Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wakestyle kite?

  • Wakestyle kite?

    Publicerad av brom på 16 april, 2011 vid 13:35

    Tänker köpa ny kite o har tänkt att satsa mer på wakestyle, poppa o sånt än på oldschool som man mest kört hittils, dingeldangel höga hopp o sånt. Vad är det egentligen som gör en kite extra bra att poppa med, det har jag alltid undrat?

    pjoter svarade 13 år sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • jakobb

    Medlem
    16 april, 2011 vid 14:23

    alla märken har ju en eller flera drakar som de marknadsför som extra bra för freestyle och eller wakestyle. Finns ju ett klart samband mellan C-formade drakar och bra prestanda för ändamålet. Men “poppa och sånt” kan du göra med vilken drake som, så jag hade inte oroat mig för mycket över utrustning förrän du börjar göra passar och så.

  • above_the_law

    Medlem
    17 april, 2011 vid 08:01

    Håller med Jakobb där.
    Det är ffa när du vil börja passa bommen som du behöver en “rätt” anpassad kite och då är C-kites eller hybrider helt klart enklast att lära sig det på! Anledningen är dels att dom producerar ett jämnare och mer förutsägbart drag, men ffa på att dom ger dig ett visst slack i linorna när du väl poppat och släppt kant-trycket på brädan (olika mycket slack på olika kites och vilken “set up” du använder på dom).
    “Slacket” gör det betydligt lättare att passa bommen och landa tricket utan alltför mycket tryck och fart efter själva poppet och hoppet.
    Jag tycket dessutom att det är lättare att ha roligt i lättare vindar med en stor c-kite vs SLE eller BOW, p g a att du kan skapa mer fart genom att jobba med kiten (upp och ner) samt att den känns mer “kontrollerad” att kiteloopa i samband med ett trick/hopp, vilket är ett bra sätt att kunna hoppa även när vinden annars är för svag.
    Tycker väl också att “BRA” freestyle körs som wakestyle nu för tiden;-), d v s med kiten lågt och mer tryck. Det är dock alltid skönt att få visst slack när du ska passa bommen… De flesta C-kites har ju också olika möjligheter för att finjustera draget mot mer eller mindre wakestyle, som för övrig också lämpar sig riktigt bra för vågridning, så länge som du inte har en alltför kort bom (kort bom gör ju kiten svårare att sätta i sväng)…
    /Nicco

  • mjersen

    Medlem
    17 april, 2011 vid 19:45

    LF ENVY e wakestyle

  • jakobb

    Medlem
    17 april, 2011 vid 20:45
    mjersen;652796 wrote:
    LF ENVY e wakestyle

    score!

  • sanden89

    Medlem
    18 april, 2011 vid 07:24

    som tidigare sagt ar det C-kites som fungerar bast for wakestyle.

    det finns dock en kite som skiljer sig från mängden, Flexifoil Hadlow Pro. Jag kör den inte själv så det är inget sådant snack… men efter att jag lånade den av min polare en gång sa ville jag inte köra mer på min egen.. överlagsen för urkrokning och kiteloops 😀

  • above_the_law

    Medlem
    18 april, 2011 vid 07:45
    Sandén89;652822 wrote:
    som tidigare sagt ar det C-kites som fungerar bast for wakestyle.

    det finns dock en kite som skiljer sig från mängden, Flexifoil Hadlow Pro. Jag kör den inte själv så det är inget sådant snack… men efter att jag lånade den av min polare en gång sa ville jag inte köra mer på min egen.. överlagsen för urkrokning och kiteloops 😀

    Så sannt, så sannt!
    Det är därför jag säljer min LF Hifi, som annars är en riktigt fet wakestyle-kite som håller för miljoner krascher…

  • snygging

    Medlem
    18 april, 2011 vid 09:04

    Framför allt som Nicco säger så tycker jag mig märka att C (hp) kite drar mer när man krokar ut underriggat och mindre när man är överriggad, dvs ett mer förutseende drag dvs STÖRRE vindregister oikrokat än de sle som jag har testat.

    Kanske är det sämre att steloperera en kite med massa bridles när man är oikrokat så att kiten inte kan deformera lite och jämna ut vindbyar.

