Senaste nytt Forums Vågsurfing Was SUP

  • Was SUP

    Publicerad av ric på 2 april, 2010 vid 16:10

    tjena. jag har blivit nyfiken på SUP. och undrar: kan en bräda göra allt?! har sett att vissa har “hål” för mastfot – windsurf rigg
    sett massa filmer då folk vågsurfar med dem
    och härliga plattvattens turer.

    har tidigare paddlat kajak och där är det i min mening tydlig skillnad på olika modeller, vissa är stabila och slöa vissa ranka o snabba vissa svänger bra andra inte och kursstabilitet vid sidvind m.m m.m

    kan jag köpa en SUP och använda den i tre olika värdar, Vind, våg och platt eller kommer jag göra avkall på olika kvaliteter och fördelar?!
    (kan väl nämna att som windsurfbräda kommer den kanske aldrig användas, mest intreserad av att ha en vågsurfbräda som kan paddlas, men ser gärna att det går o montera rigg ifall ifall)

    petar in mera. jag är ca 175cm lång om det spelar någon roll? väger 85kg

    crash151 svarade 14 år sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ric

    Medlem
    13 april, 2010 vid 21:28

    är det inte någon som har synpunker eller tips?!
    inte ens någon som vill föra sig lustig över att jag stavat fel på “intreserad” som väl borde vara intresserad?

  • bohm

    Medlem
    14 april, 2010 vid 17:29

    Du kan jämföra SUP-brädorna med de kajakerna du testat. Olika modeller fungerar bättre i de förhållandena som de är avsedda för. Precis som kajakerna så KAN man använda dem i andra förhållanden, men de funkar sämre.

    En SUP som är gjord för att köra i vågor kan man köra på plattvatten med, men den är inte lika snabb som en plattvatten-SUP. En vågbräda kommer dessutom ha mer “rowing effect”, Alltså att du måste byta sida med paddeln oftare för att hålla en rak linje. En plattvatten-SUP funkar sämre i chopp och i vågor eftersom den kommer vara vinglig och svänger dåligt.
    Ska du ha segel på så blir det ännu mer att ta med i beräkningen, om du verkligen vill att den ska segla bra. Och frågan är vad är bra? Ska du segla på plattvatten i lättvind eller i vågor? ska du segla i stark vind och vågor?

    Tyvärr är det nog så att man måste testa för att få sig en uppfattning om vad man vill ha. I sommar verkar det som om det kommer finnas uthyrning/utlåning på flera platser. Åk och testa.

    Lite tips hur du kan göra;
    Första steget är att ta reda på vilka olika modeller som finns att få tag på i Sverige. Det är inte så jättemånga märken som har återförsäljare, och därför minskar antalet som du kommer att behöva välja mellan.
    Sedan funderar du över vad du vill att brädan ska kunna bäst, och var du kommer paddla mest. Kommer du köra i vågor eller kommer du köra mest på plattvatten? Kommer du köra i en sjö eller i havet? Blåser det där du kör eller är det ofta vindstilla? Skillnaderna är följande; ska du köra endast på plattvatten kanske du vill ha en längre bräda, i extrema fall vill du ha en bräda som har en liknande form som en kajak, alltså är spetsig både bak och fram, samt är rundbottnad i för och akter. Denna typen av bräda funkar inte alls i brytande vågor. På din beskrivning av vad du vill ha tycker jag att du ska välja en vågbräda eller s.k allround. Trenden är att vågbrädorna blir kortare, men eftersom du även vill paddla plattvatten tycker jag att du ska välja en längre bräda. Anledningen är att korta brädor har dåligt glid och blir tröga att ha på plattvatten. En bra längd är från 12 fot ner till 10,5 fot. Bredden har ganska stor betydelse för hur vinglig den är. Ska du köra i chop, välj en bredare (stabilare men får sämre manöverbarhet i vågor), ska du köra cleanare förhålanden välj en smalare (blir svår att stå på när det är choppigt, men får bättre manöverbarhet i vågor).

    Så som du beskriver, så kommer du inte använda segel speciellt ofta. Min absoluta rekommendation är att om du är en hängiven vindsurfare som vill ha fler dagar på vattnet, välj en bräda med masthål. Om du inte vindsurfar och inte har några direkta planer på att börja. Strunta i om det finns masthål eller ej.

    De butiker som jag känner till är följande;
    http://www.fahlensurf.se/v4/index.php?cPath=68_69
    http://www.surfspot.se/vagsurfing/sup-stand-up-paddleboard.html
    http://www.surfers.se/sv/shop/s_u_p_/brador.htm
    http://www.waveskate.se/shop/?c=19
    http://www.onwater.se/index.php?page=shop.browse&category_id=43&option=com_virtuemart&Itemid=36

  • nemo

    Medlem
    21 april, 2010 vid 20:32

    Det är klart att du skall börja Suppa. En bräda runt 150l i klassisk longboardstil funkar till allt. Jag gillar inte att ha för stora brädor till plattvatten paddling då man tappar mycket av känslan, downwind är en annan sak, och sjukt kul. då gäller det att ha en lång och smal bräda för at kunna rida in dyningarna hur kul som helst. Jag har en Naish Glide 12 (downvind och plattvatten och små vågor) och en hokua 9’6 som jag satt in mastfots insert i. funderar på att sälja 12’aren om du är intresserad för at köpa en 14′ för ännu mer speed i downwinders.
    köp inte för stort om du skall köra i riktiga vågor inte mycket över 10′

  • crash151

    Medlem
    23 april, 2010 vid 03:49

    Testat sup några gg nu, kan rekommenderas!!!
    Var ganska skeptisk innan. Tyckte det var så uncool det kan bli, när jag såg amerikanska turister paddla runt. Jag och polarn lånade varsin för att paddla ut till vågorna med våra surfbrädor på supsen och tänkte lägga dom på surf pråmen/båten (som vi missat, bryter långt ut) väl ute vi bryten. Var ganska softa små vågor. Så lade upp fishen på båten för att ge SUPen en ärlig changs. Sluta med att pråmen körde tillbaka våra surfbrädor och en första 2timmars SUP sess.
    Gillar utsikten man har när setsen rullar in.
    Löjligt lätt att plocka vågor, typ vilken liten plutt våg.

    Men förstår inte tjusningen med att bara paddla runt utan action så att säga. Men det finns något för alla.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Was SUP

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.