• styret

    Medlem
    3 september, 2004 vid 23:34

    snälla nån! skaffa lite fakta innan du går ut med direkt skitsnack mot folk som ahr gjort mer för windsurfingen i sverige än vad både du och jag kommer göra sammanlagt under hela vår livstid.

    “1.Active sports säljer aldrig något till reapris—- kolla utomlands samma artiklar så ser du att samma artiklar finns att köpa till lägre ordinarie pris!

    http://www.north-sails.com/index2.asp?sTemplate=/products/list_offers.asp?iCatID=24&iMenuID=364&iParentMenuID=227&iLanguageID=1

    “3. Kom inte här å påstå att surfingbutiker inte tjänar stora pengar. Varför både SP och SSbromma har samma priser på precis samma artiklar? sammarbete eller? Gå på deras hemsidor så ser du!”
    dom har samma priser men ditt argument om att dom skulle göra stora pengar bara för det förstår jag inte.

    “4. Hur kan Hans finansiera sin dyra seglingsintresse med bla trimaran toshiba?? “
    ja du får väl fråga honom, men jag tror inte att det är surfingen som i huvudsak bekostar hans andra projekt. namnet på båten, toshiba, kanske ger dej en föraning om vart det kan komma pengar ifrån? vad vet jag?

    servicen håller jag med om, den är duktigt dålig, riktigt kass för att tala klarspråk, men förstår inte varför dom skulle se sej själva som surfgudar för det. det är knappast så att dom går ut med att dom är bäst och regerar allt vilket du får det att låta som.

    om fler och fler handlar utomlands så gräver dombara en grop för sej själva. slå inte ihjäl windsurfingen när den kommer tillbaka till sverige. Det blir kul när ni alla bojkottat så att shopparna får lägga ner och du får lov att beställa din dr. ding eller din nerhals tamp från tyskland och vänta en vecka på att få det tillsammans med fraktkostnaden.

    jämför du kepplers priser på årets grejer mot sverige så är det itne många kronor billigare. hans bra priser ligger bland fjolårspryttlarna. vilket beror på att tyskland har sjukt mycket lägre momssats på reagrejer än vad sverige har. jag tycker det är väldigt strongt av sveriges lilla ws-marknad att kunna hålla samma priser på årets prylar som världens största ws-marknad, tyskland. kolla dom priserna så ska du se.

    hur fan skulle man kunna hålla såna priser så att en gymnasieelev skulle kunna köpa årets prylar med studiebidraget på 950 spänn i månaden? när du kan räkna ut det så kan du nog få nobelpriset i ekonomi och samtidigt utplåna all tredje världens fattigdom.

    skaffa kött på benen och tänk en gång innan du kastar skit.

  • edgedaniel

    Medlem
    3 september, 2004 vid 23:58

    Kan bara hålla med Styret…. Visst är det kansek lite dyrt, men åk utomlands till SA eller WA så är det samma priser där… Vill du ha billigt så köp här på konfen…

  • rabbit

    Medlem
    4 september, 2004 vid 00:03

    Gymnasie-elever kan köpa vad dom vill om dom skaffar sig ett litet jobb vid sidan av.
    Gud vet att “studierna” inte tar särskilt mycket tid… wink.gif

  • clemens

    Medlem
    4 september, 2004 vid 01:48

    Kan väl bidra här med ett skräckexempel för en affär med wallens.
    Jag beställde en mast den 28:e april och får veta att masten ska skickas så snabbt som möjligt följande dag.

    Allt eftersom tiden går så skickar jag ett mail den 17:e maj, 3 veckor efter beställningsdatum och frågar var masten har tagit vägen.
    Då får jag svaret:

    Svar till:


    Hej! Nej det är det inte och jag fattar inte varför din mast inte gått
    iväg än. Jag får reda ut det här med vårt lager IGEN. Jag beklagar och
    kan berätta att vi inom kort planerar att byta vårt lager pga allt strul
    med det nuvarande.

    Jag ber om ursäkt och skall se till att packa din mast själv om det inte
    redan är gjort.

