Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym på freeride-bräda

  • Volym på freeride-bräda

    Publicerad av kalle57 på 11 januari, 2008 vid 08:53

    Är i farten att köpa utrustning och undrar lite över volymen för en nybörjare-medel. Kan vattenstarta med lite tur och kan även plana. Fullfartsgipp – nej! Ska man då skita i att välja en bräda som man kan dra rigg på eller kan det vara en bra säkerhetsgrej om man inte fixar vattenstart av ngn anledning?

    Har tittat mycket på Exocet S-cross som har fått bra recensioner och verkar lättkörd o allround. Frågan är bara vilken volym jag ska välja. Tror inte att jag drar ut i halv storm utan jag kör gärna o lär mig i lättare vind först.

    Någon som kan rekommendera vilken volym jag ska ha?

    /tacksam på förhand

    (väger 76 kg o är 185 cm)

    snaffe svarade 16 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • nachoman

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 09:24

    Hej,
    Om du kan vattenstarta och plana så är ju inte volymen någon issue längre., grattis!! 🙂
    Själv var min första lilla bräda en Tiga Slalom på ca 85 liter från 80-talet vilket jag inte kan rekommendera. Det tog mig tid att lära mig köra på den och mycket badande blev det, dock lärde man sig ubåtsteknik och även att dra rigg på dessa små sjunkande brädorna.
    Däremot är det ju alltid trevligt att ha en bräda som du kan dra rigg på, t ex om vinden tryter eller om vattenstarterna kivas med en. Bräd-, och volymval är också beroende av var du kör i Sverige/världen.
    Men rent generellt om du ska ha en bekväm freeride att utvecklas på som både kan fungera i lite hårdare vind och lättare vindar skulle jag rekommendera någonstans runt 120-130 liter. En modern freeride av den sorten är väldigt lättåkt, lättplanande och lättgippad. Det är inga problem med flytkraften heller om du vill dra rigg. Blir brädorna större tycker iallafall jag att de känns mer som segelbåtar, dvs blir inte särskilt livliga att köra.
    Om du känner att du vill ta ett lite större steg skulle jag satsa på en stor freestylebräda. De upplevs som väldigt livliga att köra och gippar snabbare än en freestyle. Mitt val hade definitivt blivit en stor freestyle att utvecklas med. Själv kör jag en 109-liters freestyle som är helt underbar, funkar både i lättvind och hårdare vindar. Hade bestämt mig för att ha den som enda bräda men nu lockar det att köra mer vågor varpå det nu blir en freestyle/wave på dryga 80 liter.
    Köp hellre en lite för avancerad bräda att växa i istället för en för enkel, stor seminybörjarbräda. Du tröttnar fort på en sån!
    Kom igen, du kan ju surfa!
    Rock on!!

  • gustav1980

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 09:26

    Jag befinner mig på ungefär samma nivå som du, kanske har kommit lite längre.

    Köpte själv en S-cross 120 till förra säsongen och är nöjd med den.
    Pga den väl tilltagna bredden, 70 cm, är det enkelt att dra rigg men jag inbillar mig också att brädan upplevs som något större än vad volymen vittnar om.

    Jag skrev i en tidigare tråd att brädan känns bra med 7.5 och 6.4, men när jag kommer ner mot 5.3 vill jag ha en mindre bräda.
    Vilka segel har du tänkt använda?

    Jag väger 81 kg naken.

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 januari, 2008 vid 09:30

    Om du vill ha en s-cross kan du med din vikt gå ner ända till 103 liter för att ha tillräckligt med stabilitet för att dra rigg. Men valet av bräda och storlek beror framförallt på vad du vill göra med den segla rakt fram, tricka, hoppa mm, och vad du vill använda för segel till den. Om du tycker om exocet och vill ha en lite mer livlig bräda har jag hört att modellen cross är ett bra val, för allround freeride, freestyle och wave.

    /johan

  • kalle57

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 11:40

    Tack för alla svar!

    Jag vet egentligen inte mycket om Exocet eller ngt annat märke – har bara läst recensioner osv. JP ska ju vara schysst också. Jag är mer inne på att bestämma mig om volym just nu för att få en bräda som passar just mig.

    Mitt användningsområde är ngt begränsat eftersom jag inte kan mycket mer än att plana o vattenstarta ibland. Det som kommer närmast blir nog att köra hängsele, gippa ordentligt med lite fart. Inga hopp direkt utan lite mer cruising även om jag säkert gillar känslan av att köra en lite livligare bräda.

    Det verkar som jag ska hålla mig mellan 100-120 liter vilket verkar rimligt. Om det blir freeride eller freestyle har jag ingen uppfattning om ännu. Får läsa på mer.

    Som sagt, tack ska ni ha för era kommentarer och fyll gärna på med mer info om ni har fler rekommendationer.

    Häpp!

