Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym = Att flyta eller inte?

  • Volym = Att flyta eller inte?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 juni, 2003 vid 21:50

    Hej!

    Jag är en nybörjare på windsurfing och jag hade tänkt att köpa ny bräda (har lärt mig grunderna med en gammal 20kg pråm).

    Jag undrar om volymen är lika med flyta eller inte flyta?

    Om en bräda har 120 liters volym, betyder det att den kan ta 120 kg innan den sjunker?

    Tacksam för svar
    Erik

    anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • styret

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 22:16

    volymen handlar om flytförmågan. helt rätt.

    men 120 liter bär inte 120 kilo.
    inte så att den flyter som en sån pråm du har seglat tidigare iallafall.

    Jag vet inte hur det är när man kommer upp i dom här storlekarna men bland lite mindre brädor, typ 80-110 liter brukar man säja att man kan flyta hyffsat (med bra ballans) på en bräda som har 10 liter mer än sin egna kroppsvikt. (någon, rätta mej om jag har fel)

    Jag vet inte hur pass väl det stämmer. Men så säjs det iallafall.
    Sen är det ju olika mellan brädor hur volymen är fördelad. Du har ju inte 120 liter under dej hela tiden…
    det är olika hur volymen är placerad men nufötiden har jag fått för mej att man försöker lägga rätt mycket volym långt bak, typ bakom mastfoten till nånstans mellan stropparna. åtminstone på freestyle och freeridegrejer.(rätta mej någon om jag har fel).

    Men vad väger du?
    jag tror att har du en normalvikt och kan grunderna är 120 rätt storlek.

  • fnassel

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 06:29

    Jag håller nästan med Styret.