• Publicerad av callep på 5 augusti, 2005 vid 10:31

    hej
    jag undrar hur mycket volym jag skall ha på en freestylebräda om jag väger 65-70 kg , ca 100 liter eller?
    och så undrar jag varför jag inte kan ha en bräda på cirka 110 liter?
    är den för stor så jag inte kan göra spocks och andra trick eller vad är grejen?
    tack på förhand
    calle

    ola-h svarade 18 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • ola-h

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 10:59

    Jag väger som du. Tyvärr suger jag på freestyle men har å andra sidan möjligheten att testa rätt mycket olika brädor. Jag har haft freestylebrädor från 86 till 100 liter, 60 till 64.5 cm bredd. När det gäller sjävla trickvilligheten (det lilla jag försökt) har brädans storlek i princip inte spelat någon roll. Jag skulel säga att med lite teknik så spelar brädans storlek inte heller så stpr roll för hur tidigt man planar (brädans shape, och framför allt seglaren, spelar större roll). Detta gäller dock under förutsättningen att seglet inte är för stort för brädan. Så, skall du t ex köra upp mot 7.0 som störst så skall du helt klart ha 100 liter, medan om du skall köra 6.0 som störst så är en mindre OK. Det som också skiljer mellan storlekar är att det är mycket bekvämare när det är byigt och man inte planar hela tiden om man har ca 100 liter.

    Däremot tror jag att det är på freetylebrädor som på andra, att om man kör “rätt” storlek relativt kroppsvikten så får brädan ett maximalt brett vindregister, och också ett bredare vindregister för varje segel. Väljer man en större bräda blir det mycket känsligare om man är överriggad, skulle jag säga. Denna observation stämmer nog också med vad några av mina freestyleseglande polare säger (som kör relativt stora brädor). Om det brallar i byter de snabbt till rätt små segel, mao hellre lite underriggad 4,5 än överriggad 5.0. De världscupseglare jag frågat verkar vara mer benägna att byta ner i brädstorlek och tenderar att rekomendera mindre brädor till en given seglare än vad mina svenska kompisar brukar göra.

    Själv har jag egentligen enbart min freestyle till lättvindssegling, 5.6 och 6.3, möjligen 5,0. Nu har jag en 94-liters. Den planar toktidigt (tidigare än min gamla 100), men är faktiskt rätt sjunkig om man står still och belastar den lite fel (inga problem, bara lite mindre bekvämlighetsfaktor). Däremot har den minst lika bra pop (även när den precis planar) som min tidigare 100-litare. Eftersom jag dock har så många mindre brädor hade kanske en 104 varit bättre än 94:an, men som sagt, det är inte så förskräckligt noga…

  • callep

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 11:14

    ok, tack
    så du tycker att jag ska satsa på något runt 100 liter?

  • ola-h

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 12:14

    Ja, vi får väl se vad andra, kanske mer freestyleorienterade, seglere säger, men jag tycker runt 100 (+-5) kanske är lagom, i alla fall om du har en mindre bräda också. Som sagt spelar det in vilka segelstorlekar du har också.

    När jag sålde min 100-litare tidigt i somras så var det flera som ringde på den som hade köpt störe freeestylebrädor men nu hade upptäckt att de ville ha lite mindre i alla fall. Så, jag tror nog inte man skall ta “så stor som möjligt” i tron att det bara är fördelar. Exakt vilken storlek du väljer bör också bero på vilket märke och vilken modell du skall köpa. Vilka storlekar som finns av den modellen kan också vara en vägledning. Finns det t.ex. tre brädor så kan du räkna med att den minsta egentligen är för din viktklass, men att du kanske kan gå upp ett snäpp om du skall köra stora segel och byig vind.

  • callep

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 12:23

    ok för hjälpen
    jag funderar på att köpa f2s chilli 99..
    tror du det kan passa, eftersom det bara finns en 109:a att välja mellan.

  • ola-h

    Medlem
    5 augusti, 2005 vid 13:25

    99:an lär säkert funka bra allround. Kolla med S.. och Niklas_S också som kört på den brädan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.