Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VR6:a bra el. dålig?

  • VR6:a bra el. dålig?

    Publicerad av mr-t på 11 september, 2009 vid 17:37

    Jag funderar på att köpa en VW multivan -00 som det sitter en VR6 i.
    Har hört att den motorn inte är så tålig !?
    Någon med erfarenhet av VR6or?

    Roger

    swe-496 svarade 14 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • kinetic

    Medlem
    11 september, 2009 vid 19:39

    VR6 finns/fanns väl i ett antal olika varianter, först som 2.8L o sedan som 2.9L…Det lilla jag vet om den motorn är att kamkedjan var en svag punkt iaf fram till o med -98/-99. Det var inte vanligt att spisen haverarade dock har jag för mig men kedjan kunde bli ordetntligt “tänjd” så att ett byte var ett måste. Mitt tips är att du kollar runt på diverse VW forum så kommer du få en hyffsad uppfattning om vilka brister bilen har. Jag personligen skulle inte tveka att köpa en välservad VR6, eller ännu hellre nån TDi variant…

  • star

    Medlem
    14 september, 2009 vid 08:37

    Haft min VR6 Transporter-97 i 5 år. Gått ca 17.000 mil totalt och har inte haft några problem. Drar inte för mycket bensin om du håller dig under 140 (vilket du inte får köra, men om..). Går även som en bättre personbil i trafiken och inte som en trött buss. Se till att service och oljebyten genomförts.

  • swe-496

    Medlem
    14 september, 2009 vid 15:23

    Har en Caravelle VR6 från 97. Jag är gymt nöjd med den, den har nu rullat 24 000 mil och går som en klocka. Det enda tycker jag, är att den drar lite mycket om man vill ligga runt 120km/h och uppåt, men som star säger så får man ju inte köra fortare än 120 i vårt land;). Men ligger man och marschar i 100-110km/h så ligger den runt litern.

  • mr-t

    Medlem
    18 september, 2009 vid 16:31

    Tack för svaren !

    Jag ska testa den och lägga ett bud.
    Sedan är det dags att bygga lite på inredningen

  • nemo

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 11:55

    T4 VR6:a i 120 runt litern ???!!! om du har det minsta på taket räkna närmare 2liter, 1.5 liter/mil om du har rent tak i den hastigheten är min erfarenhet. TDI rules

  • swe-496

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 14:47

    Tro mig jag har kollat förbrukningen flera gånger. Den ligger runt litern i marschfart på 100-120. 100 uppför och 120 nerför;)…Nu pratar vi ren landsvägskörning. Har grejjerna i bilen så inga grejjer på taket.
    Man får inte ha blyfot när man kör VR6:a*S*

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VR6:a bra el. dålig?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.