Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Warrior III lossnar – too fat for Mystic?

  • Warrior III lossnar – too fat for Mystic?

    Publicerad av animal på 29 december, 2011 vid 15:52

    Har under två år kört med en Naish-sele. Det har funkar ok, men har känts lite sladdrigt då jag inte riktigt fått den att sitta tight utan att jag blir kvävd på kuppen. Är ingen fantom, men försöker trixa lite och hoppar både med och utan kontroll. De senaste gångerna har jag vågat köra lite mer aggressivt och fått till skapliga luftturer, åtminstone utifrån mitt eget perspektiv.

    För någon vecka sedan upptäckte jag att svetsningen där man ”klickar ihop” kroken har spruckit på Naishselen. Ett hopp till och den hade med stor sannolikhet gått av. De senaste gångerna har jag kört med en Prolimit windsurfingsele, vilket funkar som nödlösning men är långt ifrån optimalt.

    Efter lite research så bestämde jag mig för att köpa en Mystic Warrior 3 (2012). I vanlig ordning utlovar produktbeskrivningen en sjukt överlägsen produkt…Även recensionerna är positiva. Mycket riktigt så kan man inte säga annat än att selen är skön och ger ett visst kvalitetsintryck. (Dock vete fasen om den kramar åt så där härligt som det står på hemsidan….)

    MEN idag när jag körde premiärturen med selen lossade clickerbaren! Enligt produkttillverkaren så ska ”2.0 versionen” inte kunna lossa ofrivilligt eftersom man måste klämma från två håll för att öppna. Det var bra tryck i 7an idag, men jag gjorde inget extremt. Väger 90 pannor. Selen öppnade sig i samband med ett hopp och som tur var hölls den ihop av strapen som håller ner kroken. Dock var det på håret. Inte ball om hela selen lossar! Dels kan det ju bli rätt feta krascher och dels kan kite och sele fara iväg och orsaka skador på andra.

    Jag är noggrann med att kolla så att allt sitter ihop ordentligt och eftersom det var första gången jag körde så kollade jag extra och drog i kroken.

    Har någon annan varit med om detta? Finns det alternativa fästanordningar till Mystic? Naish-konstruktionen är säker och kan inte utlösas av misstag, men kvalisorten på svetsningen var ju sådär…

    Jag kör med kraschväst (Mystic) och en egen teori är att när man ”crunchar” så kommer det tryck både från ovan och undersidan som kan utlösa hela mekanismen. Till saken hör att jag i somras provade gammal Mystic-sele som även den lossade i ett hopp…

    I’m I just too fat for Mystic (& Naish..)? Too fat to kite?

    Några tankar?

    marh svarade 12 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • acemattias

    Medlem
    29 december, 2011 vid 16:01

    Du kan ju alltid be nagon svetsa din gammla aish bar och kora med den till nya selen, alt hora om nagon ar intresserad av att byta en gammal hederlig mystik bar mot din clicker.

  • pjoter

    Medlem
    29 december, 2011 vid 16:23

    Låter inte alls bra! har själv tappat selen som nybörjare (gammal sunkig WS sele) och man blir rätt förvånad när hela paketet sticker. Behövs inte mycket otur för att det ska kunna gå illa.

    Men jag både säljer och kör med mystic-selar i skolan och har aldrig haft problem med detta. Däremot kan den kärva en del när den ska på/av om man inte sköljt ur ev sand.

    Kontakta stället där du köpte den (ontop?) så går de säkert att lösa.

  • animal

    Medlem
    29 december, 2011 vid 16:28
    pjoter;678380 wrote:
    Låter inte alls bra! har själv tappat selen som nybörjare (gammal sunkig WS sele) och man blir rätt förvånad när hela paketet sticker. Behövs inte mycket otur för att det ska kunna gå illa.

    Men jag både säljer och kör med mystic-selar i skolan och har aldrig haft problem med detta. Däremot kan den kärva en del när den ska på/av om man inte sköljt ur ev sand.

    Kontakta stället där du köpte den (ontop?) så går de säkert att lösa.

    Frågan är ju om det är ett konstruktionsfel på just min sele, eller om det är designen som är osäker, eller jag som har haft maximal otur och kommit åt clickerbaren på ett sätt som inte kommer hända igen…

  • xshaolin

    Medlem
    29 december, 2011 vid 17:02

    Jag har kört med exakt samma sele ( 2012 warrior 3 ) nu i höst och för mig har den funkat klockrent so far…. Klarar du att provocera upp den i “säker miljö” ?

  • johanw

    Medlem
    29 december, 2011 vid 17:02
    Animal;678381 wrote:
    Frågan är ju om det är ett konstruktionsfel på just min sele, eller om det är designen som är osäker, eller jag som har haft maximal otur och kommit åt clickerbaren på ett sätt som inte kommer hända igen…

    jag har inte haft något problem med den heller.. och jag har verkligen hård testat den kan man säga 🙂 så kolla bara me återförsäljaren så löser dom de nog

  • animal

    Medlem
    29 december, 2011 vid 18:00
    XShaolin;678384 wrote:
    Jag har kört med exakt samma sele ( 2012 warrior 3 ) nu i höst och för mig har den funkat klockrent so far…. Klarar du att provocera upp den i “säker miljö” ?

