Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vulcan eller willyskipper?

  • vulcan eller willyskipper?

    Publicerad av niklas_s på 20 september, 2003 vid 09:46

    Har nu lärt mig de flesta “simplare trick” och vill gå över på lite mer avancerat. vad ska man börja me? vulcan eller willyskipper? vilket e lättast?

    Mvh Niklas

    anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • clemens

    Medlem
    20 september, 2003 vid 10:42

    Vad finns det för simplare trick som ja skulle kunna lära mig innan willy & vulcan?
    Jag är väldigt mycket nybörjare men ja kan ligga å bränna med sele, har dock inte lärt mig gippa….

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2003 vid 11:30

    Tjenare Niklas

    Willyskippern ar klart enklast, men det ar storre risk att paja bradan eftersom man latt landar med halarna forst i borjan. Tycker du om Compstylen eller? Jag brukar surfa i fiskeback och har snackat en hel del med dig. Just nu ar jag pa Gran CAnaria och jag stannar har i typ 6manader. Jag har redan satt mina forsta Volcan`s och ett tiotal framatloopar. JAg knackte min Tiga Wave efter ett fyra dar och inom en vecka hade jag dessutom knackt tva bommar sa det har kostat en hel del. Jag har kopt en ny JP Wave och jag har bestallt en Jp Freestyle 2004. Det var svart att fa tag pa bra begagnade brader har till ett hyggligt pris sa jag koper nytt. Jag var aven tvungen att kopa en 3.9 for det blaste sa grymt mycket den forsta veckan.
    Vi ses till varen /Henrik

  • _alexander

    Medlem
    20 september, 2003 vid 11:35

    förlåt om jag tar upp en helt ovesentlig sak men blåser det nånting på gran canaria henrik?
    jag ska nämligen till pozo i november och är lite smått bekymrad eftersom det oftast är ganska vindfattigt just nu??

  • niklas_s

    Medlem
    20 september, 2003 vid 12:17

    tjena henrik. du har ju slått mig i å lyckas förstöra mycke prylar nu. compstylen e grymm. redan hunnit göra en spricka i den på samma sätt som på vågbrädan, med smalbenet. hur gör du för å komma över brädan och inte så långt ifrån den i willyn då? landar nämligen som bäst i vattenstart numera. nån annan som har nått tips på willyskippern? ha de fint i paradiset

    // Niklas

  • borje

    Medlem
    20 september, 2003 vid 12:21

    Hur går det till när man kickar runt brädan i en Willy??

  • ola_p

    Medlem
    20 september, 2003 vid 12:33

    Jag har fortfarande inte landat på brädan (annat än med höften…), men det är iaf inga problem att få runt brädan, Jag fick den hela vägen runt på första försöket… Bara att placera bakfoten bakom stroppen, falla av lite, och kicka runt brädan… Rycka riggen ngt uppåt verkar hjälpa för att få runt brädan hela vägen…
    Har samma problem med att komma för långt ifrån brädan, är det bara att satsa på att stå mera upprätt? confused.gif

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    20 september, 2003 vid 14:17

    Att falla av gör nog att man lättare hamnar bakom, kollar man noga så är det många duktiga seglare som lovar upp något innan Willyn. Det är helt klart lättare att ha en våg och hyggligt drag i lite mindre segel i början. Och jag tror att vulcan är enklare, där har man kontakt med brädan hela tiden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 2003 vid 15:11

    OK boys,

    Enligt min mening är det absolut lättaste av dom trickern Vulcano, så börja me de.

    1.full speed!!
    2. hitta en flack våg och hoppa inte uppåt, du ska hoppa i färdriktningen alltså framåt.
    3.Dra upp bakre benet så mycket du kan,släpp bakre handen så fort du lämnat vattnet.Vrid höften och axlarna så mycket du nånsin orkar.
    4.Nu handlar allt om att säta allt tryck du nånsin har på främre benet och “kryssgreppa” till andra sidan på bommen.
    5 har du gjort allt rätt så kommer du glida lååångt på nosen.

    That´s it dude, kör järnet!!

    Andreas Olandersson S-66

  • niklas_s

    Medlem
    20 september, 2003 vid 16:06

    nu börjar man ju bli lite konfundersam va som e lättast. men själv tycker ja de känns som om willyn e lättare eftersom ja där får runt brädan, tillåme landat på den en gång men de va me vågbrädan för rätt länge sen å de fattar ja inte hur ja gjorde. men däremot vulcan kommer ja runt knappt 90 grader into plask, alltså inte speciellt nära alls. får testa de me å gå lite mot vinden innan på månda för då verkar de ju bli bra. nu när ja har testat har ja fallit av nämligen. nån som har nått mer tipps på hur man får brädan under sig?

  • dude

    Medlem
    20 september, 2003 vid 16:39

    Tack för tipset om vulcanon Andreas O!

    Även jag tycker Vulcan är ett lättare trick att komma igång med än willy skippern. Du har kontakt med brädan hela tiden och riskerar inte att ha sönder brädan lika mycket som vid en willy skipper. Men har du bra “känsla i fötterna” och alltså bra fotarbete så är nog inte willy skippern svårare. Frågan är bara vad som kan hända de första gångerna du missar willy skippern.

    Ta en titt på Colin Sifferlen:s sekvens av willyskippern på starboards hemsida och beskrivning av FreeSex-brädorna så får du ett hum om hur willy skippern går till: m2freesex.jpg
    (http://www.star-board.com/products/freesex.asp)
    Jag tycker det ser ut som att det gäller att få den bakre foten att landa på brädans nos i landningen.

    Om man jämför med Colin:s sekvens så ser det dock ut som man skulle kunna ha mer framåtvikt i upphoppet så att man landar med mer vikten mer över brädan i landningen, fast då blir det nog tyngre för knäna i landningen och det gäller verkligen att fötterna hamnar rätt – annars kan det lätt blir som någon sa här att smalbenet fixar en juste spricka i brädan.

    /Niklas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 2003 vid 10:47

    Tjenare grabbar
    Jag har inte varit ute pa internet pa ett tag sa jag har inte kunnat svara. Det ar grymt har pa GC. Av mina tre forsta veckor har det blast 3.9 i en vecka och mellan 4.4 och 6.2 i over en vecka. Vinden kommer i perioder. Det blaser i en till tva veckor och sen ar det ingen vind i en vecka och sen fortsatter det sa. Sa om man kommer hit under hosten och stannar har i en vecka sa galler det att man har tur for man kan bli utan vind.
    Jag tycker Willyn ar lattast. Nar man gor Volcan ar det sa mycket man maste gora pa en gang. Det galler bade rigg- och bradhantering. I Willyn ar det bara bradan som skall flippas runt. Att rotera bradan i halvvind eller nagot ner i vind ar lattast. Jag har inte tranat sa mycket pa Willyn for jag har ny brada och man skadar den latt vid landningen. Det galler att man kommer ned ganska lagt over bradan(kolla in en instr. video).
    En sak man skall tanka pa nar men gor Volcan ar att riggen skall vara upprat och det ar genom att dra riggen framfor sig som man roterar, iallefall den sista biten. Ta ett litet chopp for om du hoppar for hogt kommer du att latt skara ned vid landningen. Se till att du inte tar hojd nar du hoppar upp for da kommer du att krascha. Du maste har tyngdpunkten over bradan. Nar du landar star du reveers stans och det ar har jag misslyckas nar jag inte satter mina volcan. Du star kvar i stropparna tills du har lite fart i den nya riktningen. Lycka till. /Henrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vulcan eller willyskipper?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.