Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vintervåtdräkt

  • vintervåtdräkt

    Publicerad av isis på 6 september, 2010 vid 09:00

    Ska köpa en våtdräkt til i vinter tänkte jag, men vet itne riktigt vad jag letar efter. Har segllat i en 7 milimeters dykdräkt men fick kramp nästan direkt. Nu sneglar jag på en ascan icehawk 6 mm på surfspot men funderar på om den också är lite väl stel och klumpig. någon som har erfarenhet? Har också kollat lite på ascan polar 543 men funderar ppå om den kanske blir lite kall i vinter..

    Någon som har några råd att komma med?

    basse svarade 13 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2010 vid 09:50

    Jag tycker att en vinterdräkt är värd att lägga lite pengar på, dels för livslängd men mycket även för säkerhet. Känn på materialet, prova före köp. Passformen är grymt viktig. Ju smidigare, desto bättre. Se även till att dräkten är hyggligt nytillverkad när du köper den, neopren, som allt gummi, torkar med åren vilket är helt oundvikligt. Dräkten blir då både stelare och håller dessutom värmen sämre.

    Jag har själv en NPX Zealot som jag är mycket nöjd med, men det finns flera bra dräkter därute.

  • carl-r

    Medlem
    6 september, 2010 vid 09:55

    En röst på Mystic Razor 6/5/3. *Väldigt* smidig och tajt passform. Den har mycket bra dräneringshål i benen så man slipper ballongben om man får vattensprut från hälarna. Givetvis ryggtätning som man drar över huvudet.

  • bicless

    Medlem
    6 september, 2010 vid 11:48

    Jag kör både polar och icehawk, polar har jag använt ner till 2 grader i luften med underställ och det funkar, men helst kör jag icehawk de kallaste dagarna. Polar bäst som allrounddräkt, Icehawk bäst om man har en bra sommardräkt och vill ha en dräkt med fokus på kalla dagar.

    Tycker inte icehawk är klumpig, den är sydd för just vindsurfing så inte så smal i ärmarna, dvs du får inte kramp lika lätt som i vissa tajta vågsurfdräkter. Vindsurfare håller ju i bommen på samma sätt hela tiden så det är extra lätt få kramp om dräkten sitter för tajt.

  • jester

    Medlem
    6 september, 2010 vid 12:41

    Får oxå slå ett slag för NPX Zealot. Första dräkt jag inte får kramp i armarna av! Är enkelnylon överallt utom just armarna som är i dubbelnylon. På så sätt kan dom använda mjukare gummi där. Blir lite kyligare om armarna, men känns bara om man står stilla på land en längre tid.

  • star

    Medlem
    6 september, 2010 vid 12:59

    Hade inte O’neill någon bra vinterdräkt som flera av pojkarna på forumet köpte på sig?

  • basse

    Medlem
    6 september, 2010 vid 13:40

    O’neill har flera att välja på som klarar kalla förhållanden.
    Ring Andy på Ohana, han har koll på de olika modellerna!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vintervåtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.