    Kanske är det sämre att ta bort de “onödiga vikt” vingtipparna som ger kiten sin stabilitet som två roder i luften när man vill hålla kiten stilla 45 grader.( tipparna minskar också invertering)

    Kanske är det sämre att forma fronten av en kite som en skål för att den skall vara lätt att vattenstarta utan att tänka på att man inte känner något alls när kiten börjar svänga iväg.

    Kanske är det sämre att skapa en vinge som bara flyger och flyger så att du misstajmar landningen.

    Jag tycker mig märka att en c kite ger lite mer motstånd att kanta mot och kiten blir lite mer u formad (och lagrar energi som en slangbella) och du får ett bra pop väl i luften blir den mer utsträckt (tack vare inga eller minimalt med bridle stöd) så att du får slack. Den här effekten att c kiten tappar mer kraft när man flyger eller åker mot den är väldigt bra när man landar oikrokat i 100blås och vill döda kraften.

    men det är bara teorier och jag har absolut inte testat alla sle och jag är inte speciellt avancerad 🙂 !

  • jakobb

    Medlem
    18 april, 2011 vid 16:42
    Sandén89;652822 wrote:
    som tidigare sagt ar det C-kites som fungerar bast for wakestyle.

    det finns dock en kite som skiljer sig från mängden, Flexifoil Hadlow Pro. Jag kör den inte själv så det är inget sådant snack… men efter att jag lånade den av min polare en gång sa ville jag inte köra mer på min egen.. överlagsen för urkrokning och kiteloops 😀

    jäkla gött att den trillade ner när du knöt skorna 😀

  • perl

    Medlem
    19 april, 2011 vid 17:53

    En annan aspekt är nog AR (i princip längd/bredd), lite förenklat så flyger (oftast) en kite med högt AR längre fram i vindfönstret än en med lågt AR. När du krokar så bli det max kraft i draken och vissa bridlade kites backar i vindfönstret, så när man väl skär emot och poppar så blir man mer dragen nedvind än framåt. En C som flyger snabbt (som tex. Torchen/Fuel/Hadlow/C4:an) den backar inte utan stannar långt fram i fönstret och drar dig vid pop uppåt framåt. Efterssom den ligger långt fram i fönstret drar den inte så mycket och du får ett skönt slack. En kite som backat tar mer vind och fortätter dra, och du får inget slack, bara drag nedvind. Jag som är usel på wakestyle kände i alla fall en enorm skillnad och fastnade direkt för Torchen, då det kändes oerhört mycket enklare än tidigare försök. Vill du kunna köra wakestyle i riktig lättvind funkar en hög AR foil typ Speed3-21, från ca 4m/s men man måste bygga upp mycket fart för att kunna få pop (då man ju kör fortare än vinden så är det minimalt drag så snart du släppt kanten). Det blir en annan teknik än att köra i bra med vind, mindre action men ändå roligt jmf. att sitta och sura i väntan på vind.

    Lycka till.
    /Per

  • above_the_law

    Medlem
    20 april, 2011 vid 08:08

    Tekniska fakta här:
    http://www.hadlowpro.com/features

  • pjoter

    Medlem
    20 april, 2011 vid 10:10

    I min värld är en bra wakestylekite inte en bra vågkite.. En bra wakestylekite ska svänga som ett godståg och vara riktigt slö i reaktionerna så man utan problem kan passa eller grabba utan att behöva lägga en tanke på att kiten loopar eller håller på. Den ska bara dra som en cable.
    En vågkite däremot tycker jag ska vara som en bålgeting, den ska följa minsta lilla rörelse du gör på bommen, direkt och oavsett om kantar för fullt eller kör rakt mot kiten nerför vågen. En vågkite ska också gå att backstalla så du kan ha den parkerad precis där du vill och redo för att ge dig lite extra kraft precis när du behöver det. En wakestylekite ska ALDRIG backstalla.

    Tycker inte heller den ska vara så effektiv och ligga långt fram i fönstret, testa fuel -03, bättre wakestylekite har inte gjorts :). Å den ligger riktigt långt bak i fönstret och bara genererar monsterdrag att ladda pop efter.

    Så det finns ett antal olika ideer om hur och vad du ska kolla på hos en kite och nästan alla förespråkar just det märket man själv kör på då man såklart kör bättre på den än på någon annan kite man lånar i 10 min.

