Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt 2012

  • lima-ko

    Medlem
    22 september, 2012 vid 10:26
    supersystem;699341 wrote:
    Hittar Mystic Crossfire 654 för halva priset som en psycho freak. Är den så mycket kallare än tex Psycho Freak eller Flashbomb?

    Nej, skulle säga att den är minst lika varm om inte varmare då Mystics designas i Holland, och enligt dem själva därför är mer anpassade till vår typ av vinterklimat. Medan merparten av surfmärkenas dräkter är designade på avsevärt mkt sydligare breddgrader och därigenom har lite andra preferenser vad det gäller vinterklimat och -kyla.

    Jag har dock inte testat alla märkens dräkter på marknaden, och det har nog ingen annan i denna tråd heller, så ett oberoende test vore ju att föredra.

  • milkman

    Medlem
    22 september, 2012 vid 12:09

    Vi säljer Oneill och Prolimit. Båda har bra dräkter och vi har kört från iskant med Prolimits Maveric och Assault som “bara” kostar under 2000kr. På med ett underställ och en tunn väst med luva När det sjukt kallt så funkar det kanon. (Se till att det är tät kring vantar och skor).
    Och när du är på land ska fötterna hållas varma och vinden borta, så typ stora varma stövlar/kängor och en vindjacka måste med när det är snö i luften. Oavsett dräkt 🙂

    Oneill har de bästa dräkterna vi testat, deras Psycho 3 är både flexibel som få, riktigt hållbar och grymt varm. Är man frusen av sig så kör man en Psycho freak istället. 5/3 räcker gott med båda. Jag kör fortfarande min 3,5/2.5 Psycho freak när alla redan bytt till 5/3 tex.

    Det absolut viktigaste när du köper dräkt för riktigt kalla dagar är att de är helt täta och sitter tight. Ju hårdare dräkten sitter kring kroppen dess mindre vatten tar den in i krascher och ju torrare insidan är ju bättre behåller du värmen. Därför är det viktigt med en flexibel dräkt, då riskerar du inte att vara obekväm och orörlig för att dräkten är tätt tryckt runt kroppen.

    För er som finns i Stockholm så har vi Oneill dräkter att testa, inte bara i butik. Det går utmärkt att bänka dom på simtur i kanalen utanför oss. Vi tror att andra kommer bli lika förvånade över hur bra det kan vara om de för känna i rätt element..

  • supersystem

    Medlem
    22 september, 2012 vid 12:47

    Tack för alla tips och information! Och även detta med vindjacka på land – gör verkligen skillnad vid pauserna!

    Nu vill jag inte få mer tips på bättre och billigare våtdräkter 😀

    Har bestämt mig (och beställt) en O’neill Psycho RG8 med inbyggd huva. Ser fram emot vintern!!!

  • johnk

    Medlem
    22 september, 2012 vid 14:14

    Du får ta bort prenumerationen på tråden @supersystem för jag är fortfarande intresserad av att se fler tips postade 🙂

    Är det någon som kört C-skin? De ska också vara designade av/för kallvattensåkare (UK). C-skin Hot Wired ser ganska intressant ut.

  • andersr

    Medlem
    22 september, 2012 vid 19:13

    Jag kör C-skins Wired 6/5/4 och den är jag väldigt nöjd med.

    / Anders

  • debkausf

    Medlem
    24 september, 2012 vid 18:40

    Körde med flashbomb 6/5/4 idag. Var för varm än så länge.

  • supersystem

    Medlem
    24 september, 2012 vid 18:48

    Återkommer till helgen förhoppningsvis efter testat Psycho RG8. Hoppas den är (för) varm än så länge.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    25 september, 2012 vid 17:19

    Har någon testat mystics metalite under våtdräkten? Tips på något annat man kan ha under våtdräkten (utom stringtrosor alltså)?

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    25 september, 2012 vid 17:20

    För att hålla värmen alltså 🙂

  • xshaolin

    Medlem
    25 september, 2012 vid 18:14

    Jag har kört Mystic Lightning hooded 4/5/6 i vinter…tycker den är sådär..alltför trång och stel och endast marginellt varmare än min NPX Assasin 5/3

  • milkman

    Medlem
    25 september, 2012 vid 19:44
    ilikekitesurfing;699691 wrote:
    För att hålla värmen alltså 🙂

    Det finns lite olika skola där.. Men under så är det viktiga att skapa ett lager luft.. Det kan du göra med tex ett underställ och det funkar asbra.. Tills du får in vatten, då trycks luften ut och det byts mot vatten.
    Då kan vissa hävda ull (vilket funkar om vattnet rinner ut igen) eller så kan du köra med en isolerad rashguard (de håller inte kvar vattnet). Eller så kan du ha ett tunt lager neoprene underst. Neporene är ju luftbublor inneslutna i gummi.
    Värmemässigt så är dock neprenet inte alls lika bra som de andra alternativen, men det påverkas inte utav vatten.
    Välj vilken utav ovan som du vill köra baserat på hur tät och bra din dräkt är. 🙂

    Om jag kör med extra neoprene så lägger jag det altid överst. Och jag vänder den blanka sidan utåt (metalite motsvarigheten från Prolimit). Du får du en gummerad utsida som vattnet rinner av på en gång – så slipper du avkylning utav avdunstning när du kitar. Och dessutom så får du extra muddar som håller vattnet ute, helt perfekt om du inte har integrerad luva tex.
    Under har du sen ditt underställ, gärna med korta armar och ben så det inte blir blött.

    My 2 cents.. vi kör med det här stället om vi förstärker med neoprene: http://surfbussen.nu/shop/prolimit-vast-med-huva/

    PS. Kör fortfarande en 3,5/2,5 dräkt. Sjukt bra!

  • debkausf

    Medlem
    25 september, 2012 vid 19:59

    Med flashbomb så slipper man massa meck med underställ som ska torkas o krängas av o på. http://www.ripcurl.eu/?flashbomb

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    26 september, 2012 vid 16:01

    Tack för tipsen!

  • doc

    Medlem
    26 september, 2012 vid 16:45

    Provade både O’neill Psycho RG8 5.5/4 och Mutant 5/4 idag. Efter att ha provat bägge i butiken var jag tvungen att gå ut o ta lite luft. Varm!!! RG8 var ju galet stretchig! Coolt att den är gjort av PET-flaskor och mineral. Det känns ganska bra jämfört med ny petroleumprodukt. Får nog bli en sådan.

    Önskar bara att någon av vinterdräkterna hade lite färg på huvan och axlarna. Hade känts fint att synas i vattnet, inte minst vid vågsurfing. Färgtrenden verkar inte ha spillt över på vinterdräkterna ännu…

  • teda

    Medlem
    27 september, 2012 vid 13:29

    Finns där nogon butik i Göteborg som har vinter-dräkter inne ? (och öppet runt Jul-helgerna)

    Har bokat en vecka i St Moritz runt nyor för att köra snökite po sjön, men nu säger nogra locals att sjön inte ens är frusen vid den tiden… So en varm dräkt skulle sitta fint.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vintervåtdräkt 2012

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.