Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym i relation till kroppsvikt för att dra rigg?

  • Volym i relation till kroppsvikt för att dra rigg?

    Publicerad av argulander på 8 juni, 2004 vid 05:35

    (1 liter volym motsvarar 1kg flytkraft). Antag att brädan inkl fena stroppar mastfot väger ca 8 kg. Riggen (7,4 kvadrat) inkl allt borde ligga runt 10-11 kg. Våtdräkt hängsele skor etc väger ca 4 kg.Sedan är det ju blött vilket ger ngt kilo extra. Sammanlagt väger alltså utrustningen i detta exempel 23-24 kg. Vilket alltså skulle innabära att som jag som för närvarande väger 96 kg skulle behöva 120 l volym för att inte sjunka när jag drar rigg. Några synpunkter på detta resonemang? (Jag vet att om man är mkt skicklig kan man dra rigg på en bräda som sjunker, ngt som jag dock sällan klarar.)

    ola_p svarade 19 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • watertouch

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 07:12

    Ja det stämmer bra. I praktiken vill man som nybörjare oftast ha lite mer volym än att man precis håller sig flytande, för att få ytterligare stabilitet. Minsta snedsteg annars kommer att göra att brädan sjunker i nån ände.

  • cicky

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 07:24

    Jag tror att 120 liter blir tajt. Själv väger jag drygt 65, och min 103-litersbräda sjunker lite när jag får upp riggen..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 07:32

    Sin egen vikt + 30-40liter beroende på balans är nog inte ett dumt räknesätt! Väger 73kg + utrustning ?kg?? Brädans volym är 114 liter och det funkar fint!
    T-bone

  • mickez

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 08:19

    japp samma här väger 74kg o sen utrustning o allting . har en 114L också o jag kan dra rigg utan problem.

  • andreas-t

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 08:38

    Jag väger 68 kg och har inga problem att dra rigg på en 89 l Fanatic Gecko. Det känns svårare att dra rigg på en 103 l Mistral Flow. Det beror mao en hel del på hur litrarna är fördelade på brädan. En 100 l långsmal frigolit-cylinder är svårare att balansera på än en 100 l tunn, men bred frigolit-skiva.

  • nordgren

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 09:57

    Jag väger 98-100 kg och har en JP freestyle på 113 liter.
    Jag kan med nöd och näppe dra rigg, minsta lilla att jag lägger mer tyngd på ena foten så sjunker den. Man känner sig som en ballerina på slak tråd närm an ska dra rigg på den. wink.gif

    Körde på en 135 liter förut och den var det lätt att dra rigg på. (men faktiskt vingligt på den också innan man lärde sig)

  • argulander

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 10:25

    Du drar alltså rigg med en övervolym på bara 21 liter, det innebär att jag som således väger 96 kg borde kunna dra rigg på en 117 liters bräda som är kort och bred. (Är inte intresserad av några större marginaler, föredrar vattenstart när det går, tycker det är betydligt enklare, men det är ju trevligt att slippa simma när vinden droppar)

  • ola_p

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 11:38

    Testa att vattenstarta i lättvind genom att hålla långt ner på masten och akterliket… Då kan man vattenstarta i lika lite vind som man kan segla, nästan…

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 11:55

    Det hela beror på vad man menar med “sjunker”, hur snabbt och effektivt man drar riggen, hur bra man balacerar brädan och så vidare. Jag anser i princip att min EVO 74 är en floater och att jag inte blir nämnvärt blöt om fötterna när jag drar rigg på den. På min FreeSex 84 är kan jag i det närmaste stå helt torrrskodd. Min vikt är 67 kg vilket med ca 17 kg utrustning stödjer originalförfattarens teorier.

  • calle_b

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 12:25

    Inte dumt att vara lättviktare smile.gif

    Drar rigg när det behövs på min acid 70. (min vikt är 60-62kg)

  • markram

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 13:17

    Har lyckats dra rigg på min 68liters WT (50cm bred) och väger 75 kg. Men det var “lite” knivigt tongue.gif..
    Hoppas slippa göra det igen, eftersom alernativet var ett rejält kvällssim..

    Man skall nog ha åtminstone flytkraft=(seglare+utrustning)
    för att vara säker på att komma hem.

  • ola-h

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 13:23

    Jag drar då och då rigg på alla mina brädor, oavsett om de är på 62 eller 84 liter. När man väl kommit på “tricket” är det inte så svårt att göra det även om brädan är lite. Sedan spelar brädans typ rätt stor roll. Jag har provat brädro som var på långt över 100l men rejält jullriga och för mig svårare att dra rigg p än mina små vågbrädor.

  • ola_p

    Medlem
    8 juni, 2004 vid 13:41

    Jag drar faktikst ibland på min lilla quattro på 63liter, väger själv 66kg, plus utrustning då… fast då är jag ganska djupt i vattnet…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym i relation till kroppsvikt för att dra rigg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.