    Se till att kom till någon demodag eller hör runt så du kan få testa lite olika och själv känna vad du gillar. Det är ju inte bara draget som är intressant, den ska vara lätt att vattenstarta (eftersom du kommer krasha kiten OFTA), ha en go bom, gärna ett smart safetysystem där du kan fästa både suicide och till riktig safety, snabb att rigga, kännas välbyggd osv osv…

  • above_the_law

    Medlem
    20 april, 2011 vid 10:52
    pjoter;653052 wrote:
    I min värld är en bra wakestylekite inte en bra vågkite.. En bra wakestylekite ska svänga som ett godståg och vara riktigt slö i reaktionerna så man utan problem kan passa eller grabba utan att behöva lägga en tanke på att kiten loopar eller håller på. Den ska bara dra som en cable.
    En vågkite däremot tycker jag ska vara som en bålgeting, den ska följa minsta lilla rörelse du gör på bommen, direkt och oavsett om kantar för fullt eller kör rakt mot kiten nerför vågen. En vågkite ska också gå att backstalla så du kan ha den parkerad precis där du vill och redo för att ge dig lite extra kraft precis när du behöver det. En wakestylekite ska ALDRIG backstalla.

    Vi har alla olika stil och efterfrågar lite olika egenskaper MEN en C-kite, med mycket depower och möjligheten att välja olika set-ups gör, just det som du efterfrågar både i wake- & och vågsynpunkt!

    OBS!
    Om du vill att din C-kite eller hybrid bara ska gå rakt fram och vara “svårsvängd” för wakestyle är det ju bättre att bara köra med en kortare bom (som Nils brukar göra).

    MEN att en bra vågkite ska back-stalla håller jag verkligen INTE med om Pjotr! Klart att den inte måste ligga långt fram i fönstret, men om den back-stallar riskerar du ju att den går baklänges ner i vattnet så fort du svänger med vågen och surfar med hjälp av vågkraften snarare än kitens kraft. En EXTREM FREESTYLE-C-kite tenderar vanligen att backstalla så fort du släpper kantgreppet. Det är ju bl a så som du får till slacket i linorna, tillsammans med “slangbelle-effekten” som är tydligare på en C-shape. Det är INTE lätt att köra en sådan kite på vågbräda i vågor om du vill köra vertikalt!
    Det är just därför som t ex den nya Hadlow Pron 2011 har fått möjligheten att riggas med en minibridle set-up (funkar med 4-linorf från bommen). Den får då mer depower, flyger lite mer frammåt som en Hybrid/SLE, och ger inte lika mycket slack vilket gör att den inte tenderar att back-stalla eller “ramla ner”.
    Kör du bara down the line är det ju inte lika stort problem, men då kan du ju lika gärna köra TT…

    Enl min mening ska en bra vågkite naturligtvis vara mycket lättsvängd, stabil i sin arc/form och “bara finnas där” speciellt när du vill ha kraft, ha bra depower och ett jämnt och förutsägbart drag. Detta får du från en modern C-kite. Bra är ju också om LE inte är för tung eller att den ligger alltför långt fram i fönstret, för då riskerar den ju att tippa framåt i byig vind (som i Sverige) och ramla ner p g a att den överflyger dig.

    Sedan föredrar jag ALLTID en kite med bara fyra linor och en clean bom (ej 5:e), om kiten skulle bli tumlad i feta sväll mm… Ju mindre som kan trassla sig eller tvinna sig desto säkrare och bättre!

    Alltid en smaksak så testa själv är ju så klart ett bra råd!:smile:

  • dadil

    Medlem
    20 april, 2011 vid 17:57

    Gäsp… För att denna diskution skall vara givande skulle vi behöva en definition av wakestyle:
    1. Bräda med boots och mycket rocker, 130-145cm
    2. Kiten vid ca 30 grader

    Börja om nu.

    /Wakestylepolisen

  • pjoter

    Medlem
    20 april, 2011 vid 21:09

    dadil, då ger jag samma svar som tidigare. dra som en cable och inte röra sig såfort du håller handen/händerna lite snett på bommen.

    Nicco, agree to disagree… 🙂
    Men jag håller med om är att man kan ställa om kiten och byta bom för att ändra egenskaperna, men det är ju inte direkt något unikt för C-kites.. tvärtom är det ju dom som har minst inställningsmöjligheter av alla kites. kolla på en SLE prototyp så får du se på inställningsmöjligheter… för att inte tala om en foil. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Wakestyle kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.