Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym = Att flyta eller inte?

  • Volym = Att flyta eller inte?

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 juni, 2003 vid 21:50

    Hej!

    Jag är en nybörjare på windsurfing och jag hade tänkt att köpa ny bräda (har lärt mig grunderna med en gammal 20kg pråm).

    Jag undrar om volymen är lika med flyta eller inte flyta?

    Om en bräda har 120 liters volym, betyder det att den kan ta 120 kg innan den sjunker?

    Tacksam för svar
    Erik

    anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • styret

    Medlem
    21 juni, 2003 vid 22:16

    volymen handlar om flytförmågan. helt rätt.

    men 120 liter bär inte 120 kilo.
    inte så att den flyter som en sån pråm du har seglat tidigare iallafall.

    Jag vet inte hur det är när man kommer upp i dom här storlekarna men bland lite mindre brädor, typ 80-110 liter brukar man säja att man kan flyta hyffsat (med bra ballans) på en bräda som har 10 liter mer än sin egna kroppsvikt. (någon, rätta mej om jag har fel)

    Jag vet inte hur pass väl det stämmer. Men så säjs det iallafall.
    Sen är det ju olika mellan brädor hur volymen är fördelad. Du har ju inte 120 liter under dej hela tiden…
    det är olika hur volymen är placerad men nufötiden har jag fått för mej att man försöker lägga rätt mycket volym långt bak, typ bakom mastfoten till nånstans mellan stropparna. åtminstone på freestyle och freeridegrejer.(rätta mej någon om jag har fel).

    Men vad väger du?
    jag tror att har du en normalvikt och kan grunderna är 120 rätt storlek.

  • fnassel

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 06:29

    Jag håller nästan med Styret.
    Volymen bestämmer hur mycket vikt brädan kan hålla! 1liter=1kg. man måste dock ta in andra faktorer. En bräda på 120 liter väger förmodligen runt 10 kg och riggen ca 8 kg och detta måste räknas bort från volymen. Sedan är det seglarens egen vikt!(och skall man hårddra det så gör salthalten i vattnet också stor skillnad vid gränsfall)
    Om jag förstår det hela rätt så kan du inte vattenstarta och då blir starten det kritiska momentet. Seglet fylls då med vatten och kommer att tvinga ner brädan till fotknölarna eller så, och då är det viktigt att brädan har volymen någorlunda centrerad annars kommer du sjunka med ena änden fortare och därmed få svårt med balansen. väl uppe kan man gott ballansera på en 120 liters bräda förutsatt att man har lite drag i riggen! fullständig stiltje fungerar ej!
    Jag tror att om du får kläm på det och lär dig vattenstarta innom snar framtid kommer du ha mycket nöje med en 120 liters bräda. ligger du för långt ifrån kunskapen om vattenstart eller beach start kommer du troligen traggla ganska länge innan det ger sig, men som sagt skam den som ger sig!
    Ett gått råd för att lära sig liten bräda är att åka till Haga Park, Öland. Förutsatt att sjöbrisen infinner sig har man ett paradis för nybörjaren med otroligt långgrunt villket gör att man orkar traggla lite längre!

  • sunkan_

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 07:10

    Jag köpte en 120 liters bräda förra sommaren då jag har surfat runt på gamla pråmar då och då. Jag kan inte vattenstarta, men strandstarten sitter ganska bra numera (dock inte då jag köpte brädan). Jag väger 68kg och kör med ett icke “cambrat” 8.0 segel, jag har inte haft några problem med att brädan sjunker, men första gången jag ställde mig på brädan tyckte jag den var väldigt vinglig men man lär sig att balansera bättre efter ett tag. Min bräda är typ 70cm bred ung. vid mastfoten vilket borde vara optimalt om man vill dra rigg på en bräda med mindre volym.

    /Sunkan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 08:10

    Nej, vattenstarta kan jag ju inte, men det ska väl gå att lära sig smile.gif har en badstrand i närheten som är ganska långgrund.

  • calle_b

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 12:47

    Jag tror att det var så här:
    brädans volym – din vikt- 15 = en bräda som du kan dra rigg på. Men att dra rigg och att kunna komma iväg är svårt på en för liten bräda, särskilt om du bara har seglat pråm innan. Jag rekommenderar en nybörjar pråm a´la Bic Techno 283. Strålande nybörjarbräda som har 150 liter.

    En annan sak: Centerbordet finns ju inte längre. Det innebär att när du fått upp seglet så måste du flytta vikten framåt och “peka” ned brädan i vind med framfotstårna. Annars kommer du att glida nedåt i vind utan fart och bli förbannad i mängder.

    Att med en gång köpa en “på-gränsen-att-jag-flyter-bräda” är fel, om du inte bor på ett ställe där det blåser pung och det finns stora vågor. Då behöver man mindre bräda, annars går den knappt att hålla ned i vattnet.

    Tips igen alltså: Köp inte för litet, en Tecnho eller liknande är perfekt. Kanke även finns beggade. Klockrena brädor att bli säker på och plana runt med. Utvecklings bräda nr 2 alltså.

    Ha d gött och hoppas fan att det går av den här sommarn!!!

  • roy

    Medlem
    22 juni, 2003 vid 19:06

    Håller med Calle… jag väger ca: 85 kg kan ifs. strand/vatten start men när man är ute och vinden avtar är det ganska skönt att veta att man har volym under fötterna som räcker till, jag kör på en Bic Techno e-large med 135 liters volym, perfekt för mina 85kg plus rigg/våtdräkt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 juni, 2003 vid 06:23

    Jag vill tillägga att man visst kan vattenstarta med mycket små brädor. I helgen vattenstartade jag hela dagarna med en bräda på 60 liter när jag själv väger 90 kg. Det gäller bara att ha tryck i seglet. Det känns nästan som när man startar med vattenskidor. En vattenskida har ju inte så många liter.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym = Att flyta eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.