Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volymval för vågis?

  • Volymval för vågis?

    Publicerad av rino på 7 september, 2002 vid 19:01

    Finns det någon erfaren vågseglare som kan ge några tips ang brädval.

    Jag är ingen expert men har börjat ge mig ut på vågbräda några gånger. Just nu har jag en fanatic rip på 84 liter. Jag väger 82-84 kg, kör 4,7-5,2, men känner att jag får slita mig ordentligt trött. Nu funderar jag på om jag eventuellt skulle gå upp till en större vågis kring 90 liter (typ en Naish 8,6) för att komma igång.

    Vad gäller egentligen vid volymval för vågbrädor i svenska on-shore förhållanden. Som jag ser det har jag två val:

    1. Sluta gnäll och ta i lite mer. Det fixar sig efter hand.
    2. Kämpa inte i motvind, erkänn din vikt och gå upp i volym.

    Alla råd tas emot med tacksamhet.

    s svarade 21 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2002 vid 06:15

    Kolla absolut på en större bräda. I Sverige har vi tur om det blåser mycket och det är ju roligare om du kan gå på vågbrädan tidigare än förut. Kolla även Goyas två största modeller. Lycka till.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2002 vid 08:05

    jag köpte en rip 58 som första vågbräda i höstas och väger oxå runt 80-85 kg.
    Jag tycker den är lagom stor, man vill ju kunna köra när det blåser oxå.. =)

    ..tror på alternativ nummer 1! smile.gif

  • rino

    Medlem
    8 september, 2002 vid 11:17

    Tack för tips, nu står det 1-1 mellan större bräda eller ej 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 september, 2002 vid 11:42

    Hehe.. följer med intresse tråden då jag sitter i samma sits, vill ju börja loopa å leka lite snart, då håller det inte med 135l techno…

  • calle_b

    Medlem
    8 september, 2002 vid 11:42

    Jag skulle väl köra en lite större historia, nåt istil med tabou 3S på runt 90-100 liter. Eller mindre. Ta en som du precis, precis kan dra rigg på….. Borde väl bli runt 95 liter el nåt.

    Det beror också lite på var du seglar….. Större vågor= Mindre bräda tycker jag.
    Lycka till o ha d gott

  • highway

    Medlem
    8 september, 2002 vid 13:25

    Den bräda som du har tycker i alla fall jag borde funka bra som allroundvågis, om du skaffar en med för mycket volym så kommer den att kännas klumpig när du har fullt tryck i grejerna.

    Jag kör med två brädor en Starbord surf 89 och en lite äldre custombräda med runt 75 liter och på dessa seglar jag 5.8 – 3.4 så jag tycker att du skall bita ihop och i alla fall ge höststormarna en chans innan du byter upp dig

    Mvh
    Magnus

  • ola-h

    Medlem
    9 september, 2002 vid 08:08

    Kort sagt beror det väldigt mycket på exakt vilken typ av vågis du kör och på hur duktig du. Ju duktigare man blir desto mer smaksak är det också med brädor. I början är det svårt att direkt ha någon smak.

    Om du kör en typisk modern vågis, typ Naish, Goya, F2 MP, JP etc så är de alla egentligen rätt sideshoreorienterade i shapen. Inget ont i det, men de kräver i allmänhet lite mer volym för att funka bra i typiska svenska förhållanden. EN bräda som Starboard Acid eller ännu mer Fish, är mer gjorda för onshoreliknande förhållanden och kan i praktiken seglas med minrde volym utan att tappa farten i vågridningen.

    Går du upp för mycket i volym blir det väldigt svårkört med segel under 5.0. Olika modeller av de stora vågisarna klarar också överriggning olika bra. En del blir ruskigt svåra medan andra känns helt OK. Generell kan man säga att brädor som planar tidigt ach tar lite bättre höjd, typ freestyle/wave, klarar små segel sämre medan lugna mauishaper klarar det bättre, givet samma volym på brädan.

    För övrigt anser jag att volyman inte är ett bra mått på hur stor en bräda upplevs när man kör den. Inget mått är ett bra mått, faktiskt. Olika detaljer i shapen gör väldigt mycket för hur en bräda känns, även i onshore och lättvind. Att fixera sig vid en viss volym är därför inte så bra. En volymmässigt mindre bräda som kanske har lite mer yta kan vara väl så lämpad.

    Trendmässigt blir vågbrädorna också allt bredare, kortare och får tunnare kanter. För ett par år sedan var det vanligt med väldigt tjocka volymspäckade vågbrädor, men nu finns inte många sådana kvar. Man har helt enkelt kommit på sätt att få även breda brädor lättsvängda och stabila i skäret. En sådan här bräda, speciellt om den har lite extra bredd i tailen, tycket jag kan vara ett bra sverigealternativ.

  • steffo

    Medlem
    11 september, 2002 vid 06:04

    Kolla in http://www.boards.co.uk dom har en bra guide för vågisar.