  • perrapops

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 12:06

    varför inte Kika på surfspot under brädor, dom har mistral syncro till riktigt bra pris!

    välj mellan 102 liter eller 115:)

    http://www.surfspot.se

  • stoorfaen

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 13:14

    Måste skicka vidare ett tips som jag fick av en gentleman här på steffo. Innan du kastar ut flera tusen för en par år gammal bräda så kan du få MYCKET roligt med en…säg 00-02 bräda för under tusingen. Jag tjackade en mistral flow 276 på 103 liter (och jag väger 86 kg i bara mässingen, säkert närmare 100 med all jäkla vinterutrustning på) som jag lärt mig en massa på!

    Jag skulle rekommendera alla att göra det samma när man fortfarande är i “brädyxaråldern” :). Hon har fått ett gäng fina kyssar på nosen utan att börja rodna.
    Jag har precis tjackat en lite nyare bräda i förra veckan, men tänkte hålla i min Flow ett bra tag till, det är skönt att ha henne om man är rädd att man kommer vara tokigt överriggad någon dag tillexempel!

    Vad finns mer för bra gamla godingar? Några exempel?

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 januari, 2008 vid 13:41

    @kalle57 437926 wrote:

    Är i farten att köpa utrustning och undrar lite över volymen för en nybörjare-medel. Kan vattenstarta med lite tur och kan även plana. Fullfartsgipp – nej! Ska man då skita i att välja en bräda som man kan dra rigg på eller kan det vara en bra säkerhetsgrej om man inte fixar vattenstart av ngn anledning?

    Har tittat mycket på Exocet S-cross som har fått bra recensioner och verkar lättkörd o allround. Frågan är bara vilken volym jag ska välja. Tror inte att jag drar ut i halv storm utan jag kör gärna o lär mig i lättare vind först.

    Någon som kan rekommendera vilken volym jag ska ha?

    /tacksam på förhand

    (väger 76 kg o är 185 cm)

    Jag var i samma sits som du 2003, var lite mer än nybörjare men fortfarande väldigt mycket nybörjare och skulle köpa min andra bräda efter att ha seglat en väldigt stor bräda en sommar.

    Just då hade det hänt ganska mycket med brädorna, runt 2003, blev dom kortare, och lite bredare, (freeride brädorna började formas) Jag bestämde mig för att köpa helt nytt, och jag tänkte då att det kanske var jäkligt dumt att köpa nytt när man var sån nybörjare o ändå inte kunde så mycket, men det är nog mitt bästa köp av allt jag köpt, jag köpte en ny starboard carve 121 (vägde då runt 80 kg), o den har jag kört med i 5 år och har kvar den fortfarande o kör med ibland!

    Du ska absolut satsa på en bräda du kan dra rigg på, inte det för du inte är så haj på vattenstart, utan för du ska få så mycket seglingstid som som möjligt. En bräda runt 120 liter är klockren, du kan segla från 7 m/s och den är även rolig att segla i vindar uppmot 12 m/s om det är rätt platt vatten, eller även i vågor med (mellan vågorna).

    När man sen seglat ett tag och börjar bli mer kräsen och väljer bort lättvindsdagarna, kan man köpa en mindre bräda o bara ha den som ända, men ska du bara ha en bräda köp en runt 120 liter, mitt tips!

    Om du ska köpa nytt eller inte, från 2002-2003 är helt OK brädor. 120 liter är en bra storlek att ha även när man är bättre, som lättvindsbräda, så det är en bräda man kan ha läänge

  • nachoman

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 13:43
    stoorfaen;437967 wrote:
    Måste skicka vidare ett tips som jag fick av en gentleman här på steffo. Innan du kastar ut flera tusen för en par år gammal bräda så kan du få MYCKET roligt med en…säg 00-02 bräda för under tusingen. Jag tjackade en mistral flow 276 på 103 liter (och jag väger 86 kg i bara mässingen, säkert närmare 100 med all jäkla vinterutrustning på) som jag lärt mig en massa på!

    Jag skulle rekommendera alla att göra det samma när man fortfarande är i “brädyxaråldern” :). Hon har fått ett gäng fina kyssar på nosen utan att börja rodna.
    Jag har precis tjackat en lite nyare bräda i förra veckan, men tänkte hålla i min Flow ett bra tag till, det är skönt att ha henne om man är rädd att man kommer vara tokigt överriggad någon dag tillexempel!

    Vad finns mer för bra gamla godingar? Några exempel?

    Haha, “brädyxaråldern”, det talar ju för sig själv! 🙂
    Kan inte rekommendera JP om man är kvar i det stadiet då de lätt skadas på den breeeda nosen. Talar av egen erfarenhet! Har knäckt en JP X-Cite Ride och bankat lite på min Freestyle 109.

  • jps

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 13:54

    Jag skaffade en Fanatic Gecko under yxarperioden. Den var och är fortfarande rolig att åka på och tål det mesta.

  • kalle57

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 14:07

    En beg bräda runt 120 liter från 2003 blir det då om man ska sammanfatta. Det är nog rätt att satsa på ngt som funkar i 7 m/s så det blir många åk.

