Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vulcan eller willyskipper?

Taggad: ,

  • vulcan eller willyskipper?

    Publicerad av niklas_s på 20 september, 2003 vid 09:54

    Har nu lärt mig de flesta “simplare trick” och vill gå över på lite mer avancerat. vad ska man börja me? vulcan eller willyskipper? vilket e lättast?

    Mvh Niklas

    niklas_s svarade 20 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • zehlertz

    Medlem
    20 september, 2003 vid 13:31

    Tjena Nicklas!

    du har la testat på willyn?

    jag tror willyn e mkt enklare än vulcan….känns inte som d e så mkt som kan gå fel där!

    fast jag skulle gärna vilja ha lite tips på vulcan…. d senaste försöken har inte vart speciellt lyckade.

    men jag kan stolt meddela att jag satte ett par fullt planande willys igår….jag e så grymt nöjd!

    *måste passa på o ösaberöm över mig själv =)*

    hur känns din nya f style bräda…blev du nöjd med den?

  • oscar

    Medlem
    20 september, 2003 vid 14:28

    Mina egna erfarenheter:

    Jag tycker att vulcan är tekniskt svårare att lära sig. Dels ska du hoppa runt och landa med en kontrollerad slide baklänges. Viktigt är att inte luta sig bakåt. Men detta i sig är inte så svårt utan det svåraste är att kombinera detta med ett bra handarbete så att du skiftar sida rätt och kan skota in för att komma ivåg åt andra hållet. Detta moment kräver mkt träning. Lämplig miljö är VÄLDIGT platt vatten och bra tryck i seglet. Segelstorlek spelar ingen roll men en bred bräda med lagom volym för din storlek hjälper.

    Willyscipper handlar mest om att våga kicka runt brädan UNDER dig dvs utan att sparka ifrån dig den. det otäcka är ju att krascha brädan rakt upp i “paketet” mellan benen. Och har man lite otur hamnar brädan uppochner eller så hugger den fast så att du kör hälarna genom däcket pga kraften. VÅGAR du däremot hålla brädan under dig landar man oftast perfekt med fötterna och man glider snyggt baklänges, bara att flippa seglet och segla iväg.

    Tips i willyn är att styra runt brädan med framfoten kvar i stroppen och bara ta i så mkt att den kommer runt ca 120 grader. Resten ordnar sig när du landar.

  • niklas_s

    Medlem
    20 september, 2003 vid 15:53

    jo tack den nya freestylen e grymm. fan va grymmt att du sätter dom. hur långt kommer du i vulcan då? var seglar du för ja ser dig inte i fiskebäck numera?. men hur gör man för att få brädan under sig? har inte skadat mig ordentligt ännu i vindsurfing över huvud taget så ja e inte rädd men endå hamnar brädan väldigt långt bort. ska man luta sig mer frammåt i upphoppet eller?

  • zehlertz

    Medlem
    20 september, 2003 vid 16:34

    Nja att jag sätter dem är väl lite överdrivet…
    men jag satte 2st i torsdags då vi seglade i askim, och två klockrena igår (i björnlanda)…
    sen gjorde jag flera där jag fick runt brädan planandes men där jag lyckades vrida tillbaka den o fortsätta segla åt samma håll…

    Tricket att få din kroppstyngd över brädan att som oskar skrev, stå kvar lite längre med främre foten.

    Tänk dig att du tar ett steg framåt med framfoten…
    du behöver inte komma ur framstroppen helt o hållet, o inte heller helt runt med brädan.

    Dom två som kändes mest klockrena gjorde jag i bakkant på en våg så att när jag planade baklänges så gjorde jag det nedför vågdalen… då blir d lättare att flippa runt seglet.

    I vulcan har jag inte kommit nånstans eg. JAg har mest försökt att bara skota hem o försöka få runt brädan…

    Vet inte ens om man kan kalla d vulcan…snarare ett försök på framåt, vulcan nånting…

    Igår lyckades jag plana några centimeter baklänges innan jag flög i vattnet…

    men men… nu jävlar blir det massa försök på framåt på måndag.

    Får se om d blir fiskebäck eller varberg *beror på*

    ha d gott annars!

  • ove226

    Medlem
    23 september, 2003 vid 16:33

    ska bara meddela att jag satte min första volcano idag…willy skipper har jag satt tidigare!!
    tjoooo!

  • niklas_s

    Medlem
    24 september, 2003 vid 13:56

    själv satte ja två willys i söndas tror ja de var. *glad*

  • zehlertz

    Medlem
    24 september, 2003 vid 14:09

    Medans vi ändå snackar willys, vulcanon mm.
    Var ligger nivån på de svenskar som tävlar idag?

    Jag tänkte mest på amatörklassen?
    Vill man tävla är det säkert bara o anmäla sig men om man vill hänga med de övriga någorlunda…vilken nivå bör man vara på då?

    ÄR det 9/10 vulcans, willys o framåt och 7/10 spocks som gäller? någon som har en uppfattning?

  • endy

    Medlem
    24 september, 2003 vid 14:43

    Försök att inte tänka i de termerna, visst ingen vill komma sist men ha kul och gör ditt bästa det kommer du långt på.
    Charm funkar även på domarna i vindsurfing, kör järnet helt enkelt tongue.gif

    Amatör topp nivån ligger väl idag på framåt, vulcano, spock willy m.m

  • niklas_s

    Medlem
    24 september, 2003 vid 15:33

    Mathias, frammåt killen i fiskebäck, vann ju amatörklassen i sm på öland har ja för mig. Om du lyckas bli bättre än honom så vinner du wink.gif, om du inte har en dålig da förståss.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vulcan eller willyskipper?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.