Senaste nytt › Forums › Vågsurfing › vogstorlek? var?
-
vogstorlek? var?
Posted by anonym-anvandare on 21 mars, 2003 at 23:53kan inte nogon skriva ner vilka storlekar po vogar man kan fo var i varlden? och nar?
tex hawaii, 0-15m vintertid(sommar?)
australien, bali, karibien, vietnam, sydafrika, portugal, frankrike, spanien, sverige mm.
vad ar lagom for nyborjare?
medelgoda?
duktiga?
experter?hur stora ska vogar vara for att de ska go att surfa OCH DO MENAR JAG SURFA!
gor det ont att fastna i en tub?
vad ar det egentligen som skapar stora vogor? stormar po de stora haven och sen en en snabb och stor brytpunkt? dvs djupt attan och sen grunt som f-n.
anderz replied 21 years, 8 months ago 2 Members · 7 Replies -
7 Replies
-
Många frågor, läs på lite först…
kolla här om vågor
http://www.stormsurf.com/page2/tutorials/menu.htmlSpendera ett par timmar med detta som startpunkt;
http://www.boardfolio.com/Finns lite olika skolor vad de gäller starta på short eller longboard, personligen tycker jag att om du inte är 12-13 bast så longboard, blir mer riding time i början och det är ju det man vill. Annars blir det bara massa extra paddlande i början, iofs inge genväg med det du måste paddla men lite lättare med större pråm. Bor man vid vågorna är det lite lättare, det dummaste du kan göra är att dra iväg ett par tre veckor på resa för att lära dig surfa och sedan hyra en shortboard och plaska omkring på. Ta lektioner eller be någon du känner visa dig basics.
/pege
-
nja, vad du än gör ta inga surflektioner…
“Surflärar” som kostar massa kommer att gå igenom självklara saker och lära dig stå i nån konstig ställning för att få ut “mest balans”…
det bästa du kan göra e o hyra en bräda, o titta på hur andra gör ett par dar, prova själv och fråga nån som ser halvduktig ut i vågerna… “dom kommer apsolut med bättre förslag på hur du ska göra”Ps. Försök sticka ut lite längre tid än 2-3 veckor… man lär sig inte ens grunderna på den tiden…
//Anderz -
-Fel Anders!
Grunderna lär man säg lätt på en vecka. Surfskolor är riktigt bra OM de är med i något surfförbund typ BSA, annars kan de nog vara skit. Det bästa är att gå i en bra surfskola så att man lär sig reglerna, annars kommer det att flyga ännu mer folk och brädor där man inte vill att de skall vara. Den farligaste person du kan möta bland vågorna är den som inte kan några regler eller vet någonting om surfing utan bara “paddlar ut” för att se hur folk gör. Skall man lära sig att surfa någon annanstans än sverige är det nog inte bara jag som rekomenderar att man skall gå i surfskola eller surfa med någon som kan.
/markus -
Ehm, vadå “Fel Anders”
Det finns inga rätt och fel i hur man lära sig surfa.
Jag vet hur jag och alla jag kännar lärde sig surfa, och så ser jag alla som går i en “riktig” surf skola… Om man lär sig – den enda regeln – som finns inom surfing, så behöver man ingen lärare…
Du lärde dig med en lärare eller?//Anderz
-
Ja,jag har gått i surfskola och det är jag oerhört tacksam för. Om man åker iväg själv några veckor, hyr en 7´2 el nåt, inte känner någon som surfar kan man ju ge sig den på att man inte kommer lära sig ett skit. Jag har kompisar som pluggade en termin i Brisbane. De gick ingen surfskola med ungefär samma motivering som du gav och efter vad jag har hört så lärde de sig inte särskilt mycket. Nä, vill man ha lite goda råd om hur man vill prova på surfing under en två-treveckors semester tycker iaf jag att du har fel. Surfskola är nog rätt grej.
/Markus -
Jag gick ingen skola, daremot kopte jag en minimal och de flesta klara av att sta upp pa den utan hjlp den forsta timmen. Regler och sant lar man sig med tiden, regler forresten, finns egentligen bara en, att ge vag till surfaren narmast brytet.
Jag ar borta i 3man for bara surfing, salde minimalen efter tre veckor och kunde utan problem att surfa en 6,4 efter det. Hyr, kop om du stannar borta ett tag, en minimal ellerlongboard, har du akt mycket snowboard och skateboard ska du nog prova en minimal typ7,5, racker alldeles utmarkt.
Som Anders sa, man lar sig genom att kolla pa andra.
Kor hart!!
//kalle -
De e bra kalle… Man ska inte lyssan på sånna som har -ett par polare- som försökt lära sig surfa utan surfskola.
själv har jag boot i Costa Rica i 3 år och bara surfat i stort sätt varje dag, och sett surfare komma in från hela världen, nybörjare och ickenybörjare.
av dom som e nybörjare drar ja min slutsats. inte vad ja hört från ett par kompisar…//Anderz
Log in to reply.