    Jag får köra lite torrsurfing och testa. Med tanke på hur überfet den påstås vara så kanske den kan vara användbar även i andra sammanhang? Tillverkaren verkar ha tänkt på allt. Den klämmer åt, det är mjuka kanter, neoprendetaljer och grymt fiffiga lösningar. Jag tar med den i sovrummet och ser om det kan leda till något…

  • pjoter

    Medlem
    30 december, 2011 vid 08:09

    hoppas du hade en trevlig natt med din sele! 🙂

    Som sagt så har varken jag eller elever haft prob med clickerbar så detl åter som det är din sele det är fel på..

  • regfellow

    Medlem
    30 december, 2011 vid 08:23

    Min clicker bar har åkt upp en gång på 1.5 år. Dock när det blåste styv kuling. Fick fibbla i 20 min.

    Man måste verkligen höra “clicket”!

  • mr_steel

    Medlem
    30 december, 2011 vid 08:36

    Håller med alla andra!

    Jag tycker att det tillomed brukar vara svårt att få av den med lite kalla fingrar å bara lite krafter kvar.
    Om det e skit i så att det går trökt att klica i så måste man ju så klart skölja rent, som någon sa, hör man klicket så e det lungt!

    Surf´s up!

  • animal

    Medlem
    31 december, 2011 vid 08:53

    Lyckas inte provocera upp spännet om jag inte trycker från båda hållen. Märkligt… Imorgon ser ut att bli surfbart så jag får ge den en ny chans på vattnet.

  • southsurf

    Medlem
    31 december, 2011 vid 22:30

    Hör av dig om det är problem med selen så ordnar vi det på direkten!

  • animal

    Medlem
    1 januari, 2012 vid 20:56

    Uppdatering:

    Provade att på olika sätt provocera upp selen på land, men den satt ordentligt. Var ute och körde en runda i förmiddags och det funkade bra ända till jag gick upp och skulle landa. Då lossade clickerbaren igen. Gjorde ingen speciell rörelse. Rätt som det var lossade den (Förmodligen hade det hänt något tidigare ute på vattnet utan att jag märkt det). Ingen dramatik då det blåste 6-7 och jag fick ner kiten kontrollerat.

    Antingen är det fel på mitt exemplar eller är det något form av handhavandefel. Vill försöka utesluta det sistnämnda innan jag börjar krångla med byten.

    Fästanordningen säger visserligen ”klick” men jag upptäckte (efter dagens session) att man fortfarande kan trycka in fästanordningen (piggen typ) ytterligare. Kanske kanske kan detta vara en del i orsaken. Isf kan det ju vara fel på mitt ex.

    Remmen som håller ner kroken passerar ofrånkomligen (???) den undre delen av anordningen man klämmer ihop för att lossa selen. Trycker den underifrån så krävs det ju bara att det kommer tryck från andra hållet för att det ska lossa. Kraschväst plus att jag kryper ihop i samband med starter eller mesiga backrollförsök orsakar kanske tillräckligt tryck från båda hållen?

    Det är helt klart den skönaste selen jag provat och återförsäljaren är exemplariskt serviceinriktad och jag tror inte det skulle vara några problem att byta. Men som sagt jag är nyfiken på om det är en olycklig kombination av grundkonstruktion, handhavande, åkstil och möjligen kraschväst som orsakar problemet? Mystic marknadsför ju sin konstruktion med att den inte oavsiktligt kan utlösas.

  • viktor77

    Gäst
    2 januari, 2012 vid 11:47

    Låter som ett konstruktionsfel. Jag har kört flera Mystic-selar och ingen har öppnat sig så här. Viktigt är dock att rensa selen ordentligt efter session. På min gamla Mystic-sele smörjde jag låset med smörjfett så den öppnat sig lättare. Det har inte behövts på 2012:an. Spänn upp remmen både när du ska öppna och stänga selen, för att slippa använda onödigt mycket kraft för att öppna låset.

  • skanepaul

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 13:40

    Låter som det är fel på clickern, har aldrig varit med om detta på mina exemplar varken med 1.0 (som kanske satt lite väl hårt) eller 2.0.

    Ska tilläggas att jag heller aldrig har direkt rengjort clicker fästet heller! 🙂

  • marh

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 18:00

    Jag har svurit en del på Mystics “clicker”. Särskilt om man kör där det är mycket sand behöver iaf jag skölja för att vara säker på att den funkar. Clickern löser ju inget problem. Den gamla kroken Mystic hade var en bättre konstruktion.. men kroken var ju inte patenterad 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Warrior III lossnar – too fat for Mystic?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.