Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Virriga prognoser men en bra grej från DMI (igen)

  • Virriga prognoser men en bra grej från DMI (igen)

    Publicerad av dr-masse på 13 augusti, 2009 vid 07:18

    Ja, prognoserna är ju virriga som vanligt. Ena dagen rött å fint på vindguru, nästa vitt igen… båtvädret visar 10-14 proggar som blir 1-4… hå, hå, ja, ja… allt som det brukar, alltså.

    Men, jag såg att DMIs Vejrkort (DMI – Prognoskort i väderlänkarna här i på Surfzone) har utökat sitt område och nu ger en rätt bra bild av hur lågtrycken ser ut att röra sig de närmaste 48 timmarna. Kanske var ett tag sedan, men tänkte ändå ge tipset.

    Min erfarenhet är att det brukar stämma rätt bra, och de är dessutom träffsäkra på nederbörd vilket jag brukar hålla ett öga på (mest för att mycket regn sällan ger bra vind, men även för att, om det går, undvika att segla i ösregn).

    Åsså måste jag passa på. Fy f-n vad risiga SMHI är jämfört med DMI. 😀

    Och säga vad man vill, det ser ut att vara en hyggligt stor snurra på gång, är nog värt att hålla ett öga på utvecklingen idag och över helgen

    steffo svarade 14 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • calle_b

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 08:35

    håller helt klart med dig! DMI är mycket mycket bra. Själv kör jag Finska Sjövädret, som fungerar mycket fint och ger en mer exakt bild än SMHI. När ska SMHI ta och vakna är frågan?

  • lars_k

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 08:48

    Nån mer som tycker DMI har för sydliga vindriktningar på sina vindkartor? Tex igår hade de knapp V men det var snarare VNV. Då stämmer FRV betydligt bättre. Jag kollar mkt på FRV nu…stämmer bra för det mesta och har timme för timme.
    Och ja, SMHI är så kassa så man gråter åt det.

  • jps

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 08:48

    Deras chef (eller vad det var) var ju på nyheterna häromdagen och sa att de egentligen är väldigt bra men att de ska jobba med sin hemsida lite för att presentationen ska bli bättre.

    Ha sa också att de tar betalt för en del tjänster men bara dem som är till för företag. De för privatpersoner är givetvis gratis. Kom osökt att tänka på båtvädret just då…

  • roding

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 09:03

    Håller med Lars, FRV är grymma tycker jag! Timme för timme och enligt min expertis dom mest pricksäkra prognoserna.
    Kollar nästan enbart på den sidan just nu.

  • dr-masse

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 09:13
    Lars_K;566072 wrote:
    Nån mer som tycker DMI har för sydliga vindriktningar på sina vindkartor? Tex igår hade de knapp V men det var snarare VNV. Då stämmer FRV betydligt bättre. Jag kollar mkt på FRV nu…stämmer bra för det mesta och har timme för timme.
    Och ja, SMHI är så kassa så man gråter åt det.

    Ja, jag håller med om att DMI är lite sydliga. Ibland undrar jag nästan om de har lite “felvrid” på kartbilden eller nå’t.

    På samma sätt så brukar Foreca pricka riktning bra, men där måste man i stort sett alltid dra av ett par-tre sekundmeter i styrka.

  • calle_b

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 09:14

    mm, jag började tänka lite…

    Det jag gillar är layoten i Vejrkort, och även i Finska Sjövädret. Det är enkelt, jag ser hur vinden bygger upp, rör sig, vilken riktning etc. Pluspoängen för Vejrkort är överblicken med dagar OCH datum, klockslag, samt det stora område man fokuserar på (en bra bit ut i Attilanten), vilket jag gillar SKARPT.
    SMHI´s “mellan VNV och V, risk för medelvind över 10 m/s: 0%” kan gå o bada.
    Det borde iaf ju stå “chans för medelvind….”

  • el_duderino

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 09:17
    Lars_K;566072 wrote:
    Nån mer som tycker DMI har för sydliga vindriktningar på sina vindkartor? Tex igår hade de knapp V men det var snarare VNV. Då stämmer FRV betydligt bättre. Jag kollar mkt på FRV nu…stämmer bra för det mesta och har timme för timme.
    Och ja, SMHI är så kassa så man gråter åt det.

    Jag har gjort exakt samma iakttagelse, DMI visar konsekvent 10-20° fel medan FRV stämmer bättre!

  • jocla

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 09:19
    JPS;566073 wrote:
    Deras chef (eller vad det var) var ju på nyheterna häromdagen och sa att de egentligen är väldigt bra men att de ska jobba med sin hemsida lite för att presentationen ska bli bättre

    Jag såg också det inslaget, jag tyckte att intervjuaren var väldigt flat, det verkade mer som att det var SMHI själva som riggat inslaget med enkla frågor. Jag hade gärna sett att en grupp härifrån suttit med och ställt lite “kompletterande” frågor…

    Vad har förresten hänt med de väldigt snabba beräkningsdatorer som SMHI köpte in för något år (?) sedan? Jag minns någon artikel om det. Det verkar dock inte ha hjälpt så mycket i prognossannolikheten.

  • tsss

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 10:10
    El_Duderino;566083 wrote:
    Jag har gjort exakt samma iakttagelse, DMI visar konsekvent 10-20° fel medan FRV stämmer bättre!

    Vi ringer och ber dom flytta bort skiftnyckeln från nakterhuset som ligger där och stör deras kompass.

    T

  • ulrik

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 12:24

    Jag tycker att Väderprognosen.se (här) ger helt ok prognoser och inte så olika frv.

  • mag

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 04:58

    Till och med när dmi skriver en vindriktning så pekar pilen mer sydligt!? Så jag kan bara hålla med.
    konkurrensen ger oss i alla fall bättre och bättre prognoser, det gillar jag! 🙂
    Magnus

  • kvabbso

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 05:40

    Det är väl bara att ställa sig på stranden och känna efter hur det blåser, visst är det bra med prognoser, men vi tenderar allt mer till att vi ska ha allt serverat. Att det ska börja blåsa kl 14:22 är ingen garanti. Tagga ner lite.

  • lars_k

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 07:24
    kvabbso;566344 wrote:
    Det är väl bara att ställa sig på stranden och känna efter hur det blåser, visst är det bra med prognoser, men vi tenderar allt mer till att vi ska ha allt serverat. Att det ska börja blåsa kl 14:22 är ingen garanti. Tagga ner lite.

    Tagga ner själv du! För mej kan 20 grader avgöra om jag åker förbi Åsa och drar till Halmstad istället. En skillnad på 10 mil enkel resa!
    Verkar som de bara behöver göra en liten kalibrering av utdata från vädersimuleringarna. Man kanske skulle maila DMI…?

  • steffo

    Medlem
    14 augusti, 2009 vid 08:26

    Vindriktingen kan anges som magnetisk eller “riktig”. Kan det vara något sådant som skevar till det?

    DMI har sedan i maj uppgraderat sina prognoser och har nu 3km upplösning vilket kan jämföras med windgurus (GFS) 60km, SMHI’s och Forecas 15km.

    Upplösningen anger hur långt det är mellan varje punkt i ett rutnät. Vid varje punkt görs en beräkning hur mycket det ska blåsa. Allt däremellan blir en gissning.

    Det är troligtvis därför DMI lyckas så bra med sina prognoser.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Virriga prognoser men en bra grej från DMI (igen)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.