Senaste nytt Forums w-surf vs. kite

  • w-surf vs. kite

    Publicerad av anonym-anvandare på 10 september, 2003 vid 14:30

    Hej ni vinddyrkande bröder. (ego=kitare)
    Blir lite ledsen i ögat när jag kan utröna en viss fientlighet mot surfare som endast gör “felet” att tämja vinden med en annan segelformation än er själva.
    Kan iofs identifiera mig med irritationsmomentet att bli hindrad i egen framfart pga andra oliksinnade. Detta borde dock inte utgöra grund till att skapa klyfta mellan surfare.
    Vi har alla blivit välsignade med vind och vatten.
    Borde vi inte utnyttja detta tillsammans och försöka ha kul i stället för att blänga surt.
    Ta en kallsup och tänk efter till detta utdrag ur “Language of the waves 1984”

    “And I have loved thee, ocean! and my joy
    of youthful sports was on thy breast to be
    Borne, like thy bubbles, onward: from a boy
    I wantoned with thy breakers,”

    Man vill ju va gla va!?….. wink.gif

    roy svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • nordgren

    Medlem
    10 september, 2003 vid 14:36

    Jo visst är det synd, men det är väll så mellan två så lika sporter, kolla mellan skidåkare och snowboardare tex.
    Personligen så har jag inga problem med kitare, har själv kitare som jag brukar sticka ut med. Dock så är det ju ganska jobbigt när kitare lyckas porta oss från stranden för att de röjer runt med kiten för nära badgäster och husvagnar och så… frown.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    10 september, 2003 vid 14:44

    Jo d har du rätt i. Vi kitare (som sköter oss o bejakar säkerhet) är ej heller förtjusta i kamikazeidioter som skapar problem för oss andra surfare. Det är en farlig sport och alla borde betänka represalier som drabbar andra.
    Vi borde kunna hjälpas åt med att försöka höja säkerheten på spotsen!
    Surfa skönt! wink.gif

  • star

    Medlem
    10 september, 2003 vid 17:42

    Kite javisst, men på avskilda platser. Som windsurfare blir jag både förbannad och skräckslagen av att dela strand och vatten med kitare. Alla de olyckor i samband med Kite talar sitt tydliga språk; livsfarliga strypsnaror/linor och enorm kraft i kraschande skärmar etc. På de flesta spots utomlands har man uppmärksammat detta och tydligt avskilt platser för kite resp. WS/Surf. Det börjar dock att fungera på vissa populärare spots i Sverige t ex i Varberg där Björkäng blivit ett Kite-ställe. De enda som fortfarande (nästan) Kitar i Apelviken är de som borde föregå med gott exempel (instruktörer m fl.).

  • roy

    Medlem
    11 september, 2003 vid 09:36

    Jag tror inte det är så fientligt som det kan låta här på konfen, eller??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums w-surf vs. kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.