    Mvh,

    Gustav Enocksson

    [/ QUOTE ]

    När jag sedan efter ytterligare två veckor (3 juni) skriver igen och frågar var masthelvetet befinner sig får jag det torftiga svaret:

    Svar till:


    Hej Clemens,
    Den gick iväg igår. Ledsen för att du fått vänta så länge.

    Mvh,

    Gustav Enocksson

    [/ QUOTE ]

    Trots detta dröjer det ända tills 21 juni innan jag får besked om att masten har kommit fram till en terminal och är redo att köras ut.

    Redan nu fattade jag nog att de inte skulle handlas av wallens fler gånger…
    men inte nog med detta, när jag sedan i efterhand några veckor senare får fakturan mailad till mig så ser jag till min förskräckelse att beloppet inte stämmer. Dom har alltså skickat en dyrare mast, en med 35% kolhalt istället för 30%.
    Priskillnaden var ganska stor ty det skillde en årsmodell och masten jag först beställde var på reapris.
    De sjuka var att i orderkvittensen så stod det att jag beställt den billiga utreade masten, sen på fakturan så var det fakturerat för den dyra. Och när jag ringde och försökte reda ut detta blev jag bara utmanuvrerad av en ytterst nonchalant och otrevlig Gustav Enocksson.
    Det hela löste sig med att jag hämtade hjälp från min fader som klarade ut situationen med hot om inblandning av advokat…

    Avslutningsvis vill ja påpeka att om en firma har mage att efter att låtit en kund vänta i ca 2 MÅNADER på något som enligt deras information på hemsidan ska ta 4-8 dgr så ska man inte bråka om det klantiga misstaget dom gjorde med fakturan… ALDRIG mera wallens för min del…

    Enligt hemsidan:

    Svar till:


    Leverans tid för lagervaror är normalt ca 4-8 dgr. Vi meddelar dig om det är annan leverans tid.

    [/ QUOTE ]

    Alla mail skickade mellan mig å wallens finns sparade för allmän beskådan om någon tvivlar… Inkusive orderkvittens + faktura

  • nickeh

    Medlem
    4 september, 2004 vid 03:04

    Tycker att det är grymt att det finns lokala butiker i sverige. Det ökar tillgängligheten för gemene man. Är trots allt inte alla som känner sig bekväma med att beställa utrustning för tusentals kronor från tyskland. (Inte mig inräknat dock. Beställer gladeligen från utlandet via internet osv. )

    Sen så ska en sak tillägas även om jag inte själv har någon erfarenhet av just Wallens. Nämligen att de som är misnöjda gör mer väsen av sig än de som är nöjda.
    En nöjd kund har ingen anledning att göra sig hörd medans en missnöjd kund gärna klagar lite extra.

    Kan hålla med trådskaparen om att det är synd att vindsurfing är en sån dyr sport som det är. Men det är då inte wsbutikernas fel. Jag menar innan en gymnasie elev skall ha råd att köpa utrustning så måste en komplett utrustning ner på kanske 2000 kr. Skulle vara intressant att veta vilket påslag butikerna har. Tror att det är rätt skäligt med tanke på att det kanske inte finns samma marknad här i sverige som i t.ex. tyskland.

    Lite funderingar såhär på natten, kanske är helt galet men isf. så skyller jag på att jag är trött smirk.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2004 vid 06:16

    Svar till:


    snälla nån! skaffa lite fakta innan du går ut med direkt skitsnack mot folk som ahr gjort mer för windsurfingen i sverige än vad både du och jag kommer göra sammanlagt under hela vår livstid.

    “1.Active sports säljer aldrig något till reapris—- kolla utomlands samma artiklar så ser du att samma artiklar finns att köpa till lägre ordinarie pris!

    http://www.north-sails.com/index2.asp?sTemplate=/products/list_offers.asp?iCatID=24&iMenuID=364&iParentMenuID=227&iLanguageID=1

    “3. Kom inte här å påstå att surfingbutiker inte tjänar stora pengar. Varför både SP och SSbromma har samma priser på precis samma artiklar? sammarbete eller? Gå på deras hemsidor så ser du!”
    dom har samma priser men ditt argument om att dom skulle göra stora pengar bara för det förstår jag inte.