  • s

    Medlem
    11 september, 2002 vid 06:20

    Gör det lätt för dig, köp en större bräda. Varför skall du slita och missa fin surfing?

    Å andra sidan. Din bräda på 84 liter låter inte så liten, men den kanske är smal och svårkörd? Det kan ju göra det jobbigt.
    En modern bräda (dit räknar jag brädor från typ 00 till nu) på 84 liter bör passa ganska bra till 4.7-5.4, så har du en modern bräda så tycker jag att du skall sluta gnälla och ut och träna 😉

    Jag säger ett stort LYCKA TILL!
    Vågsegling är sååå kul så det är värt allt arbete, och vägen till toppen av sin förmåga är bara kantad av roliga upptäkter!

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 september, 2002 vid 13:45

    En stor fena 23-24 cm kan hjälpa dig upp i planing snabbare. Och man kan testa med olika mastpositioner för att plana snabbare. Annars tror jag mest på att köra lite till och se om det blir bättre. Din bräda låter rätt i storlek. En stor bräda planar tidigare men svänger generellt sämre. Vad vill du helst göra?
    /Magnus

  • dr-masse

    Medlem
    11 september, 2002 vid 14:40

    jag är ingen erfaren vågseglare, men svarar ändå eftersom jag åkt lite på brädan du råkar ha. Något som jag funderat på efter att ha läst många bra inlägg här är om du kör med för lite tryck i seglet? Just Rip 58 (antar att det är den du har eftersom den har 84 liter) har jag seglat en del (typ 30 gånger) och tyckte att den var ganska lätt att få igång.

    Men att segla vågbräda skiljer sig ju från att åka runt på större grejor. Med större grejor så kan man plana fram även om man har ganska dåligt tryck i seglet. Har man inte tryck i seglet med mindre bräda, typ vågis, så blir det ju bubbelibubbåkning nästan med en gång.

    Du skriver att du kör 4.7 – 5.2 på din Rip. Den klarar med lätthet 5.5 och jag har kört 5.8 på den utan problem (helst med en lite större fena än orginal, typ 24-25 är nog lagom för att bränna runt lite). Kanske skall du skaffa ett lite större segel än 5.2 till din Rip och därmed öka antalet dagar på den?

    Till sist är jag faktiskt lite tveksam till om en större vågbräda ger sådär väldigt mycket mer. Jag har kört på Rip 63 (90 liter) och även om den gick igång lite tidigare (inte anmärkningsvärt mycket) så blev den svårare att kontrollera i mer vind ganska snabbt. Jag har kört Rip 58 med 4.2 i ganska mycket vind och det funkade förvånansvärt bra (med liten fena, typ 20-21). Rip 63 skulle jag ogärna köra med mindre än 5.0.

    Så, min lilla teori här (öh, nu är jag där igen) i någon slags sammanfattning:

    – Se till att ha tryck i seglet när du kör med vågbräda, åtminstone så länge det handlar om “fram och tillbaka” segling. Skall du däremot köra vågor så kan man ju guppa ut på ett annat sätt för att sedan fånga vågorna på väg in igen.
    – Jag tror att det är en teknik mer än en materialfråga. Det handlar nog inte om att ta i lite mer, men att få ordning på tekniken.
    – Lite större fena kan nog hjälpa till.

    Så, mitt tips är att behålla brädan lite till innan du byter. Skall du byta så är det nog en bättre idé att titta på något mer våg/freestyle orienterat eller en liten freestyle-bräda. Då får du större skillnad i planingsegenskaper än att ta en större, mer renodlad vågis. Tror jag.

    Till sist ytterligare en viktig sak att tänka på. Vilka segel kör du med din stora bräda? Jag antar att du har en större bräda och då vill man ju ha ett bra komplement till dagar då det verkligen blåser. OM du kör din stora bräda ner till typ 6.0 så är ju en Rip 58 ett fint komplement, till exempel.

    Jo, förresten. Jag väger 75 kg typ, och även om jag är lättare än dig så är det inte sådär våldsamt stor skillnad mot 82-84 tycker jag. Hade du vägt 90+ så hade nog en större bräda varit det som gäller.

    Hoppas detta gav något… 😉

    Lycka till å Surfa På!

  • s

    Medlem
    11 september, 2002 vid 16:46

    Jag skulle inte rekommendera så stora fenor som gossarna gör här. En stor fena hjälper kanske dig upp i planing något snabbare men när du väl är igång så är det inte kul. Fenan kan ta över brädan! Dvs. att brädan inte följer dina kommandon utan “skär fast” i svängarna (avhjälps med mindre fena eller massor av tryck på brädan i ingången av svängen).
    En för stor fena gör också att brädan känns trög rakt fram. Den suger fast i vattnet på ett obehagligt sätt och då får aldrig känna på brädans toppfart. Det är helt enkelt för stort motstånd.
    Men här är det som allt annat att testa sig fram. Då du blivit bättre skulla jag inte tro att du använder större fena än 21 cm för en 5.3:a, men testa med snäppet över i storlek nu, typ 22.

    Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Volymval för vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.