Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Wake vs. kiteboards

  • Wake vs. kiteboards

    Publicerad av psychonauten på 20 januari, 2004 vid 12:20

    Jag undrar var i skillnaden ligger.
    En wakeboard skall ju ha samma egenskper, med bra kantgrepp
    Kan det vara så att en wakeboard inte är gjord för att gå lika snabbt?

    berth_milton svarade 19 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 januari, 2004 vid 19:50

    trodde en wake var snabbare än en kite… men jag har haft mycket fel på sistånde så det kan ju va fel igen! grin.gif
    Har inte kiten andra sort bindningar än en wake?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 januari, 2004 vid 22:53

    en kiteboard som är gjord för att köras snabbt med är tusenfallt snabbare än en skeden wäkjbårrrd.

  • mav

    Medlem
    22 januari, 2004 vid 15:01

    en wakeboard är inte gjord för att åka i samma vattenförhållanden, chop osv…
    det ända stället man kan jämföra dem på är på plattvatten, där båda brädsorterna kan visa vad som går för…

    good winds

    erik

  • kotivoito

    Medlem
    22 januari, 2004 vid 20:52

    Jo, Skillnaden är att en wakeboard skall gå bakom motorbåten. Och ibland snabbt. Men då finns den kraften hela tiden och då måste inte den vara bra när kraften är liten som den är ibland när det är lite vind. Även fast den går i samma vattenförhållande.

    Om man provar jämföra på plattvatten får man se. Och då får man se att kiteboard är bättre om man åker kite och att wakeboard är bättre om man har motor.

    Mypa

  • putte

    Medlem
    26 januari, 2004 vid 18:39

    Ofta lite mer flyt i kitebrädorna…

  • otg

    Medlem
    27 januari, 2004 vid 02:16

    största skillnaden på en kite o wake bräda är rocker kurvan… där en wakeboard oftast har mycket mer.. vilket resulterar i att den kan hantera mer kraft men också kräver mycket kraft…

  • teddo

    Medlem
    17 augusti, 2004 vid 14:27

    Är det inte så att tillverkarna vill sälja mer prylar bara…?

  • kongos

    Medlem
    29 augusti, 2004 vid 11:11

    Helt rätt.
    Tillverkare vill alltid sälja mer prylar.
    Det är liksom grejen.
    Själv säljer jag min wake och köper en kiteboard för, som sades tidigare här, waken kräver mer kraft.
    Den är jobbig helt enkelt. När jag köpte waken, för så där en två år sen, var det ingen större skilnad men sen dess har det hänt mycket på brädfronten.

    /E

  • ollefax

    Medlem
    31 augusti, 2004 vid 09:10

    skulle åka med en wake här om dagen, men tappade kantgreppet, vilket jag nästan aldrig gör med min 120 bräda…

  • mrmille

    Medlem
    12 september, 2004 vid 19:49

    inte så många wakeboards som är konkava heller, de flesta 04orna har en “vattenkanal” istället. Typ samma effekt men kantgreppet borde bli sämre på en wakeboard.

  • berth_milton

    Medlem
    3 november, 2004 vid 13:51

    Jag vet att det är en klyscha (eller hur fan man nu stavar det) men är det inte det livet går ut på? att ha mycket grejer! “The more things i´ll buy, the more things i´ll own, with a lot of things around me i will never be alone´´

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Wake vs. kiteboards

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.