    Hoppas det kommer fler annonser på köp&sälj till våren bara. Nu verkar det ganska öde där…

  • surfen

    Medlem
    11 januari, 2008 vid 14:14

    @kalle57 437926 wrote:

    Är i farten att köpa utrustning och undrar lite över volymen för en nybörjare-medel. Kan vattenstarta med lite tur och kan även plana. Fullfartsgipp – nej! Ska man då skita i att välja en bräda som man kan dra rigg på eller kan det vara en bra säkerhetsgrej om man inte fixar vattenstart av ngn anledning?

    Har tittat mycket på Exocet S-cross som har fått bra recensioner och verkar lättkörd o allround. Frågan är bara vilken volym jag ska välja. Tror inte att jag drar ut i halv storm utan jag kör gärna o lär mig i lättare vind först.

    Någon som kan rekommendera vilken volym jag ska ha?

    /tacksam på förhand

    (väger 76 kg o är 185 cm)

    Det är nog svårt att säga vad man ska ha för storlek! Medelgod surfare som vill känna sig trygg, ja då är det nog en bräda runt 120 liter bra. Men ser att du bor vid kusten, och att vattenstarterna sitter sådär, då tycker jag att du faktiskt kan kolla på en SCross på 103l 2007/105l 2008 stabil bräda med bra fart som har ett stort spann i segelstorlekar från 4,5 till 8,0m², en bra bräda som passar bäst på plattvatten upp till lite större chopp. Körde själv en Scross 93 liter 2006 som min största bräda vägde då 77kg ungefär i fillingar, inga problem med att dra rigg om man behövde det, mycket rolig bräda fick surfa jämt med den, på med 7.3m² ock 36cm fena så planade man i minsta bris, makalös bräda, men som har sina begränsningar när vågorna blir lite större. I dag så åker jag på en Cross94 07 som största bräda, en bräda åt freemove/cross hållet som gillar både plattvatten och vågor, det är bara att byta fena efter underlag och ge järnet. Den planar inte upp lika snabbt som Scrossen gör men den är bra mycket lättare/roligare att segla med när vinden och vågorna ökar, kräver lite mer av seglaren, men fan så rolig när den går i gång, var föresten ute med den i dag här i Uppsala och fick 3 timmar perfekt surf med den. Men som dom andra säger det finns en uppsjö av bra nya brädor i dag av olika fabrikat. går även att få riktiga beg. Klipp här på STEFFO också.
    Har du funderingar runt Exocet skicka ett PM så ska jag besvara dom.
    //surfen

  • Oregistrerad

    Gäst
    11 januari, 2008 vid 17:55

    Är i samma läge, borde man välja en stor Freestylebräda runt 115-120L eller en Freeride?Är det stor skillnad?

  • supergleiter

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 15:14

    @Oregistrerad 438039 wrote:

    Är i samma läge, borde man välja en stor Freestylebräda runt 115-120L eller en Freeride?Är det stor skillnad?

    Köpte själv en 115l F2 Eliminator (superX) som funkar bra som freestyle entry-bräda. Är och har hela tiden varit skitnöjd med den, men efter 3 år är jag inne på att skaffa en ca 105l freestyle för att ta bort lite vikt.

    Kan lägga till att Eliminatorn var min 1a bräda. Lite svårt i början, men har ju inte behövt byta. Sen har jag iofs skaffat en vågis på 82l. Tycker det är en helt perfekt kombination.

    Har provat nåra freeride, o de går nog lite bättre i chopsen än freestyle så det är väl en fråga om man vill ligga o bränna som tåget eller latja lite mer.

    Fan va taggad man blir på o dra ut…

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 17:20

    Jag lärde mig på gamla grejor.

    Mistral slalom bräda på 105 liter (energy), Gick fint fint! Dock så går det inte att dra rigg (för oerfaren) men lärde mig det rätt fort.

    Nu när jag kan “surfa” , dvs full planing, ta höjd och klockrena vattenstarter har jag köpt mig en fanatic freewave 98 L. Tänkt att fungera bra i plattvatten /B&J men även lära mig vågor på.

    Jag är fortfarande nybörjare, men jag anser att en freestyle är jobbig att segla på… Jag är inte ens nära på att börja snurra och leka och att bränna rakt fram blir jobbigt på något vis. Testade en i sommras. (skate).

    Edit: Som någon nämnde… Syncro på http://www.surfspot.se kanske?

  • snaffe

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 17:34

    Har en fanatic skate från 2005 som är mycket allaround och lättgippad som du kan få till ett mycket bra pris eftersom den har en hel del lagningar och inte ser så snygg ut längre. Är dock tätt och lätt fortfarande. Grymt vindregister. Nog med reklam. Köp inte för dyrt i början, är tråkigt att lägga mycket pengar och sedan sabba den. Då sjunker andra hans värdet duktigt mycket.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volym på freeride-bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.