    “4. Hur kan Hans finansiera sin dyra seglingsintresse med bla trimaran toshiba?? “
    ja du får väl fråga honom, men jag tror inte att det är surfingen som i huvudsak bekostar hans andra projekt. namnet på båten, toshiba, kanske ger dej en föraning om vart det kan komma pengar ifrån? vad vet jag?

    servicen håller jag med om, den är duktigt dålig, riktigt kass för att tala klarspråk, men förstår inte varför dom skulle se sej själva som surfgudar för det. det är knappast så att dom går ut med att dom är bäst och regerar allt vilket du får det att låta som.

    om fler och fler handlar utomlands så gräver dombara en grop för sej själva. slå inte ihjäl windsurfingen när den kommer tillbaka till sverige. Det blir kul när ni alla bojkottat så att shopparna får lägga ner och du får lov att beställa din dr. ding eller din nerhals tamp från tyskland och vänta en vecka på att få det tillsammans med fraktkostnaden.

    jämför du kepplers priser på årets grejer mot sverige så är det itne många kronor billigare. hans bra priser ligger bland fjolårspryttlarna. vilket beror på att tyskland har sjukt mycket lägre momssats på reagrejer än vad sverige har. jag tycker det är väldigt strongt av sveriges lilla ws-marknad att kunna hålla samma priser på årets prylar som världens största ws-marknad, tyskland. kolla dom priserna så ska du se.

    hur fan skulle man kunna hålla såna priser så att en gymnasieelev skulle kunna köpa årets prylar med studiebidraget på 950 spänn i månaden? när du kan räkna ut det så kan du nog få nobelpriset i ekonomi och samtidigt utplåna all tredje världens fattigdom.

    skaffa kött på benen och tänk en gång innan du kastar skit.

    [/ QUOTE ]

    Suck
    Styret har rätt i allt denna gång.
    Sen att SP och Bromma har ett importbolag ihop beror på att du kan inte ringa Np och dom andra stora och beställa ett segel eller 10. Dom kräver stora volymer och ofta betalt i förskott.
    Ett exempel är ju att för tio år sen hade vi en butik i Färjestaden Öland, två på Haga. Delva och Top 12. Numera bara en. Även en i Växjö. Om dessa butiker hade tjänat störa pengar hade dom nog funnits kvar.
    Sen är nog den tyska marknaden något större än den svenska.
    Kenneth/stryrets brorsa

  • surfen

    Medlem
    4 september, 2004 vid 06:29

    Det är tråkigt när inget fungerar som man vill! Felaktiga leveranser konstiga fakturor, men oftast så går det att rätta till så alla blir belåtna.
    Har beställt massor av prylar på postorder under flera år, och det har aldrig strulat någon gång. Men rekordet har SP! Beställde 2st bombeslag till två NP Freeride bommar som hade pajat! Ringde ner efter Kl 2 en måndag tror jag det var, dagen efter på förmiddagen så hämtade jag ut mina prylar på ICA. Jäv..lar det kallar jag att ha sprätt på leveranserna ut till oss vindsurfare, ska också nämna att jag sa till dom att det var ingen panik för jag har andra bommar att köra på. Har beställt hos WAS med, och det har dykt upp som det ska, nja en fena fick jag vänta några dagar extra på men då hörde dom av sig och frågade om jag fortfarande var intresserad och det var jag. Kan inte klaga på leveranser varken från Tyskland eller Sverige allt har fungerat bra. Men jag har väl tur med det som med allt annat…;=)

    Jag missade en handlare som jag köpt en hel del av, HSF HelgaSjöns Segel och fritid, tror inte han håller på längre, men hur som helst billigt och snabba leveranser hade han på allt.

    Som det nämdes tidigare i denna tråd! Många nya saker skiljer det inte många kronor på, och faktiskt vissa är billigare här i Sverige! Det är fjolårsprylarna från Tyskland som är billigt, Noveber/December brukar nya surfprylar bli fjolårsprylar. Det gäller oftast Segel/Bräda.

