Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vulcano rotation?

Taggad: ,

  • vulcano rotation?

    Publicerad av anonym-anvandare på 9 juli, 2002 vid 09:32

    Jag får ingen stuns på snurren i mina vulcanos. Kommer aldrig mer än ca 120 grader med brädan och det blir tvärstopp när jag landar. Jag fumlar ordentligt vid bytet av bomgrepp och det är där hela försöket pajjar.

    Ska jag först försöka få runt brädan en bit och sen få tag på andra sidan eller ska jag påbörja bom-manövern direkt i upphoppet?

    Är det viktigt att falla av i vind som i framåt loopen?

    Hur högt hopp ska jag idealt satsa på innan jag lärt mig hoppet fullt ut?

    Tacksam för alla tips!
    /Markus

    anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 10:06

    Jag har samma problem som du har med att jag kommer bara runt 120 grader. Jag har hört och sett att de som kan manövern faller av innan upphoppet. Jag har prövat attt fall av men det är svårare att få upp brädan ur vattnet + att det är lite vidrigare än att gå upp mot vinden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 17:00

    OK, är det nån som kan ge oss som kör 120 grader stopp-sladd några tips gällande själva bomgreppen? Jag är helt utskotad i upphoppet (ska man vara det?) och försöker förgäves nå andra sidan av bomen. De jag snackat med påstår att resten av rotationen “kommer automatiskt” bara man lyckas få tag på den andra sidan. Är det sant, och finns det något bra sätt att komma dit (tex ett mastgrepp med skothanden nån gång i manövern)? Ska jag satsa på en bronto-stor våg i början så att jag har mer tid på mig, eller är det bättre med ett små-tjopp?
    /Markus

  • oscar

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 17:04

    Jag tycker det funkar bäst med ett mycket litet chop. Se till att dra upp brädan under häcken och titta lite under axeln så att du får vikten fram över mastfoten. egentligen täcker det med att snurra brädan 120 grader, bara du landar med nosen först så att resten av rotationen kan ske i vattnet. Ta tag i masten hjälper också till att få vikten över mastfoten.

    kan tilläggas att jag inte sätter alla pga fippel med händerna. Men jag kommer oftast runt bra planandes baklänges men med ett alldeles för smalt grepp så att jag inte kan skota in snyggt. Träna träna träna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 juli, 2002 vid 17:28

    Tack för tips! Låter skitbra det där med att kolla under axeln och dra in brädan under häcken. En första målsättning är just att åtminstone landa OK men sumpa inskotningen. Är det bra att landa med en hand hållandes i masten eller ska allt sånt vara avklarat när landningen kommer?
    /Markus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juli, 2002 vid 08:56

    Nu landar jag med brädan rättvänd men är fortfarande helt borta beträffande byte av bomgrepp. Dessutom får jag ingen riktig fjong i rotationen utan får ta i allt jag har för att komma runt. Två frågor som skulle vara schysst om nån besvarar:
    1. Ska man gå in för att byta bomgrepp tidigt i manövern eller kan det nya bomgreppet tas efter landning?
    2. Ska man sträva efter att nosen på brädan touchar vattenytan för att lättare få runt brädan?
    /Markus

  • oscar

    Medlem
    13 juli, 2002 vid 20:04

    Det räcker i stort med att du roterar 120 grader och sätter ner nosen först. Sedan kommer resten av rotationen av sig självt. Det viktiga är att du får ett schysst grepp med framhande tidigt och sen eter landing tar ett brett grepp så du kan skota in. Är slälv långt ifrån 100%ig på vulcans men dom börjar sitta mer och mer. Ofta klantar jag till det genom att inte ta ett tilräckligt brett grepp och för det mesta roterar jag för långt vilket gör att seglet backwindar och trycker ner mig i vattnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 juli, 2002 vid 22:05

    En sak som är viktigt är att försöka inse att farten framåt används för rotationen också.. Alltså satsa på att vända nosen.. Hoppa upp (Skota i upphoppet på slör men släpp efter i skotet så fort du är i luften).. försök att vända nosen under akterliket på seglet och byt sedan grepp. Luta dig tillbaka och “häng”.. färdigt! Enkelt tycker jag.. 🙂 Pisse-kaka 😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juli, 2002 vid 05:23

    OK, ska satsa på att vända nosen under akterliket. När tar du det nya greppet? Är det OK att göra det precis när man landar eller måste det ske i luften?
    /Markus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juli, 2002 vid 08:17

    Gör skiftningen när rotationen kommit igång.. Tryck seglet lite mot vinden med masthanden så att rotationen fortsätter ordentligt.. (jag har nästan problem med att jag roterar för mycket numera) Viktigt också! När du börjar hoppa runt brädan använd huvudet … 🙂 vrid huvudet mot vinden, dvs över din axel.. Hjälper också till en hel del.. Men glöm dock inte att kika var du ska greppa på bommen… Annars har du ett stort problem 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vulcano rotation?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.