlem
    22 december, 2011 vid 23:40

    Jag har inte testat någon Mystic våtdräkt och vet inte vad den där crosstech saken är så ska inte uttala mig om det.

    Har använt Rip curl dräkter sedan några år tillbaka pga kvalitet och passform för mig. Min tjej har en Infiniti X-ZIP2 Hooded från förra året som hon har surfat med i norska vatten vinterstid. Hon är generellt frusen av sig men förstår att hon är nöjd och jag vet många andra i vattnet som haft den dräkten..

    Rent generellt är det allra viktigaste passformen så om du har möjlighet att testa före du köper och jämföra så ska du göra det!

  • djevulen

    Medlem
    23 december, 2011 vid 06:33

    har du kollat på en torris?om du tar på dig ett underställ typ Hellyhansen eller nåt så kommer du att svettas istället,
    Tycker man mest fryser om fötter å händer så skaffa dig även riktigt bra skor å vantar.
    Köp en sådan här dräkt http://www.surf-lab.se/mystic-force-dry-suit/186-0
    så slipper du iallafall frysa om kroppen,lite dyrare än en våtdräkt men det kan det vara värt..

  • smellslikeroses

    Medlem
    23 december, 2011 vid 16:28

    Har funderat lite på torrdräkt men jag tror jag ska hålla mig till våtdräkt, har testat en gång och tyckte att man tappade mycket av känslan… Min DL 5/3 är för kall nu och visst skulle jag kunna köpa underställ och en windstopper, men det känns smartare att köpa en riktig vintervåtdräkt så att man kan undvika lager-på-lager-metoden så mycket som möjligt. Jag har hört mycket bra om infinitin från herrsidan, borde väl vara samma med denna dräkt? Inbyggd huva borde väl vara det bästa?

  • macedu

    Medlem
    23 december, 2011 vid 16:50

    Hepp!

    Kör mystics 6,5,4 utan huva men har kompletterat med mystics rånarluva med minimalt kik och väl tilltaget med neo att stoppa in vid axlar och runtom.
    Känner att jag då slipper en inbyggd huva även tidig vår och sen höst när det är fint ute och man kan köra utan huvdet… skönt att inte ha slåpet bakom huvudet. Skönt med lite varmt då med. Smidigt oxå då det är olika millimeters på dräkten.
    Sen är det rätt med att slippa lager lager….körde så för 2 säsonger sen och det var bara bökigt.
    En crashväst med lite flytkraft gör sitt som vindskydd extra 🙂

    /mac:santa:

  • solomin

    Medlem
    23 december, 2011 vid 19:47

    Kör med Ion Strike 5.5. Men vill slå ett slag för väst med luva, som man drar utanpå dräkten. Att ha västen utanpå dräkten gör att man inte ens vid ordentliga krasher får vatten innanför.

  • macedu

    Medlem
    23 december, 2011 vid 20:21
    Solomin;678108 wrote:
    Kör med Ion Strike 5.5. Men vill slå ett slag för väst med luva, som man drar utanpå dräkten. Att ha västen utanpå dräkten gör att man inte ens vid ordentliga krasher får vatten innanför.

    Det var en bra en…..:cool2: Kör du samma size på våtisen som luv-väst stuket? Eller gick du upp. Och vad eller hur det känns vid axlar etc..

    /mac:santa:

  • nundy

    Medlem
    23 december, 2011 vid 20:56

    Innbyggd huva är klart bäst!

  • solomin

    Medlem
    23 december, 2011 vid 21:26
    MacEdu;678109 wrote:
    Det var en bra en…..:cool2: Kör du samma size på våtisen som luv-väst stuket? Eller gick du upp. Och vad eller hur det känns vid axlar etc..

    /mac:santa:

    Köpte västen med luva för att ha under dräkten. Men efter att testat att ha den utanpå, skulle jag aldrig sätta den under eller köpa en lös luva.
    Kör.samma storlek som dräkten och den Ion västen jag har irriterar inte när jag kör. Behöver inte sitta åt då det inte gör något om lite vatten kommer innanför, eftersom det inte kommer in i dräkten.

  • macedu

    Medlem
    24 december, 2011 vid 08:14

    Oki, tack för inouten och GOD JUL!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.