Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Volvo 740 lite småproblem….

  • Volvo 740 lite småproblem….

    Publicerad av alex_ på 11 mars, 2009 vid 21:27

    Halloj, tänkte bidra med ett inlägg som handlar om allt annat än vindsurfing.
    Min gamla trotjänare aka “Pissgula faran” är lite trasig, och min fantastiska expertis inom motorer och bilar, dvs var tanklocket sitter och hur man använder det, säger mig ingenting.
    Problem 1;
    Spolarvätskebehållaren läcker, dunkar på 5liter vatten, väntar 10min -> allt är borta. Ingen pöl under bilen vad jag kunnat se så någonstans försvinner det allt….! Var letar jag fel? Hur åtgärdar jag det?

    Problem 2;
    bilen “skakar” ordentligt från när man startat den tills det blir varm, och accelerationen är i princip obefintlig till den blivit varm.
    Har hört att det kan vara fukt i fördelardosan (vad fan är det?)
    och att jag ska kolla topplocket (osäker men är det inte där under tändstiften sitter?)
    Var letar jag fel? Hur åtgärdar jag det?

    Problem 3; Bränslemätaren åker yoyo från full tank till någonstans innan reservtanken sätter in, inget viktigt direkt men det hade varit skönt att veta hur mkt soppa det är kvar så man slipper “safe” tanka var 20e miVar letar jag fel? Hur åtgärdar jag det?

    Tack på förhand från en odugling till bilmekaniker.

    alex_ svarade 15 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • kinetic

    Medlem
    11 mars, 2009 vid 22:20

    Kolla runt lite på denna sida: http://www.hejbilist.nu/ , du bör hitta svaren på de flesta av dina frågor:grin:

  • alex_

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 19:57

    Strålande! En välgjord guid “för dummies-av dummies” Tackar!

  • bocken

    Medlem
    12 mars, 2009 vid 22:29

    @Alex_ 534491 wrote:

    Problem 1;
    Spolarvätskebehållaren läcker, dunkar på 5liter vatten, väntar 10min -> allt är borta. Ingen pöl under bilen vad jag kunnat se så någonstans försvinner det allt….! Var letar jag fel? Hur åtgärdar jag det?

    Problem 2;
    bilen “skakar” ordentligt från när man startat den tills det blir varm, och accelerationen är i princip obefintlig till den blivit varm.
    Har hört att det kan vara fukt i fördelardosan (vad fan är det?)
    och att jag ska kolla topplocket (osäker men är det inte där under tändstiften sitter?)
    Var letar jag fel? Hur åtgärdar jag det?

    Problem 3; Bränslemätaren åker yoyo från full tank till någonstans innan reservtanken sätter in, inget viktigt direkt men det hade varit skönt att veta hur mkt soppa det är kvar så man slipper “safe” tanka var 20e miVar letar jag fel? Hur åtgärdar jag det?

    Tack på förhand från en odugling till bilmekaniker.

    1: “NY” spolardunk från skroten eller ta ur och kollar var det läcker. Tuggummi eller n**erklet på.

    2: Ta ur och rengör fördelarlocket ” det bruna där alla kablar går in” till att börja med.

    3: Ignorera och ställ trippmätare, standardfel på 740. Går möjligtvis och lösa beroende på nödighetsgrad.

  • alex_

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 18:10

    tack! ska kolla på det i helgen! när du säger rengör, menar du då torka av eller städa med något starkare?

  • kinetic

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 19:10

    Alex: Köp nytt fördelarlock, kostar typ 200 (behöver inte vara kondens kan även vara hårfina sprickor i locket som är svåra att se…)

  • alex_

    Medlem
    16 mars, 2009 vid 22:15

    jag googlade lite på “fördelarlock 740” för att få en uppfattning om vad jag ska leta efter, såg dock bara bilder på fördelaren och hittade den även under huven, så jag behöver inte byta hela, utan bara locket? Det ska jävlar i det grävas under huven på den gamla skorven i helgen så den går som den gjorde innan!

  • alex_

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 19:04

    nu har jag lagat spolardunken iallafall, det finns ingenting som inte lite glasfiberspackel kan råda bot på. resten får ligga på hyllan ett tag till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Off Topic Volvo 740 lite småproblem….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.