Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW problem!

  • VW problem!

    Publicerad av spexz på 30 september, 2009 vid 09:16

    Hej!

    Har en VW Caravelle -90 som gått ca 17 000 mil.
    I söndags körde jag den till jobbet och på eftermiddagen när jag skulle hem så starta den inte.
    När jag tänker efter så lyste varningslampan till när jag körde till jobbet. Kan något inträffat då? Den slockade efter någon sekund..
    Först tänkte jag att jag glömt på något så att den laddat ur, jag provade starta med startkablar men gick inte. Själva bilen får ström så att vindrutetorkare, lampors osv fungerar men den drar inte runt.
    Provade även att dra igång den med en annan bil men ingen reaktion. (då hade jag näst intill tomt batteri)

    Jag har kollat att startmotorn får ström. Provade även chock starta den genom att fästa en kabel vid plus polen och sen jorda mot startmotorn. Gnistrade lite men inget hände.
    På cyaniden vid startmotorn sitter det 3 kablar. Den största komemr från batteriets pluspol, den andra verkar gå till generatorn och den tredje går framåt, antar att den går till tändningen.

    Enda jordningen verkar sitta på motorblocket, som jordar via en flätat kopparkabel till karossen. Skall detta stämma? Ingen direkt jordning från startmotorn?

    Börjar dra slutsatsen att startmotorn har havererat? Men kan den göra detta när jag kört en sträcka på ca 2 mil och sen stått parkerad.

    Någon som har tips vad jag kan testa och leta efter för fel?

    JAg har bytt fördelarlock & rotor då de såg slitna ut, bytte även generatorrem då den hade lite sprickor isig.

    Jag är absolut ingen bilmekaniker men har surfat runt och pratat med lite folk om tips. Börjar få ont om dem nu..

    Tack för hjälpen!

    spexz svarade 14 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • kinetic

    Medlem
    30 september, 2009 vid 14:57

    Startmotorn drar runt med andra ord? Startar ej vid bogsering? Har du kollat om bränslepumpen funkar (borde vara en elektrisk på en 90:a!)?Normalt kan man höra ett litet brum-ljud precis när man vrider på tändningen, det är bränslepumpen som startar kort (detta kan iofs skilja sig mellan olika bilar/modeller/tillverkare). Har du gnista vid stiften? (Kollas genom att du tar bort en tändkabel, sätter i ett extra stift o jordar stiftet mot ventilkåpan tex. Placera stiftet så du ser det från förarplatsen. Gör sedan startförsök, det skall synas tydliga gnistor från stiftet, om inte så har du hittat felet troligen=död tändspole…). Sitter det en vevaxelsensor på bilen så kan det vara den som “dött”, dock tveksamt att en 90:a har det, men inte omöjligt…
    Kortfattat: Verkar bränslepumpen fungera?Har du gnista? Finns det ev en vevaxelsensor? Om alla dessa tre saker fungera så måste bilen starta, ja om det nu inte är “stryboxen” som knasat, vilket är ovanligt. Jag skulle lägga mina pengar på tändspole eller bränslepump…

  • haraldpost

    Medlem
    30 september, 2009 vid 17:39

    Hvis det er en slik bil,

    [IMG]http://farm3.static.flickr.com/2153/2336413033_01f9272dca.jpg?v=0[/IMG]

    så prøv t3nettet.dk.

  • spexz

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 08:28

    Hej!

    Tack för tipsen.
    När jag vrider på nyckeln så händer inget förrutom att strömmen går igång.start motorn drar inte runt.

    Men jag kan höra bränslepumpen tydligt så den borde fungera.
    Om det hade varit stiften så borde startmotorn dra runt ialla fall?

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 09:10

    Hör du ett klickande över huvudtaget om du vrider nyckeln till maxläget, dvs där startmotorn borde dra igång?
    Jag skulle kolla solenoiden först.

  • spexz

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 10:46

    Kanske hittat problemet.. Det går en lite jordningskabel mellan soleanid och startmotor som är helt avrostad…! Borde vara detta?

    Hur tjock jordningkabel bör det vara här?

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 11:07

    Svenne-VW: 1-0 🙂
    Köp en jordfläta på Fultema, den ska inte vara tunnare än batterikabeln.

  • spexz

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 12:20

    Problemet som jag märkt nu är att jordflätan skall sättas fast med en m13 bult på soleaniden, det är inga problem.

    Dock är infästningen på startmotorn det problematiska. Den sitter inte med någon bult utan går rakt in i startmotorn. i sådana fall får jag ju plocka isär hela startmotorn för att få till detta tror jag..:-(

  • svenne

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 12:47

    Skruva av gavellocket. Byt kolen när du ändå håller på. Finns säkerligen någon startmotor/generator-mekare i Kalmar som kan hjälpa dig. Det är inga svåra prylar att fixa.

  • rickard_nr1

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 17:38

    är de värt arbetet att riva ner startmotorn och försöka renovera den? va kostar en bättre beg sådan på random skrot? du får ju endå riva ner den så de e ju snabbt gjort att rycka dit en annan som kanske är bättre

  • spexz

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 06:25

    Verkar inte finnas så många av dem här ute på marknaden.. inte nära mig här ialla fall, har ringt runt till skrotarna och kollat.. blir väll att renovera eller köpa en helt ny.

    Nypris för en ligger på 2200:- ca
    Begagnad ligger på 500+ ca
    Renoverad begagnad 1200+

    Sen tillkommer frakt på alla och den väger ju en hel del, 300kr ca i frakt

  • svenne

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 06:45

    Du behöver delar för typ 50-100 spänn för att fixa den till nyskick. Så svårt är det inte att skruva isär den. Om du vill köpa en ny så får du en för 1100 spänn här.

  • styret

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 07:54

    autoelectra i kalmar kan säkert hjälpa dig. han brukar ha massa grejer liggande. åk in och snacka med honom istället för att ringa. brukar aldrig vara några problem.

  • spexz

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 14:10

    Jag snackade med autoelektra och de hade kanske tid men jag testade göra en egen variant:-)
    Öppnade startmotorn och fäste en tjock batterikabel vid den gamla och fick fast den riktigt bra. Sen var det bara att skruva fast allt igen. Funkade bra:-)
    Kollade kolet och där var det inga problem.. Behöver inte bytas än på ett tag, verkar som den förra ägaren hade bytt den ganska nyligen..

    Dock så satte jag tändlocket lite fel så den var ojämn på gasen:-) Är fixat nu dock:-)

    Billigt och bra:-) Blir väll att köpa en helt ny senare då dreven börjar bli slitna..

  • svenne

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 15:54

    Se där, så jävla svårt var det ju inte. 😉

  • spexz

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 16:38

    Nix:-) Tacka vet ja nätet och olika forum där man kan ställa frågor:-) Man lär sig alltid något:-)

    Så tack alla för hjälpen:-)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen VW problem!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.