• Publicerad av kris på 5 februari, 2000 vid 14:10

    Någon som har tips på vad man ska kolla/tänka på vid köp av VW-buss(Caravelle)? Inte äldre än -86 gäller. Hur är det med automatlådorna?

    wap svarade 24 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • paddy

    Medlem
    5 februari, 2000 vid 18:58

    Hej Kris

    Kolla hur mycket den drar, vissa av dem kan dra uppemot 1,7 liter milen!!!
    Kolla om det är mycket olja på motorn, då är den som regel illa skött, hur lång den har gått. På 112:orna (de med insprutning)brukar toppackningen gå efter 10-15 tusen mil, har den gått så eller längre fråga vad som gjorts vid motorn.
    Kolla rosten på balkarna under bilen, de brukar vara fina och rostlösa, men man jan ha otur. Faktum är att det inte finns särskilt många skrotade VW bussar om man jämför med hur många som sålts i Sverige. Det kan man ta som ett tecken på att det är j-vligt bra bilar som folk låter renovera efterhand.
    Min 83:a har gått 26700 mil och går som en klocka.
    Automatare är gött, men har en tendens att dra lite mer soppa, det beror dock främst på den lite sämre accelerationen vid rödljus, vilket leder till att man stampar lite extra på gasen. Kvalitetsmässigt ska jag inte uttala mig, men den är säkert lika bra som den manuella.

    Det fanns en artikel om just VW-bussar på Blå rummet för ett tag sedan, kanske
    du kan hitta den och ta vara på de tipsen också…

    Lycka till

    Paddy

    Surfers Workshop Malmö

  • wap

    Medlem
    6 februari, 2000 vid 10:12

    Kolla om lamellerna är bytta jag vet två 86:or en med 112 hk och den andra med 90hk båda insprutnings motorer dessa fick byta lamellerna vid 17 resp 19 tusen mil och det kostan några tusen lappar i Sv och 6 lakan i Spanien.
    Själv har jag en Wv-buss med vattenkyld förgasarmotor från 85 som rullat drygt 16 tusen och jag är mycket nöjd med den. Men nu till våren blir jag tvungen att byta grenrören till avgasssystemet. Någon som vet något om detta få gärna ge några tips.
    WW-buss är mer an bara en bil!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.