Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Waterstarter $30.00

  • jps

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 11:00

    Verkar ganska smart.

    Har ej testat vet ej om/var det finns i Sverige tyvärr.

  • fastforward

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 11:20

    borde väl inte vara så svårt att tillverka en själv…

  • jps

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 12:26

    Lämpligt flytmaterial + ett par band av något slag. Vi får se vilken uppfinnarjocke som först kommer in med en bild 😉

  • Knatte

    Gäst
    25 maj, 2006 vid 13:58

    Smart pryl 😀 😀

  • pyradon

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 20:24

    Borde fungera med en gammal flytväst som man klipper upp + ett par buntband 🙂

  • feg

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 20:31

    Vill börja med att säga att jag tycker att det är fel sätt att lära sig på eftersom det är bättre att behärska att få upp seglet utan att “lyfta upp det”. Dessutom är ju “riggen ur vattnet” bara 1/3:e del av vattenstarten. Det klurigaste för nybörjarna brukar ju vara att inte åka med seglet vidare över brädan och landa i lä.

    Men om du ändå vill kopiera konceptet så åk till bauhaus och köp rörisolering i tunn, grövre, grov diametar och kläm på dessa på bomnocken och tejpa runt isoleringen med silvertejp så har du en nästan gratis lösning.

    Billigare och bättre är att fråga/titta på live när någon som kan visar dig hur du gör. Eller så söker du på vattenstart på forumet och läser des miliarder med tipps i ämnet som skrivits här.

    Oavsett vad du väljer: Lycka till och kör hårt.

    /Jocke

  • bicless

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 15:14

    Inoovationer är väl alltid roliga å testa. Annars står ju utvecklingen still.

  • ghus

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 20:27

    Nu har jag i alla fall beställt en och jag återkommer med utvärdering!

  • the_novice

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 12:57

    Fick hem en idag som bonus på en formula bom… 😮
    Säljes oanvänd för 100:-

  • s

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 13:42

    Det var nog den löjligaste pryl jag sett!
    Snacka om bortkastade pengar.
    Dessutom brukar inte flytkraften vara ett problem utan snarare att seglet fastnar och det dras ner av att du driver eller av strömmen – och det är mycket större krafter än ett par kilo som denna kan bära upp. Till och med min flickvän på starka 52 kilo lärde sig vattenstarta bland vågorna i Kanaha (där filmen är inspelad).

    /S..

  • blabussen

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 13:46

    rolig pryl men seglet blir ju tyngre med den.. folk betalar ju tusentals kronor för att få en lättare bom..

  • the_novice

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 15:12

    Den väger 94 gram så vikten är nog inget större problem…
    (kolbommar väger i regel ungefär samma som alu bommar, man betalar extra för styvhet och livslängd)

    Nyttan kan man ju däremot diskutera, det enda jag kan tänka mig att den möjligen skulle kunna hjälpa till med är att hindra akterliket från att få tag i vattnet när man lyfter upp masten ur vattnet…
    Men har man brädan där så har den ju större lyftkraft.

  • pure

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 15:51

    Här är ett tips..

    1. surfa in på http://www.totalvid.com
    2. hyr dashers abc of waterstarting för 30kr
    3. titta på hela filmen
    4. träna
    5. om nödvändingt gör om från punkt 3

    Denna film är riktigt bra och ingående vad gäller vattenstart … extremt pedagogisk .

  • petter_f

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 17:43

    I got the Bauhaus version (25kr) as mentioned by Feg which seems to work okay. I spoke to my girlfriend about it and our theory was that it depends on how much of a purist you want to be. Is it cheating, or learning bad habits or will it even slow down the learning process?

    She has recently learnt how to water start and nails many of them first attempt but looses a lot of energy doing so. When you consider that she can’t jibe yet, that means time in the water after each run, dicking around manouvering the sail which is very tireing and in the end forces her to go ashore. If this thing buys her and extra hour on the water each session then we figure it’s worth it. In the end she will still be water starting and getting better at it every session, it just makes it that bit more user friendly.

    What it came down to was that we (she) were willing to do anything to make the most of every hour we had here in Sweden’s short sailing season, on the water, in the straps and planing… cause that’s what’s the most fun.

  • sponte

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 10:14

    Inte så svårt att få bort vattnet från riggen när man som han bottnar på stället. Det dummaste jag sett.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Waterstarter $30.00

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.