Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcano tips

  • Vulcano tips

    Publicerad av snuffe på 16 augusti, 2007 vid 10:05

    Var ute och körde två timmar misslyckade försök av vulcanos och det går… så där. Mycket frustrerande och jag vet att jag inte är ensam för jag hittade den här filmen på youtube och det ser ut som hon gör samma fel som jag
    http://www.youtube.com/watch?v=-h9zdYUOOG8.

    På de bra försöken så kommer jag runt och slidar ibland, men riggen är alltid på felställe. Slidar jag bra så hamnar jag på magen, slidar jag inte så blir det ryggen och whipsplash (sick!) – riggen hela tiden lång ner i lä. De dåliga försöken så blir det 1 sekunds slidande innan brädan fortsätter i färdriktningen…

    Frågan är nu bara – Vad skall jag tänka på för att fixa till det? Ni som kan, vad tycker ni att tjejen på filmen skall göra för att lyckas?

    Tacksam för hjälp!

    jeppo_f svarade 16 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • rabbit

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 10:22

    Jag är absolut ingen expert och jag har inte ens börjat träna på vulcan själv, men jag är van att analysera video ifrån andra sporter.

    En sak som “tjejenpåvideon” gör som skiljer henne från proffsen är att hon tittar över fel axel. Istället för att “automatrotera” kroppen genom att titta över rotationens yttre axel så försöker hon titta genom centrum av rotationen.
    Dvs i detta filmklipp så skulle hon tittat över vänstra axeln direkt hon poppar/börjar riggflippen men hon tittar istället över häger axel och på några ser det ut som hon försöker snegla i höger armhåla…

    mina fem öre…
    /r

  • andersbq

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 10:34

    Jag håller oxå på med lika kassa försök som ovan, och vill addera en fråga i ämnet: Spelar utrustningens storlek någon roll?
    Förtydligande; jag ha bara provat med min Playmate 116, AMP 6,5 och 25cm fena. Blir det lättare att ha t ex 22 cm fena?

  • jeppo_f

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 10:51

    Håll riggen närmare kroppen i upphoppet. När du säger att riggen är på fel ställe antar jag att du menar att du står och håller riggen med rak arm och har riggen bakom ryggen när du slidear.

    Om du från början håller riggen nära dig, och eventuellt försöker få den upp i vind under hoppet kommer det gå mycket lättare. Detta är lättare om man går in med mycket fart, så att du inte behöver trycka ifrån så mycket med riggen i poppet. Då är det lätt att man står där efteråt med seglet bakom ryggen.

    Liten fena gör det lättare, även mindre segel. Jag väger 82 kilo, och tycker det är lättast med 5.3. När det blåser mer blir det bara choppigare.

    /jeppo

  • jopi

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 11:41

    Det sitter vansinnigt mycket i händerna, i alla fall gjorde det det för mig. Och blicken (som alltid)
    1. Titta inte på brädan eller på vattnet efter ramper, det löser sig i alla fall
    2. Var snabb med handbytet, det är väldans sent på filmen. Bakre handen snabbt tag på andra sidan bommen, annars hamnar man i en “låst position” som ni nämner och går aldrig att komma ur.
    3. Titta inte på brädan eller på vattnet efter ramper, det löser sig i alla fall
    4. Titta inte på brädan eller på vattnet efter ramper, det löser sig i alla fall

    Hoppas det hjälper lite…

  • gnutten

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 13:00

    Om man ändå hade kommit så här långt…

    I teorin (forum, guycribb och tips på stranden osv) vet jag ganska väl vad jag skall göra. Men i praktiken är det fan inte lätt.

    Grymt avis på alla som får det att se så lätt ut!

  • stinger

    Medlem
    16 augusti, 2007 vid 13:12

    Är absolut ingen expert har aldrig försökt nån vulcan själv men när riggen hamnar i lä, är inte det ett tecken på att du flippar seglet med framhanden för långt bak, flytta fram bomhanden så långt fram som möjligt innan manövern för att få mindre “hävarm”.

    Flytta fram handen innan riggflip har hjälpt mig en hel del vid vanliga carve-gippar så nu börjar jag få ordning på dem.

  • snuffe

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 12:39

    Tack jopi och jeppi – idag satte jag min första vulcano… Gött, nu skall jag bara lära mig det;-) Det som gjorde susen vara nära i upphoppet, och ge fan i och leta efter ramp – det löser sig ändå – titta bakåt istället.

    Snuffe

  • jeppo_f

    Medlem
    17 augusti, 2007 vid 13:09

    Grattis!! Bara att börja nöta på spocken nu då! 🙂

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vulcano tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.