  • tdk

    Medlem
    4 september, 2004 vid 07:19

    Och personligen vill jag ha kvar affärerna i sverige.. Kan ju vara trevligt att kunna klämma på sin nya fina bräda innan man slantar upp 12 000:-.. Jag fattar inte varför denna diskutionene kommer upp igen.. Det är ju inte första gången nån lackar ur på a

    // Thomas, som mer än gärna skulle slängt ut 12 000:- För en JP RWW 83 nere hos SP... grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2004 vid 07:28

    jag kan hålla med om att man bli sur om man får vänta på sina grejer. historien med masten låter nästan som PA Surf på den tiden wink.gif

    annars tycker jag verkligen inte att det ska klagas på svenska shopar. jag är ruggigt glad att det finns några överhuvudtaget. visst, det kanske kostar några spänn extra men vissa grejer vill man ju klämma och känna på innan man köper. eller är du sån som provar våtdräkten på SP/Skidsport och sen åker hem och beställer en på internet…?
    det är väl klart att affärerna tjänar pengar, det är ju själva grundidén med att ha en bissniss även om det oxå finns folk i såna här branscher som inte täljer guld utan gör det av ett genuint intresse. Jag tycker iaf att det skulle vara jäkligt trist om all handel med ws och annat bara kunde göras på nätet.
    Sen har vi ju surfkurser, uthyrning och andra events som är ruggigt bra för ws, både för att locka nya, för PR och för att skapa gemenskap. De grejerna tror jag knappast skulle kunna skötas lika bra om inte vissa av shoparna fanns. Dessutom tycker jag de som jobbar på ställena jag brukar handla (SP, Skidsport) är ruggigt trevliga, hjälpsamma och duktiga. För att inte glömma Hot-Jespers koncept som oxå är kalas.

    /henke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2004 vid 07:45

    En kommentar bara. Som kanske riskerar att bli tråk-politisk. Men är inte det där med att momsen kommer direkt tillbaka till oss lite av en illusion?

    /Perra.

  • voodoo

    Medlem
    4 september, 2004 vid 07:51

    att han tjänar stora pengar på windsurfingaffärerna är bara skitsnack, det är en grej han har vid sidan om!
    hans huvudintresse/jobb är segling där han är riktigt riktigt bra med bla ett antal VM guld och ett OS silver wink.gif läs mer på http://www.wallen.se/ så ser du hur det finansieras!
    Sedan att skylla allt på WAS med leveranser är också helt galet, när det beställs tex direkt från north så har dom en förmåga att prioritera STÖRRE ordrar så WAS ordrar kan ignoreras vilket inte ser bra ut för den som beställt grejerna i första led, så handla mer från WAS så dom kan lägga större beställningar istället!
    Nu håller WAS på att fixa NYTT lager bredvid kontoret där dom själva kommmer att ha rätt mkt kontroll som kommer nästan att fungera som butik!
    Har handlat av Hans sedan han fick agenturen från North och tycker att han/dom grejar detta riktigt bra och ska ha en STOR eloge smile.gif

  • styret

    Medlem
    4 september, 2004 vid 08:12

    nja. nu känner jag teamriders för wallén som har fått vänta på segel sen veckan efter freestyle-SM så att så himla bra sköts ju knappast deras bissnis i det avseendet.

    man vadå? beställer dom hem direkt från north för varje segel som säljs?
    (lite kritik kostar jag på mej eftersom jag redan har visat min ställning)

  • voodoo

    Medlem
    4 september, 2004 vid 08:29

    Dom ju inte så stor lagerhållning och det är ju knappast säsong snart för att ligga på massor av -05 segel under vintern och får då lägga en mindre order som knappast prioriteras när tex frankrike beställer MASSOR.

  • poppo

    Medlem
    4 september, 2004 vid 08:55

    det enda tyska som funkar är speedmustasch. – shop local!

  • imported_macts

    Medlem
    4 september, 2004 vid 10:52

    Poppo…du är lite orättvis…ingen har ju någon chans att matcha din speedmusche!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.